Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به تشریح برنامه‌های این سازمان در دهه آخر صفر اشاره کرد.

محمدحسن مهدوی مهر امروز، ۱۴ مهر ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: فعالیت‌های امسال در دهه آخر صفر، به ویژه روزهای پایانی این دهه، متاثر از شرایط کرونا متفاوت از سال‌های قبل خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید بتوانیم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و صیانت از مردم از یک سو و برگزاری گرامیداشت برنامه‌های ویژه دهه آخر این ماه از سوی دیگر اقدام کنیم.

وی ادامه داد: جلسات متعددی در ستاد مناسبات ویژه با شورای هماهنگی و شورای برنامه‌ریزی مناسبت‌های استان و همچنین مجموعه‌های تخصصی برگزار شده و آنچه که نهایت فعالیت‌ها و برنامه‌ها را استخراج کردیم، در چند بخش خلاصه شده است.

مهدوی مهر اظهار کرد: طبعا فعالیت‌های ما در دهه پایانی ماه صفر، به ویژه در روزهای آخر این ماه، متمرکز در حرم مطهر است که در این حوزه قطعا مدیریت عالی حرم و معاونت تبلیغات اسلامی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد که قرار است در این میان کارهای بسیار زیادی با رعایت اصول بهداشتی انجام ‌شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: برگزاری مراسم خطبه‌خوانی به عنوان یکی از سنت‌های جاریه آستان قدس در شب شهادت امام رضا(ع) و شام غریبان حضرت به ترتیب در جمعه شب و شنبه شب در حرم مطهر رضوی صورت خواهد گرفت.

وی به موضوع حضور هیئات مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای پیش‌بینی شده حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای جلوگیری از دسته‌روی‌ها و اجتماع هیئات مذهبی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی پیش‌بینی شده است. بر اساس این برنامه مراسم دسته‌جات عزادار در صحن جامع رضوی انجام خواهد شد.

مهدوی مهر عنوان کرد: در این ایام نیز برنامه‌هایی برای گروهای ویژه مانند روشندلان و ناشنوایان برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌هایی هم در ارتباط با بانوان و جوانان داریم و در صحن‌های مطهر اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ما مناسبت اربعین را در پیش داریم، گفت: در این خصوص به موضوع فضاآرایی حرم مطهر توجه شده و در سال جاری با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین برگزار نخواهد شد، آستان قدس در این مناسبت برنامه‌های دیگری دارد. همچنین برنامه‌هایی برای دهه آخر صفر برگزار خواهد شد؛ لذا باید تغییر در فضاآرایی‌های حرم مطهر صورت گیرد.

وی بیان کرد: موضوع خدمت‌رسانی خدام حرم مطهر رضوی تحت عنوان خادم‌الرضا برای خدمت به مردم در مسائل بهداشتی، فرش کردن و تعویض فروش، توزیع متبرکات و... از فعالیت‌های خدام در این ایام است.

مهدوی مهر خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های این ایام دیدار واعظان با تولیت آستان قدس رضوی است که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

برگزاری برنامه پلاک هشت در ۸۰۰ نقطه مشهد

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ابراز کرد: در محدوده خارج از حرم مطهر فعالیت‌های آستان شامل چندین برنامه شامل «پلاک هشت» به عنوان یک برنامه چندبعدی برای تعظیم به شعائر اسلامی و گرامیداشت این ایام و همچنین تکریم شهدا و خانواده شهداست. بعد دیگر این برنامه‌ها این است که مراسم عزاداری را تحت هیچ شرایطی رها نمی‌کنیم اما رعایت اصول بهداشتی را در حد اعلا انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: سادگی و پرهیز از تشریفات در راستای برگزاری مراسم عزاداری مد نظر است. در این خصوص نیز همانطور که مقابل منزل شهدا و در فضای باز برای خانواده شهید و اهالی محله برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم انجام شد، در این دهه نیز قرار است این برنامه در مجاورت خانواده شهدا برگزار شود.

مهدوی مهر اظهار کرد: در این راستا ۸۰۰  برنامه تحت عنوان پلاک هشت در مجاورت منازل شهدای شهر برای دهه پایانی ماه صفر پیش‌بینی شده است. برنامه‌های سیار و چرخشی با عنوان «آوای رضوان» نیز در این ایام اجرا خواهد شد که در سطح شهر اجرای برنامه دارند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: برنامه صلای عزا در فضای رو باز ادارات آستان قدس رضوی و برنامه سوگواره خورشید شامل شبیه خوانی و نمایش خیابانی با موضوعات مرتبط با ایام صفر و عزاداری‌های این ایام از دیگر برنامه‌ها در سطح مشهد است.

وی در خصوص مرحله سوم فعالیت‌های آستان قدس در گستره کشوری اظهار کرد: برنامه «آقا سلام» با محوریت حرم مطهر در شب شهادت در سطح کشور و از طریق فضای مجازی به صورت همزمان منتشر خواهد شد.

مهدوی مهر تصریح کرد: برگزاری ۱۱ کرسی علمی ترویجی در مشهد و قم با محوریت مباحث علمی، اجرای ۹ وبینار و نشست تخصصی و رونمایی از آثار، ۱۷ برنامه رادیویی در خصوص علم و دانش رضوی و برپایی کرسی تلاوت رضوی از جمله برنامه‌های ما در سطح کشور است.

وی ابراز کرد: اولین سال فراق شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان و بر سر مزار آن شهید بزرگوار اجرای مراسم خواهد بود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به بحث رونمایی از آثار منتشره رضوی و برگزاری وبینارهای تخصصی با بحث روز جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برخی از برنامه‌ها که قرار بود در سطح بین‌المللی برگزار شود، بنا به شرایط کرونایی با محدودیت مواجه شده و برخی از آن هنوز قطعی نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی محرم و صفر کروناویروس رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دهه آخر صفر مهدوی مهر برنامه ها فعالیت ها خواهد شد حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۷۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی

فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره اینکه در بخشی از فراخوان جشنواره بین‌المللی فیلم رضوان تنها متولدین دهه هفتاد به بعد امکان ارسال آثار خود را به جشنواره دارند با خط فکری همراه بوده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این بخش یکی از اهداف ماست وگرنه ما آن نسل قبلی یا مقطع سنی قبل هفتاد را نادیده نگرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم که این مقطع سنی را پرورش دهیم و با فرهنگ رضوی بیشتر آشنا کنیم تا به همین دلیل در فیلم‌های کوتاهشان بتوانند آموزش هم ببینند.

وی ادامه داد: قبل از هر چیزی تاکید می‌کنم آموزش، آموزش و آموزش. برای همین کارگاه‌هایی را که مد نظرمان است، گفته شده و در فراخوان هم اعلام شده است. از این طریق ما باید بتوانیم روال و مسیری را فراهم کنیم که با آن اشاعه فرهنگی در میان نسل جوان که شاید یکم احتمالا دور شده اند انجام شود و همچنین بتوانیم برای فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند با فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند این عزیزان را به سوی فیلم‌های سینمایی بلند پرتاب شوند.

قائمیان مدیربیست و یکمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) درباره  وضعیت کارگاه‌های برنامه ریزی شده جشنواره فیلم دینی رضوان در استان‌های کشور گفت: در تمامی استان‌ها این اتفاق خواهد افتاد شاید ما بتوانیم کارگاه هایی را که در استان ‌های مختلف انجام شده است با افرادشان گزینش کنیم تا این عزیزان هم برای زیارت آقا امام رضا(ع) تشریف بیاورند و هم در یک کارگاه مقدماتی کارها را انجام دهیم و در نهایت این عزیزان بتوانند برای جشنواره حاضر شوند.

وی درباره وضعیت اکران فیلم‌های نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان پاسخ داد: با سازمان سینمایی، حوزه هنری و سینماهایی که در حیطه این بخش‌ها هستند صحبت شده است تا ما بتوانیم قبل از اکران فیلم‌های سینمایی این آثار را به صورت کلیپ کوتاه اکران کنیم. به نوعی این اتفاق در تلویزیون اتفاق افتاده است تا بتوانیم به عبارتی فرهنگ سازی کنیم که ما فیلم کوتاه و کار نسل جوان هم تماشا کنیم. تاثیر گذاری فیلم‌های کوتاه خیلی بیشتر خواهد بود، صرف موضوع اینکه ما یک فیلم بلند ببینیم نیست بلکه می‌خواهیم ببینیم جوانان‌هایی که در خانه های خودشان هستند چه تفکری دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • کرمان، زیرسایه خورشید/ اجرای ۵۰۰ برنامه فرهنگی ویژه دهه کرامت در پایتخت مقاومت اسلامی
  • تاثیرگذاری فیلم‌های کوتاه بیشتر است/ آشنایی نسل‌ امروز با فرهنگ رضوی
  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در شهر زنجان
  • آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آماده‌ی دهه‌ی کرامت است
  • کلنگ‌زنی چایخانه آستان قدس رضوی در سطح شهر زنجان
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان