Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-03@16:43:23 GMT

«ابوهاشم صوفی» و دوری از معاشرت بزرگان

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۰۶۲۶

«ابوهاشم صوفی» و دوری از معاشرت بزرگان

ابوهاشم عثمان بن شریک کوفی، از صوفیان مشهور قرن دوم هجری است.

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ بارها شنیده‌ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می‌انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن‌ها پیش خشت‌به‌خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته‌ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می‌دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره‌ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه‌چینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علی‌اکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده‌ایم.

ابوهاشم عثمان بن شریک کوفی، از صوفیان مشهور قرن دوم هجری است.


از تاریخ تولد او آگاهی دقیقی در دست نیست. از زندگی او نیز بسیار اندک می‌دانیم. اصل او از کوفه بود اما در شام می‌زیست.شرح‌حال‌نویسان صوفیه او را نخستین کسی دانسته‌اند که در اسلام به «صوفی» مشهور شد. در برخی از آثار کهن‌تر او را ابوهاشم زاهد نیز خوانده‌اند.

او معاصر ابراهیم اَدْهَم و سفیان ثوری و از نزدیکان ابوعبدالله بن ابی جعفر برائی بود. وی از هم‌نشینی و معاشرت با پادشاهان و دولتمردان به‌‌شدت دوری می‌کرد.

زهد ابوهاشم با معرفت و محبت همراه بوده است. او تأدیب و تربیت نفس را عامل اصلی تأدیب و تربیت خانواده می‌دانست. برخی از تراجم، به نقل از جامی،‌او را بانی نخستین خانقاه دانسته‌اند که درست نیست؛ زیرا جامی بنای نخستین خانقاه را به امیری ترسا در شام نسبت داده است. از سفیان ثوری نقل شده است که گفت: اگر ابوهاشم صوفی نبود، من دقائق ریا را نمی‌شناختم. سخن ابوهاشم در باب معرفت به خدا و انس با او، این مطلب را می‌رساند که زهد او زهدی خشک و خالی از محبت نبوده است. برخی کتب شیعه حدیثی از فساد عقیده او نقل کرده‌اند که صحیح به نظر نمی‌رسد.

تاریخ وفات ابوهاشم به درستی مشخص نیست. وی تا اواسط خلافت مهدی عباسی (158-169ق) در قید حیات بوده و چند سال پس از سفیان ثوری درگذشته است. تاریخ درگذشت او را از 150 تا 162ق نوشته‌اند.

ظاهراً از ابوهاشم صوفی کتاب یا دست‌نوشته‌ای در دست نیست و گفته‌ها و روایت‌های او فقط در برخی کتب شیعه آمده است.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: انتشارات امیرکبیر تقویم تاریخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب از سد علویان به زمین‌های زراعی شهرستان‌های مراغه و بناب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرمانی گفت:رهاسازی آب از سد علویان به خاطر بارندگی‌های زمستان و بهار زودتر از سال‌های قبل انجام شد.

فرمانی افزود: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۸۰ درصد ظرفیت سد علویان از آب پر شود.

وی گفت: سد علویان آب حدود ۶ هزار هکتار از باغ‌ها و زمین‌های زراعی دو شهرستان مراغه و بناب را تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: میزان بارندگی در سال زراعی امسال به ۲۷۰ مکعب رسیده و با ذخیره سازی آب در سد علویان تا شهریورماه نیاز کشاورزی و باغ‌های پایاب تامین خواهد شد.

 مدیر امور آب مراغه گفت: اولویت ذخیره آب سد علویان مراغه تامین آب شرب شهر ۲۰۰ هزار نفری مراغه است و امسال در تامین آب آشامیدنی مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: آب در رودخانه صوفی چای در محدوده شهر مراغه پس از خلق جلوه‌های زیبای طبیعی به باغ‌ها و مزارع پایاب می‌ریزد.

 فرمانی افزود: همزمان با روز مراغه رهاسازی آب سد علویان فضای مطبوع و دل انگیزی را در حاشیه رودخانه صوفی چای به وجود آورده است.

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین مدرسه فریلنسری ایران
  • رهاسازی آب از سد علویان مراغه به زمین‌های زراعی
  • رهاسازی آب از سد علویان به زمین‌های زراعی شهرستان‌های مراغه و بناب
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • دوری 9 الی 12 ماهه رونی بردغجی، هدف نقل و انتقالاتی بزرگان اروپا از میادین
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه‌اندازی می‌شود
  • نخستین آزمون رانندگی و اولین تهرانی که تصدیق رانندگی گرفت
  • نخستین مدرسه فریلنسری ایران راه اندازی می‌شود
  • آغاز پیش تولید سریال ماه‌شرف خانم در سنندج
  • کامل‌ترین تورهای ترکیبی ویژه بهار ۱۴۰۳