Web Analytics Made Easy - Statcounter

گاهی شنیده می‌شود که برخی می‌گویند: این غلط است که فکر کنیم اگر امام حسن (ع) به جای امام حسین (ع) بود همان رفتار را داشت و هیچ اختلافی میان امامان معصوم نیست و علایق و سلایق و ذوق و سلیقه زیبایی شناختی آنان و شیوه سیاست ورزی‌شان هم یکسان بوده است. نور واحد بودن تفاوت بین انسان‌ها را رد نمی‌کند، این تفاوت‌ها در زندگی ائمه و شیوه مراوده آنان با حاکمان وقت مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معصوم یعنی کسی که در زندگی‌اش نه گناه می‌کند و نه خطا و اشتباه

پاسخ: این سخن با اینکه ظاهری زیبا و منطقی دارد، غلط است و در آن مغالطه صورت گرفته است. ما امام را معصوم می‌دانیم، معصوم یعنی کسی که در هیچ یک از مراحل زندگی‌اش نه گناه می‌کند و نه خطا و اشتباه. یعنی هر تصمیمی بگیرد و هر کاری بکند، مطابق با واقع و صحیح‌ترین تصمیم بوده و اگر غیر آن، تصمیمی گرفته شود اشتباه است.

امام منصوب خداوند است، پس اشتباه او اشتباه خدا است و این با حکمت الهی سازگاری ندارد

اگر خدایی ناکرده امامی تصمیم نادرستی بگیرد، جامعه را به نابودی کشانده و سبب گمراهی مردم می‌شود و چون خود خدا او را نصب کرده و به اطاعت از وی دستور داده است، در واقع مسبب این کار خداوند متعال خواهد بود و خداوند هرگز بندگان خود را گمراه نمی‌کند و این کار با حکمت الهی سازگاری ندارد. لذا خداوند حکیم که امام را پیشوای مردم و واجب الطاعه قرار داده است، باید به او نیرویی بدهد تا در تمام مسائل ریز و درشت مردم هیچ اشتباه و خطایی رخ ندهد و بهترین تصمیم را بگیرد.

صلح با معاویه بهترین تصمیم امام حسن و قیام در برابر یزد بهترین تصمیم امام حسین بود

به همین خاطر است که گاهی برخی تعبیر می‌کنند اگر امام حسن (ع) به جای امام حسین (ع) بود همین کاری را می‌کرد که امام حسین (ع) انجام داد و بالعکس، این عبارت یعنی صلح با معاویه در آن شرایط بهترین تصمیم بود و غیر آن اشتباه بوده است، قیام امام حسین (ع) در آن زمان بهترین تصمیم بوده و غیر آن اشتباه بوده است، سکوت امام سجاد (ع) و روی آوردن به دعا، بهترین تصمیم ممکن بوده است، روی آوردن امام باقر و امام صادق (ع) به تشکیل کلاس درس و بحث و رشد علمی شیعیان و شاگردان خود، بهترین تصمیم ممکن بوده است. بدون شک اگر هر امامی به جای امام رضا (ع) بود، دقیقاً با مامون همان رفتاری را داشت که حضرت با او داشت.

باید همه ائمه (ع) را یک انسان ۲۵۰ ساله تصور کرد که در شرایط مختلف تصمیمات مختلف گرفته

لذا مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) به زیبایی فرمودند باید همه ائمه اطهار (ع) را یک انسان ۲۵۰ ساله تصور کرد که در شرایط مختلف تصمیمات مختلف گرفته است. لذا اگر بگوییم امام حسین (ع) اگر به جای امام حسن (ع) بود، ممکن بود تصمیم دیگری بگیرد، عصمت آنان زیر سؤال می‌رود، زیرا بهترین تصمیم، یک راه بیشتر نیست و اگر به راه‌های مختلفی تفسیر شود، دیگر بهترین تصمیم نخواهد بود.

بله این سخن ایشان که گفته است: «علایق و سلایق و ذوق و سلیقه زیبایی شناختی آنان ممکن است باعث اختلاف شود» ممکن است درست باشد، ولی نه در امور مربوط به جامعه، بلکه در امور شخصی که هیچ ربطی به دین ندارد، مثلاً پدر وارد خانه می‌شود بچه به سوی او می‌دود، اینجا پدر چه عکس‌العملی نشان دهد، آیا او را بغل کند و ببوسد، یا تنها به او لبخند بزند، آیا او را نوازش کند و ... یا در برخورد با همسر و... در این‌گونه امور ممکن است اختلافی باشد، اما در امور سیاسی و حرکت جامعه که زندگی مردم به آن بستگی دارد، هرگز دوگانگی بین رفتار ائمه (ع) نخواهد بود.

عصمت، یعنی مصمون ماندن از اشتباه، پس امام معصوم همیشه بهترین تصمیم را می‌گیرد

حتی در امور شخصی هم ممکن است بتوان مناقشه کرد و گفت: عصمت، یعنی مصمون ماندن از خطا و اشتباه حتی در امور شخصی، لذا همیشه امام معصوم بهترین تصمیم و بهترین برخورد را انتخاب می‌کند و غیر آن، اشتباه است و با عصمت سازگاری ندارد، لذا اگر امام با زن و بچه‌اش، با دوستش و در بازار و... رفتاری را نشان داد، بهترین رفتار و مناسب‌ترین راه‌حل در آن شرایط بوده است، لذا غیر این رفتار اشتباه است.

بنابراین می‌توان گفت ممکن است علایق و سلایق و ذوق و سلیقه زیبایی شناختی، در امور شخصی امام معصوم تأثیر بگذارد و رفتار شخصی دو امام در اموری که هیچ ربطی به دین و جامعه و مردم ندارد، متفاوت باشد، اما در اموری که به جامعه و مردم و دین ربطی دارد به هیچ وجه این سخن قابل قبول نیست و باید گفت دوازده امام شیعه اگر هر کدام به جای دیگری بودند، بدون شک در امور اجتماعی همان تصمیم را می‌گرفتند و همان رفتار را داشتند که امام قبلی داشته است.

محمد فرضی پوریان

منبع: پارسینه

کلیدواژه: امام حسین محرم صلح با معاویه سبک زندگی پارسی خبر بهترین تصمیم امور شخصی جای امام امام حسین اگر امام امام حسن غیر آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سکته گوش چه می‌دانید؟

آفتاب‌‌نیوز :

محمد اجل لوئیان با بیان اینکه سکته گوش یک نامگذاری غلط است، افزود: همین بیماری برای چشم هم وجود دارد، یعنی سکته چشم هم داریم. آنچه که مردم را نگران می‌کند و ناراحت کننده است سکته مغز یا قلب است. این کلمه، سکته گوش با سکته مغز و قلب، خیلی فاصله دارد. سکته مغز و قلب مغایر حیاتی دارد؛ اما سکته گوش خیلی ترسناک و نگران کننده نیست. ولی واقعیت امر این است که بنا بر دلایلی گوش به یک مرتبه شنوایی را ازدست دهد که این اصطلاح را سکته گوش می‌گویند.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق افتاد، بیمار باید در ظرف یک الی دو هفته اول به پزشک مراجعه کند. پزشک متخصص ارزیابی می‌کند و اگر به طور ناگهانی شنوایی، از دست رفته باشد و به اصطلاح سکته گوش رخ داده باشد که البته سکته گوش هم ممکن است نصف نیمه و ناقص باشد، اگر زود مراجعه کنند، درمان‌ها جواب می‌دهد و نصف بیمار‌ها خوب می‌شوند و شنوایی بر می‌گردد.

به گزارش مهر، این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: در مورد کسی که بعد از سکته گوش، سوت گوشی پیدا کرده است، پزشک باید ارزیابی‌ها و درمان‌ها را کرده باشد، شنوایی سنجی می‌خواهد. حتماً ام آر آی می‌خواهد. اگر این آزمایش‌ها انجام شده و مشخص شده است که عارضه جدی نیست؛ بنابراین این عارضه خیلی مهم نیست. سوت ممکن است خوب شود و ممکن است ادامه داشته باشد، آن سوت را می‌شود برایش کاری کرد. سوت گوش ممکن است به رغم درمان‌ها بهبود پیدا نکند و یا ممکن است خوب شود بنابراین اگر سوت کشیدن برای فرد ناراحت کننده است باید مجدداً به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که سطح شنوایی که بعد از سکته گوش کاهش پیدا می‌کند ممکن است باعث از دست رفتن کامل شنوایی شود و آیا سمعک تنها راه درمان است، گفت: ممکن است نیاز به سمعک نباشد. تعریف‌های علمی برای سکته ناقص گوش وجود دارد. اگر احیاناً سکته گوش در حدی باشد که مریض نتواند زندگی عادی اش را داشته باشد می‌تواند از سمعک استفاده کند و شنوایی بهبود پیدا کند. باید یک شنوایی شناس ارزیابی کند که آیا این فرد با سمعک بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

عجلوییان با بیان اینکه تأثیر استفاده از هندزفری به مدت طولانی در گوش بر روی سکته گوش از نظر علمی ثابت نشده است، افزود:، ولی اصولاً صدا‌های بلند و طولانی مدت روی شنیداری تأثیر می‌گذارد. افرادی که در محیط‌های شلوغ صدایی کار می‌کنند، در معرض کاهش شنوایی قرار دارند. اگر هندزفری را با صدای ملایم در مدت کوتاه‌تری بشنویم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما بعد از مدتی باید به گوش استراحت دهیم. گذاشتن هندزفری در طولانی مدت با صدای بلند، کاهش شنوایی ممکن است ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اعتراف لیگ برتر: داور اشتباه کرد، حق با شما بود!‏
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • نوشیدن آب داغ باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت توهین‌ به امام (ره)
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟
  • حسن یزدانی در المپیک پاریس برابر قاتل تیلور؛ اشتباه یا احترام؟
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند