Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@02:06:08 GMT

شهری اسرارآمیز با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال در نوش آباد

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۳۴۲۷

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: سرزمین پهناور ایران سرشار از شگفتانه های تاریخی است که نشان واضح و مبرهنی از کیاست و زکاوت ایرانی‌ها در دوره پیشینیان بوده است.

بی جهت نیست که نخستین خاستگاه تمدن شهری برای اولین بار در ایران زمین و در محلی که در حال حاضر تپه‌های باستانی سیلک در آن قرار دارد، بنیان گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمدن کهن و سراسر باهویت ایران زمین و آنچه از آن دوران در سال‌های اخیر کشف و یا به دست آمده است نشان می‌دهد که مردمان آن زمان ده‌ها و شاید صدها سال از زمان خود پیش تر بوده‌اند.

مصداق یکی از این شگفتانه های بشری را می‌توان در شهر زیرزمینی «اویی» در زیر بافت مسکونی شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل مثال زد. این شهر زیرزمینی که برای اولین بار توسط یکی از ساکنین شهر نوش آباد که در حال حفر چاه در منزل شخصی خود بود کشف شد.

شهری دستکن در سه طبقه

این شهر زیرزمینی که در مجموعه تاریخی آب انبار «چاله سی» نوش آباد قرار دارد به صورت دست‌کن زیر بافت شهر نوش‌آباد به‌صورت مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، چاه‌ها و کانال‌های متعددی در سه طبقه ایجاد شده است.

یکی از مهمترین و شاید جالب‌ترین ویژگی‌های این شهر زیرزمینی شگفت انگیز راه‌های ورودی به طبقات بعدی این شهر است. با توجه به اینکه این شهر برای دفاع از مردم و ساکنین محلی در مقابل حمله مهاجمان طراحی و ساخته شده است هر کسی که قصد ورود به فضاها و طبقات این شهر را دارد باید از پایین به بالا حرکت کند که این باعث می‌شود قدرت تهاجمی افراد مهاجم به صفر برسد چراکه افراد بومی که در طبقات دیگر ساکن شده اند به دلیل اشراف و تسلط بر مهاجمان به راحتی می‌توانستند آنها را نابود کنند.

«اویی» نخستین بار چگونه کشف شد؟!

حسین میرزاجانی شهروند نوش آبادی است که برای اولین بار به واسطه حفر چاه در منزل شخصی خود شهر زیرزمینی اویی را کشف کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به دلیل عدم کشف ورودی اصلی برای این شهر اسرارآمیز از آن انبار مجاور منزل خود راهی به شکل دستی برای ورود به این شهر گشوده بود، اظهار داشت: امروزه درب اصلی این شهر زیرزمینی نیز کشف شده است و ورود گردشگران در طول سال از آن سمت انجام می‌شود؛ در روزهای شلوغ این ورودی از آب انبار کنار شهر زیرزمینی اویی، به عنوان دومین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در روزهای دیگر بسته است.

فیلمی از گفت و گوی خبرنگار مهر با حسین میرزاجانی را در ادامه مشاهده می‌کنید؛ برخی از تصاویر این فیلم از آرشیو شخصی حسین میرزاجانی است که برای اولین بار از خبرگزاری مهر منتشر می‌شود.

کد خبر 5040483

منبع: مهر

کلیدواژه: بافت تاریخی نوش آباد میراث فرهنگی ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا اربعین 99 گرگان کرمانشاه اربعین حسینی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه شهرکرد شهر زیرزمینی برای اولین بار نوش آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۳۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش‌های این بخش انجام داده است.

وی با اشاره به بخشی از این اقدامات در شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: پروژه‌های آبی در شهرستان نسبت به دوره‌های گذشته از لحاظ تخصیص اعتبار مالی و پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوب هستند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتمام عملیات اجرایی و بهره برداری برخی از این پروژه‌ها در شهرستان باشیم.

خاضعی هشدار داد: در بخش آب‌های زیرزمینی شهرستان متأسفانه شاهد افت تراز آب هستیم و وضعیت منابع آب زیرزمینی نسبت به فروردین ماه سال گذشته و شرایط نرمال ۶ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: ممنوعیت کشت برنج تحت پوشش چاه‌های کشاورزی یکی از درخواست‌های جدی برای جلوگیری از افزایش افت آب‌های زیرزمینی است.

خاضعی افزود: برداشت آب از چاه‌ها برای انجام کشت برنج در حال آسیب زدن به سفره‌های زیرزمینی است.

وی تاکید کرد: باید کشت برنج با استفاده از آب‌های زیرزمینی در شهرستان متوقف گردد.

رئیس امور منابع آب شهرستان کهگیلویه گفت: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها افزون بر کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی از اضافه برداشت آب‌های این منابع به شدت جلوگیری می‌کند.

خاضعی افزود: با نصب کنتور هوشمند کشاورزان بیشتر از پروانه بهره برداری نمی‌توانند از چاه‌ها آب برداشت کنند.

وی در این نشست با اشاره به مشکلات ایستگاههای پمپاژ و سرآب بند جوهای سنتی ابراز داشت: این موضوع یکی از دغدغه‌های برخی از کشاورزان شهرستان بوده که نیاز به بررسی و همکاری‌های لازم نسبت به ترمیم آنها وجود دارد.

خاضعی صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و پرو مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های محفوره غیرمجاز را با توجه به اهمیتی که در جلوگیری از تشدید افت آب‌های زیرزمینی و کاهش منابع آبی و ایجاد فرو چاله‌ها و فرونشست زمین دارد، بسیار حائز اهمیت دانست.

رئیس امور منابع آب کهگیلویه پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های محفوره غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و تمدید پروانه‌ها را از اولویت‌های کاری اداره مربوطه عنوان کرد.

کد خبر 6088552

دیگر خبرها

  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژه در محاصره معادن
  • فعالیت ۱۵۰۰ پاکبان در ۳۶ شهر استان گلستان
  • مطالبات برجای مانده حوزه شهری حاجی‌آباد نیازمند تدابیر شوراها است
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟