Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله کلهر،معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی قزوین گفت: نکته حائز اهمیت در بحث تامین واکسن است که تحت تاثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا ممکن است با مشکل مواجه شویم که بر حفظ جمعیت دامی ما اثرگذار خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ چهاردهم مهرماه هر سال به عنوان بزرگداشت روز دامپزشک، در تقویم کشورمان ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دامپزشکی صرفا درمان بیماری در دام نیست بلکه رشته‌ای تحصصی و مهم در سلامت دام، فرآورده‌های غذایی حاصل از دام و سلامت حیوانات است که در نتیجه سلامت جامعه را در پی دارد.

دامپزشکی از جمله مشاغلی است که با پیشرفت جوامع به سمت زندگی مدرن و رشد و ارتقاء صنعت دامی و کشاورزی نیز به روز شده و متناسب با نیاز روز جامعه گسترش یافته است. شاید بیشتر مردم اطلاعات و آگاهی کافی از آن نداشته باشند اما قطعا هر کدام از ما به نوعی با این حوزه سروکار داشته‌ایم.

یدالله کلهر، از دامپزشکان قزوینی و معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین و دارای دکترای عمومی دامپزشکی است که از فراز و نشیب‌های دامپزشکی برایمان می‌گوید.

چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

معمولا افرادی که در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند با هدف پزشکی است که با قبولی در کنکور به ترتیب رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و دامپزشکی را انتخاب کردم که در نهایت در رشته دامپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی کرمان پذیرفته شدم.

آیا به حیوانات و حیات وحش علاقه‌مند بودید؟

بسیار علاقه‌مند بودم؛ از آنجایی که بزرگ‌شده منطقه طارم سفلی هستم که منطقه شکارخیزی است، از این رو شکارچیان زیادی متاسفانه به این منطقه می‌آیند که برایم آزاردهنده است و کلا از شکارچیان خوشم نمی‌آید به طوری که این افراد را به محفل خود راه نمی‌دهیم و هیچگاه هم گوشت شکار را مصرف نمی‌کنیم.

اگر هم شکارچی در این منطقه دچار مشکل شود از کمک به او خودداری می‌کنیم چراکه این افراد هستند که به حریم حیات وحش و طبیعت تعرض کرده‌اند در حالی که حیوانات هیچ آسیبی برای ما ندارند.

چه عاملی باعث علاقه شما به حیوانات شد؟

کودکی همه ما طبیعتا با جوجه و حیواناتی مثل خرگوش رقم خورده است اما شاید جالب باشد که مستند راز بقا که از پرطرفدارترین برنامه‌ها در دوران ما بود، یکی از شاخص‌ترین عوامل برای ترغیب من به این سمت و سو شد. همچنین یک کارتون تلویزیونی بود که نحوه رفتار یک خانواده را با حیات وحش نشان می‌داد و من مشتاقانه آن را دنبال می‌کردم.

تعریف شما از رشته دامپزشکی چیست؟

دیدگاه مردم از دامپزشکی این است که صرفا حیوانات را درمان می‌کند اما براساس قانون علاوه بر درمان حیوانات نیز وظیفه بهداشت و کیفیت اقلام خوراکی و غیرخوراکی مانند شیر، عسل، تخم مرغ، پشم و پوست را برعهده داریم.

در برخی موارد هم به ناچار و برای کمک به کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، مجبور هستیم که حیوان را از بین ببریم که آنفولانزای فوق حاد پرندگان نمونه‌ای از آن بود. اما در سایر موارد موظف هستیم که میزان تولید و کیفیت تولید را بالا ببریم.

آیا دامپزشکی امروز با گذشته تفاوت پیدا کرده است؟

دامپزشکی امروز بسیار گسترده‌تر از گذشته شده است. به طوری که امروز علاوه بر درمان بیماری حیوانات نیز بازرسی و نظارت بر تمامی فراورده‌های دامی را هم عهده‌دار هستیم.

اما از نظر علمی، باتوجه به اینکه انواع دانشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و درواقع یکدفعه به صورت قارچ‌وار زیاد شدند نیز کیفیت سطح علمی فارغ‌التحصیلان دامپزشکی کاهش پیدا کرده در حالی که محتوای علمی با گذشته تغییر چندانی نداشته است.

درصد زیادی از دامپزشکان گذشته باسوادتر بودند اما برخی از دامپزشکان امروزی از نظر علمی ضعیف‌تر هستند.

فکر می‌کنید مردم چه میزان از دامپزشکی آگاهی و اطلاعات دارند؟

دامداران و روستائیان به واسطه ارتباطی که باهم داریم شناخت خوبی دامپزشکی دارند اما به طور کلی مردم عادی نسبت به این رشته آگاهی لازم را ندارند؛ حتی برخی ادارات و دستگاه‌ها هم این گونه هستند که دامپزشکی را به عنوان مجموعه مستقل نمی‌شناسند.

از سختی‌های دامپزشکی برایمان بگویید.

اولین نکته که بسیار محسوس است بحث درآمدی و مالی در بخش دولتی است به طوری که باوجود هفت سال تحصیل برای اخذ مدرک دکترا اما اکنون با 18 سال سابقه کار، حقوق مکفی دریافت نمی‌کنیم.

سختی دیگر ما مربوط به زمانی است که در بازرسی‌ها و نظارت‌ها باید با متولیان واحدهای عرضه و فروش مواد پروتئینی و گوشت مواجه شویم که در طی آن متاسفانه با واکنش‌های نامناسب و گاهی هم توهین‌‌های لفظی و فیزیکی مواجه می‌شویم در حالی که هدف و وظیفه ما حفظ سلامت مردم است.

از طرفی هم معدوم سازی‌هایی که مجبوریم انجام دهیم یک ناراحتی روانی برای ما ایجاد می‌کند؛ چرا گوشتی که در این کشور به سختی و با هزینه‌های گزاف تولید می‌شود باید با بی‌توجهی و مدیریت نادرست غیرقابل مصرف و از چرخه استفاده مردم خارج شود؟

بیماری‌هایی که به واسطه حضور در محل نگهداری حیوانات و از ارتباط با آن‌ها ممکن است به همکاران ما سرایت کند هم از دیگر سختی‌های این شغل است.

نظرتان درباره نگهداری حیوانات خانگی چیست؟

ما مخالف نگهداری حیوانات نیستیم اما به شرط اینکه طبق قوانین و در چارچوب موازین دینی و شرعی کشور و جامعه خود باشد و مزاحمتی برای شهروندان و سایرین ایجاد نکند.

آیا کرونا شرایط کاری شما را تحت تاثیر قرار داده است؟

با وجود شرایط شیوع ویروس کرونا اما ما به وظایف خود طبق قانون عمل می‌کنیم و در هر شرایط موظف هستیم از بیماری‌های دامی پیشگیری و جمعیت دامی کشور را حفظ کنیم چراکه نیاز مهم و استراتژیک کشور است.

خوشبختانه کنترل بسیار خوبی هم در حوزه بیماری‌های دامی و طیور داریم؛ به طوری که از ابتدای سال تا کنون هیچ واحد مرغداری با بیماری درگیر نشده و حتی صادرات تخم مرغ داریم و به اندازه کافی تولید می‌کنیم.

اما نکته حائز اهمیت در بحث تامین واکسن است که تحت تاثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا ممکن است با مشکل مواجه شویم که بر حفظ جمعیت دامی ما اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/ 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۶۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه گفت : طی روز‌های اخیر نمایندگان تعزیرات حکومتی کرمانشاه به همراه بازرسان جهاد کشاورزی و دامپزشکی به صورت شبانه بازدیدی از محل کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه داشتند.

وی افزود: در این بازدید مقدار ۵۲۶ کیلوگرم سنگ‌دان و ۲۳۵ کیلوگرم گوشت مرغ به صورت ران و سینه بدون تاریخ تولید و انقضا در بسته‌های نایلونی منجمد کشف شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این بازرسی بیش از ۷۰۰ کیلوگرم لاشه گوشت مرغ ضبط شد، خاطر نشان کرد: نسبت به حمل، امحاء و معدوم سازی این مقدار لاشه توسط نماینده دامپزشکی اقدام شد.

شاهی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی و… مراتب را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات یا ۱۲۴ صمت اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی
  • فواصل بهداشتی دامپزشکی مانعی برای مجوز‌های دامداری و پرورش طیور
  • تبدیل به ضایعات بیش از ۳ هزار کیلوگرم گوشت مرغ در بیرجند
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • تخلف یک کشتارگاه طیور در استان کرمانشاه
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله