Web Analytics Made Easy - Statcounter

«باخه یعنی لاک‌پشت»

نویسنده: الهام اشرفی

ناشر: نیستان، چاپ اول 1399

114 صفحه، 24000 تومان

 

****

 

معروف است که کار هنرمند تثبیت یک لحظه است؛ لحظه‌ یا لحظاتی در مدت معین، ولی با ایجاد اثری عمیق. نقاش و عکاس و مجسمه‌ساز و کارگردان تئاتر و سینما و ... هنرشان را در یک تابلو و یا فیلم و یا نمایش نشان می‌دهند، ولی اثر بصری و متعاقبش اثر روحی آن تا مدت‌ها و یا شاید هم تا همیشه در ذهن و روح بیننده باقی می مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادبیات هم به کلمه درآوردن یک یا لحظاتی از زندگی‌ست. هرچه قدرت کلمات و جملات بیشتر باشد اثر آن در روح و جان خواننده بیشتر است. رسیدن به این تأثیر در ذهن خواننده تبحر نویسنده را می‌رساند. در مجموعه داستان «باخه یعنی لاک‌پشت» به‌عنوان مؤلف دوست داشتم کلمات و تصاویرم تا همیشه در ذهن خواننده باقی بماند.

«باخه یعنی لاک‌پشت» مجموعه‌ی یازده داستان کوتاه است. داستان‌هایی که هرکدام مسیر خود را طی کرده‌اند، شخصیت‌هایش کم شدند، زیاد شدند، خشمگین شدند، غمگین شدند، نفرت و یا عشق ورزیدند و بعد کلمه شدند و روی کاغذ آمدند. 

این‌طور نیست که داستان‌ها  یکهو و یک جا روی کاغذ بیایند، لااقل بنا به تجربۀ من؛ آدم‌های داستان‌ها از مدت‌ها قبل در ذهن نویسنده جا خوش می‌کنند. گاهی حرف می‌زنند، گاهی همین‌طور ساکت می‌نشینند و فقط بهت زل می‌زنند. به‌هرحال هستند. همان‌موقع که آرام‌آرام یا تندتند به امور روزمره‌ات می-رسی آن‌ها همان‌جا در ذهنت نشسته‌اند و بعد جایی سر بزنگاه با مکان و زمان و دیالوگی خودآگاه یا ناخودآگاه تلفیق می‌شوند و داستان خودشان را روایت می‌کنند و تو می‌نویسی‌شان. تجربه‌ی من که این‌گونه بود. 

یازده داستان کتاب ‌«باخه یعنی لاک‌پشت» همین‌طور شکل گرفت. روایت‌های ناخودآگاه با تکنیک-های ادبی خودآگاه و آموخته‌ی طی سال‌هایم تلفیق شدند و جان گرفتند. داستان آدم‌هایی که ممکن است خیلی به چشم نیایند، که هرکدام گوشه‌ای دنج، هم فیزیکی و هم ذهنی‌ای، را برگزیده‌اند و زندگی می‌کنند. 

دغدغه‌ی آدم‌های توی داستان‌ها اغلب مسائل اجتماعی و مشکلات به‌وجودآمده در اثر زیست شهری-ست. مشکلاتی که زندگی در کلان‌شهرها به‌هرحال و حتماً برای هرکسی به‌وجود می‌آورند. آدم‌هایی که علاوه بر مشکل معاش درگیر روابط پیچیده‌ی انسان شهری نیز هستند. انسان‌هایی که تنها هستند، حتی باوجود بودن در زندگی مشترک، آدم‌هایی که تنها هستند و پشت نقاب ازدواج تنهایی‌شان را پنهان می‌کنند. ازدواج-هایی که بی‌گفتگو پیش می‌روند و این وسط یکی از دو طرف ازدواج، شاید هم هر دو طرف، هرکدام راه‌های پر کردن تنهایی‌هایشان را پیدا می‌کنند؛ به هر طریقی: یکی با فردی مجازی که هویت واقعی‌اش در هاله‌ای از گفتگوهای بی‌اساس و مشکوک پایه‌ریزی شده است، یکی به پرنده‌ای پناه می‌آورد تا به بهانه‌ی به حرف درآوردن او خودش را تخلیه کند، یکی به محیط مجازی پناه می‌برد و آن یکی به انباری خانه‌شان...

داستان کوتاه‌های مجموعه داستان «باخه یعنی لاک‌پشت» هرکدام برشی کوتاه از زندگی آدم‌هایی-ست که سعی می‌کنند خودشان در تنهایی‌شان مشکلاتشان را حل کنند. ما با هر کدام از شخصیت‌ها همراه می‌شویم، کمی زندگی و افکار و گذشته‌ و واگویه‌هایشان را لمس می‌کنیم و بعد ازشان دور می‌شویم. زندگی آن‌ها در کتاب تمام می‌شود، گرچه که به‌احتمال خیلی زیاد در ذهن خواننده و حتی نویسنده‌شان باقی می-مانند و راه خود را می‌روند. 

ازآنجایی‌که بشخصه با شخصیت‌های رمان‌ها و داستان‌هایی که می‌خوانم بسیار ارتباط برقرار می‌کنم و در ذهنم خیلی با آن‌ها زندگی می‌کنم و دوست دارم سرانجامشان را هم بدانم، در این مجموعه داستان هم بر آن شدم که در هر داستان اشاره‌ای هر چند کوتاه به سرانجام شخصیت‌های داستان قبلی بکنم، تا ذهن خواننده تسبیح‌گونه با داستان‌های قبل در ارتباط باشد. چرا که در جهان واقعی هم دانستن عاقبت‌ها کمی تسکین‌دهنده‌ی ذهن‌هاست! 

شخصیت‌های داستان‌های این مجموعه داستان اغلب شخصیت‌هایی پویا هستند. شخصیت‌هایی که در زندگی‌شان تصمیم‌گیرنده‌اند. فکر می‌کنند و تسلیم نمی‌شوند. حتی ممکن است تصمیم‌های نابهنجاری بگیرند و عملی کنند، اما به‌هرحال کاری می‌کنند که ایستا و ناتوان نباشند. دست‌وپا می‌زنند که دیگرگونه رفتار کنند.

تعداد شخصیت‌های زن مجموعه داستان «باخه یعنی لاک‌پشت» بیشتر از مردهاست. به‌هرحال هم-جنس بودنم با نیمی از مردم جامعه و پیرامونم، نگاهم را به مسائل هم‌جنسانم دقیق‌تر کرده است. در این مجموعه داستان بر این بوده‌ام که درون نادیده و شاید تاریک زنان را به کلمه دربیاورم. قسمت‌هایی از وجود زنان که کمتر به زبان می‌آورند، کمتر بروز می‌دهند، اما این گوشه‌ها به محکمی ریشۀ درختان وجود دارند. گوشه‌هایی که اغلب نکاویده و منزوی مانده‌اند و شاید خواندن این داستان‌ها زوایای درونی‌شان را نمایان کند که البته رسالت کلمه جز این نیست. وظیفۀ ادبیات تفحص و کاویدن درون انسان‌هاست. به‌خصوص در زندگی‌های مدرن که به‌سبب صنعتی شدن محیط و کوچک شدن مکان‌های زندگی و عدم ارتباط آدم‌ها  نسبت به گذشته، انسان‌ها و روابطشان درونی‌تر و کم‌گفتگوتر شده است.

بسیار دوست دارم و امیدوارم که داستان‌های مجموعه داستانم بر جان و روح خوانندگان بنشیند و با شخصیت‌هایش هم‌ذات‌پنداری کنند.

 

  

منبع: الف

کلیدواژه: مجموعه داستان ذهن خواننده داستان ها شخصیت ها آدم هایی آدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۷۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین کمپانی فرانس تی‌وی حق پخش جهانی فیلم بیوگرافی «منصور» به کارگردانی «رومالد بولانژه» را در اختیار گرفته که روایتی از زندگی منصور بهرامی تنیسور مشهور از ایرانی و مهاجرت او به فرانسه، دست و پنجه نرم کردن با فقر و سپس به شهرت رسیدن در فضای بین المللی است.

امیر جدیدی بازیگر ایرانی که بیشتر برای بازی در فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ کن ۲۰۲۱ به کارگردانی اصغر فرهادی در سطح بین المللی شناخته می شود، نقش منصور بهرامی را بازی خواهد کرد.

این فیلم محصول مشترک فرانسه و بریتانیاست و «داون مک دانیل» با همکاری «فیلیپ دی لیون» نگارش فیلمنامه این فیلم را بر عهده داشته‌اند.

منصور بهرامی تنیسور ۶۸ ساله متولد ایران، به دلیل سبک بازی سرگرم کننده و داستان زندگی خارق العاده اش، چهره ای محبوب در مسابقات بین المللی تنیس است.

او که در دهه ۱۹۵۰ در ایران به دنیا آمد، با استفاده از ماهیتابه به عنوان راکت شروع به یاد گرفتن تنیس کرد و از استخر به عنوان زمین بازی استفاده می‌کرد. او پس از انقلاب به فرانسه رفت و با فقر و بی‌خانمانی رو به رو شد و شبانه در خیابان های پاریس پرسه می زد و روزها در رختکن استادیوم رولان گاروس می خوابید، اما هرگز امید خود را از دست نداد.

این فیلم نشان می‌دهد که چگونه بهرامی از طریق اراده قوی و تیز هوشی، پیچیدگی‌های زندگی را به‌عنوان یک مهاجر غیرقانونی طی می‌کند، در حالی که پیوندهای پایداری با نمادهای تنیس که استعداد او را می‌شناختند، ایجاد می‌کند تا رویای دوران کودکی‌اش را برای بازی در رولان گاروس محقق کند.

بهرامی همچنین به نشریه ددلاین گفت: در طول سال‌ها خیلی‌ها به من گفته‌اند که داستان من برای اکران در سینما ساخته شده است، و بسیار مفتخرم که فیلمی بلند از زندگی من ساخته می‌شود و بسیار خوشحالم که رومالد بولانژه کارگردانی فیلم را بر عهده خواهد داشت. او نه تنها یک کارگردان هیجان انگیز است، بلکه مرد دوست داشتنی است. امیر جدیدی هم یک بازیگر استثنایی است و این واقعیت که او یک تنیس باز نیمه حرفه‌ای است یکی از آن شانس های بزرگ است. ممنون از داون مک دانیل برای نوشتن فیلمنامه زیبایی که همه ما به آن اعتقاد داریم. اگر داستان من بتواند الهام بخش مردم باشد و با آن لبخند بزند، مرد بسیار خوشبختی خواهم بود».

رومالد بولانژه نیز منصور بهرامی را یک قهرمان واقعی توصیف کرد که مقاومت و اشتیاق او الهام بخش افراد بی‌شماری بوده است و عنوان کرد که بسیار مفتخر است که سفر خارق‌العاده او را به پرده سینما می‌آورم.

فیلم «منصور» امسال در بازار جشنواره کن به خریداران بین‌المللی معرفی می‌شود.

دیگر خبرها

  • بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم؛ از The Last Ronin تا ۱۳ Assassins (+عکس)
  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • واکنش وحید شمسایی به شوخی سریال «نون خ ۵» +فیلم
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • امیر جدیدی بازیگر فیلم فرانسوی شد
  • افعی تهران، راسکولنیکُف و احساس منحصر به فرد بودن در جهان
  • امیر جدیدی نقش تنیسور مشهور ایرانی را بازی می‌کند
  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • داستان جذاب زندگی یک نوجوان در «جرئت و حقیقت»