Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@23:04:58 GMT

افزایش ۳۵ درصدی واکسیناسیون دام در قم

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۳۷۹۳

افزایش ۳۵ درصدی واکسیناسیون دام در قم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهدی رفیعی محمدی مدیرکل دامپزشکی قم روز دوشنبه به مناسبت روز ملی دامپزشکی که به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد،گفت: از این تعداد، ۲۰۰ هزار دام سنگین و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دام سبک بوده است.

رفیعی به آمار عملکرد نیمه نخست امسال و مقایسه آن با مدت مشابه پارسال اشاره و اضافه کرد: در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک از نظر سل و تب مالت تست شده که در مقایسه با پارسال، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: یک هزار و ۵۰۰ قلاده سگ واکسیناسیون شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۴ درصد افزایش یافته است.

رفیعی با اشاره به این‌که افزایش حجم عملیات واکسیناسیون و تست‌های مربوطه باعث کاهش کانون‌های بیماری شده است، گفت: امسال کانون‌های بیماری تب برفکی ۱۲ درصد و شاربن ۷۵ درصد کاهش یافته است و کانونی از بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان، آبله بزی و شتر و مشمشه گزارش نشده است.

 مدیرکل دامپزشکی قم با بیان این‌که امسال ۱۲۰ میلیون دُز انواع واکسن طیور تزریق شده، افزود: جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری مرغ گوشتی، پولت و تخم‌گذار ۱۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش تولید و کاهش کانون‌های بیماری است.

به گفته او، تلفات مرغ گوشتی ۳۶ درصد، جوجه مرغ تخم‌گذار ۸۱ درصد و مرغ تخم‌گذار ۳۱ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی قم اضافه کرد: ۴۳ هزار قطعه طیور روستایی به‌صورت رایگان علیه نیوکاسل واکسینه شدند که باعث کاهش ۳۲ درصدی کانون این بیماری و ۵۲ درصدی تلفات طیور بر اثر ابتلا به نیوکاسل شده است.

رفیعی افزود: از سال ۹۷ تاکنون جمعیت کامل مرغداری‌های صنعتی تخم‌گذار، پولت و مرغ مادر تحت پوشش واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار گرفته که در ایجاد ایمنی کمک کرده است.

مدیرکل دامپزشکی قم یادآورشد: امسال برای سومین سال متوالی کانونی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده و از دامداران درخواست داریم همه توصیه‌های بهداشتی را به‌ویژه در نیمه دوم سال که با کوچ پرندگان مهاجر مواجه هستیم، رعایت کنند.

رفیعی در ادامه گفت: در نیمه نخست امسال ۱۷۶ هزار راس دام سبک و چهار هزار و ۹۵۰ راس دام سنگین کشتار شده که حجم عملیات کشتار نسبت به سال گذشته به ترتیب در دام سبک و سنگین ۲۳ و ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به نظارت‌های بهداشتی در خط تولید کشتارگاه‌ها، افزود: در نیمه نخست امسال ۵۹ تُن گوشت غیربهداشتی و ۹۰ تُن آلایش غیربهداشتی دام شناسایی و معدوم شد.

او اضافه کرد: نیمه نخست امسال پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشته‌شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۴ درصد افزایش یافته است.

رفیعی با اشاره به معدوم‌سازی چهار هزار قطعه طیور غیربهداشتی، ادامه داد: امسال ۱۴ هزار و ۷۷۰ مورد بازدید و نظارت بهداشتی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و مراکز بسته‌بندی این فرآورده‌ها انجام شده که ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته او، ۳۶.۵ تُن انواع فرآورده‌های غیربهداشتی نیز در سطح مراکز عرضه و سردخانه‌ها ضبط و معدوم شده است.

 مدیرکل دامپزشکی قم به همشهریان توصیه کرد: از فرآورده‌های دام و طیور بسته‌بندی با مهر دامپزشکی استفاده کنند و اگر تخلفی در این زمینه مشاهده شد، مراتب را به شماره ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند.

او گفت: در فصل پاییز واکسیناسیون دام علیه تب برفکی، اجرای فاز دوم عملیات واکسیناسیون طیور روستایی علیه نیوکاسل و واکسیناسیون سه هزار قلاده سگ را در دستور اجرا داریم.

 مدیرکل دامپزشکی قم در پایان با بیان این‌که تاکنون گزارش مستند و مستدلی در زمینه انتقال بیماری کرونا از حیوانات به انسان گزارش نشده، گفت: برای پیشگیری از هر گونه احتمال ابتلا، افرادی که به دام خانگی دست می‌زنند حتما دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو دهند و همچنین فرآورده‌های خام دامی و طیور به‌صورت کامل پخته شود.

۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامپزشکی قم واکسیناسیون دام ویدیو کنفرانس واکسن طیور مدیرکل دامپزشکی قم نیمه نخست امسال افزایش یافته سال گذشته درصد افزایش فرآورده ها تخم گذار دام سبک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۳۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر فتح‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تولید مواد معدنی همواره به عنوان نقطه آغازین یک زنجیره تأمین با ارزش در بخش‌های تأمین کننده مواد اولیه بخش صنعت و مصالح مورد نیاز برای ساختمان، بنادر، سدها، فرودگاه‌ها و … محسوب می‌شود.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی، یکی از مناطق غنی کشور به شمار می‌رود؛ به طوری که همواره ذخایر غنی مواد معدنی را به عنوان یک امکان بالقوه در توسعه صنعتی استان در نظر می‌گیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در این استان تاکنون ۵۲ ماده معدنی متنوع شناسایی شده است و همواره معادن فلزی استان را رنگین‌کمانی از معادن توصیف کرده‌اند.

وی توضیح داد: آخرین نتایج منتشر شده از نتایج حاصل از اجرای طرح معادن فعال استان در سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۹ واحد معدنی در استان فعال بوده که از نظرتعداد، ۴.۸ درصد از کل معادن فعال کشور را به خود اختصاص داده و برای هفت هزار و۲۸۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است که سهم ۵.۴ درصدی از کل شاغلان بخش معدنی کشور را در برمی‌گیرد.

فتح‌زاده ابراز داشت: فعالیت‌های صورت گرفته در بخش معدنی استان، منجر به ایجاد ارزش افزوده‌ای به مبلغ ۱۸۱ هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال شده است که با نسبت ۷ درصدی، رتبه ۴ کشوری از کل ارزش افزوده ایجاد شده را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین نتایج نشان می‌دهد نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان رشد ارزش افزوده ایجاد شده در معادن فعال استان حدود ۱۳.۷ درصد بوده است.

وی افزود: میزان رشد ارزش سرمایه گذاری صورت گرفته در معادن در حال بهره برداری کل کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ برابر ۶۹.۴ درصد بوده که این میزان در آذربایجان شرقی دارای ۲۱۱.۵ درصد رشد بوده است و با ۹ هزار و ۴۹۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۷ درصد از کل میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش‌های معدنی کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6098239

دیگر خبرها

  • ۷۵ میلیون تردد بین استانی در فروردین ثبت شد؛ رشد ۱۳ درصدی ترددها
  • دام‌ها در خوزستان به طور رایگان واکسینه می‌شوند
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی
  • واکسیناسیون رایگان بیش از ۱۰ هزار راس دام در بافق
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • افزایش ۲۵ درصدی تردد خودرو بین استانی در بوشهر
  • افزایش ۱۰ درصدی حجم آب سد‌های کردستان
  • برگزاری اولین اردوی جهاد دامپزشکی در خرم‌دره
  • کاهش‌ شهریه برخی مدارس غیردولتی | امسال افزایش شهریه درصدی نیست بلکه... | هزینه فوق برنامه چند درصد شهریه است؟