Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@03:52:57 GMT

رونق زندگی عشایر با تامین آب پایدار

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۱۴۶۷

رونق زندگی عشایر با تامین آب پایدار

به گزارش ایرنا آمارهای موجود نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم با وجود کمبود منابع مالی برای اجرای طرح‌های آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری در قالب مجتمع‌های بزرگ یا کوچک اولویت ویژه قائل شده است.

طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه روز گذشته به نمایندگی از ۶۲۵ پروژه آبرسانی به محلات عشایری کشور و ۸۶۶ طرح روستایی از طریق ارتباط تصویری رییس جمهوری و با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افتتاح این طرح که ۱۵ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شد، ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب پایدار و سالم بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام تا افق ۱۴۰۴ تامین می‌شود.

۸۰ کیلومتر شبکه انتقال آب، بیش از ۱۱ کیلومتر پست برق، ۲ ایستگاه پمپاژ آب و در مجموع ۹۲۰ متر مکعب منبع بتنی ذخیره آب احداث شده همچنین حفر چاه به عمق ۱۸۰ متر و تامین آب با (۷۵۰EC) و بسیار شیرین از دیگر مشخصات فنی این طرح آبرسانی به عشایر است.

فاز اول این طرح به طول ۲۱ کیلومتر خط انتقال دهه فجر سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید که ۵۰ خانوار در ۲ محله عشایری از مزایای آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

همچنین فاز دوم آن در دهه فجر سال گذشته افتتاح شد و در این مرحله نیز ۳۱۰ خانوار عشایری از آب پایدار برخوردار شدند.

خوشحالی و رفع دغدغه عشایر 

رمضان شعبانی از عشایر منطقه بمرود زیرکوه با ابراز خوشحالی از تامین آب پایدار عشایر به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌هاست تامین آب دغدغه اصلی عشایر بوده که خوشبختانه دغدغه چندین ساله عشایر رفع شد و باعث تولید بیشتر در منطقه می‌شود.

وی افزود: قبلا آب عشایر با تانکر تامین می‌شد که جوابگوی نیاز ما نبود و مجبور بودیم آب شرب دام خود را از چشمه‌های اطراف تامین کنیم.

شعبانی اظهار داشت: آبرسانی پایدار به عشایر بهترین اقدامی بود که از سوی دولت انجام شد و ما قدردان این اقدام مسوولان هستیم.

هفته دولت امسال فاز نخست طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد شهرستان مرزی نهبندان به بهره‌برداری رسید.

طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان شامل سه فاز است که فاز نخست آن به طول ۲۱.۵ کیلومتر به عنوان خط اصلی با هزینه‌کرد ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده و فاز دوم به طول ۳۲.۵ کیلومتر اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که ۹ میلیارد تومان برای آن تامین اعتبار شده است.

با اجرای کامل طرح آبرسانی پایدار به محلات عشایری نهبندان، ۳۹ محله عشایری در قالب ۶۲۰ خانوار همچنین ۶۵ هزار راس دام از آب سالم برخوردار خواهند شد.

مهاجرت معکوس در خراسان جنوبی 

استاندار خراسان جنوبی در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی با وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از اتفاقات خوبی که در چند سال اخیر در خراسان جنوبی رخ داده، مهاجرت معکوس است و به دلیل ۲ دهه خشکسالی نیمی از روستاهای ما به خصوص در شهرستان‌های مرزی خالی از سکنه شدند که با توجه به اجرای برنامه‌ای با عنوان مهاجرت معکوس در استان و عنایت خداوند متعال با نزول باران در خیلی از روستاها شاهد بازگشت روستاییان بودیم.

محمد صادق معتمدیان اظهار داشت: در بیابان‌زدایی اعتبارات بی‌نظیری توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اختصاص یافت که مبلغ آن بیش از ۸۰ میلیارد تومان است به عنوان مقایسه سال ۹۶ تمام اعتبارات تملک دارایی تخصیصی خراسان جنوبی ۸۵ میلیارد تومان بود.

وی گفت: با توجه به جمعیت کم خراسان جنوبی سال گذشته تمرکز خود را بر جذب منابع ملی گذاشتیم که برکات زیادی برای استان در پی داشت.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در امور عشایری اتفاقات خوبی در استان از جمله احداث ۲ مجتمع آبرسانی بزرگ در شهرستان‌های زیرکوه و نهبندان رقم خورد و با کمک رییس سازمان امور عشایر کشور به زودی عملیات اجرایی یک مجتمع بزرگ آبرسانی دیگر در منطقه دستگردان طبس آغاز خواهد شد.

وی افزود: عشایر خراسان جنوبی علاوه بر اینکه به عنوان یک جمعیت مولد در اقتصاد استان تاثیرگذار هستند به دلیل سکونت در نوار مرزی تامین کننده امنیت استان هم هستند و بهره‌مندی این قشر زحمتکش از امکانات عمومی کشور حداقل است که باید بخشی از درخواست‌های آنان از جمله آبرسانی و اجرای پنل خورشیدی را برآورده کنیم.

معتمدیان اظهار داشت: با تامین اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی که از طریق ماده ۵۶ در سفر سال گذشته (۱۵ مهر ۹۸ و همایش روز ملی روستا و عشایر) معاون اول رییس جمهوری رقم خورد، با تخصیص این اعتبار امید است بتوانیم دغدغه تامین آب عشایر زحمتکش این استان را رفع کنیم.

آبرسانی به ۲۰ هزار خانوار عشایر دیگر تا پایان دولت 

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح طرح آبرسانی به ۴۰ محله عشایری بمرود زیرکوه و در ارتباط تصویری با رییس جمهوری گفت: امروز با افتتاح ۶۲۵ پروژه آبرسانی در کشور ۲۱ هزار خانوار عشایری به آب شرب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند و تا پایان دولت ۲۰ هزار خانوار دیگر زیر پوشش قرار می‌گیرند.

کاظم خاوازی افزود: حدود ۱.۷ درصد جمعیت کشور را قشر نجیب عشایر تشکیل داده است که در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش بسیار زیادی دارند.

وی عنوان کرد: جمعیت عشایر کشور تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز را برعهده دارد و ۳۲ درصد صنایع دستی توسط عشایر کشور تهیه می‌شود همچنین به عنوان عوامل پدافندی در مرزهای کشور نقش بسیار زیادی دارند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید توجه بسیار ویژه‌ای به جامعه عشایر شده است به طوری‌ که شورای عالی عشایر در این دولت احیا شد و مصوبات بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: پشتیبانی این مصوبات سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ۱۳۰ هزار خانوار عشایر بود که اتفاقات خوبی در بخش‌های زیربنایی افتاد.

خاوازی گفت: یکی از این اتفاقات تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای خانواده‌های عشایر بود که در این دولت سطح برخورداری از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: با تقویت زیرساخت‌های ناوگان‌های آبرسانی سطح دسترسی عشایر امروز به  ۷۸ درصد رسیده که در گذشته ۵۰ درصد بوده است.

البته هم اکنون آب شرب ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری خراسان جنوبی با تانکر تامین می‌شود که کمبود این مایه حیاتی با ارزش در کنار شیوع کرونا زندگی را نسبت به گذشته برای عشایر استان سخت‌تر کرده و این موضوع بهداشت و سلامت آنان را نیز تهدید می‌کند.

آبرسانی سیار بخشی از نیاز عشایر را برآورده می‌کند و برخی خانوارهای عشایری بخش زیادی از درآمد خود را صرف تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود و دام‌هایشان می کنند که به دغدغه‌ای برای آنان تبدیل شده است و با اجرای طرح‌های آبرسانی پایدار به محلات عشایری این دغدغه برای همیشه رفع می‌شود.

۲۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب اجرا شد

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب با اعتبار ۴۱۹ میلیارد ریال برای تامین آب عشایر استان در سال‌های اخیر اجرا شد که ۹۵۰ خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

مهدی عصمتی پور افزود: با این وجود آب ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر استان را با تانکر تامین می‌کنیم که سالانه بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه آبرسانی سیار به عشایر است.

وی گفت: سالانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای عشایر استان حمل می‌شود و سهم هر خانوار عشایری ۴۰ متر مکعب آب در سال است.

وی بیان کرد: بیش از هشت هزار کیلومتر ایل راه عشایری در استان خراسان جنوبی داریم که سالانه ۲ تا سه نوبت مرمت و سالانه ۳۲ میلیارد ریال صرف مرمت ایل‌ راه‌های عشایر می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همچنین ماهانه ۷۰۰ تن آرد بین عشایر استان توزیع می‌کنیم و سالانه ۳۰ هزار تن نهاده دامی دام عشایر را تامین می‌کنیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت درخصوص تامین برق عشایر گفت: سال گذشته و امسال ۴۳۴ پنل خورشیدی ثابت و سیار و ۲۰۰ فانوس خورشیدی با اعتبار یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون تومان از محل اعتبارات ارزش افزوده خریداری و بین عشایر توزیع شده است.

عصمتی پور اظهار داشت: ۹۳۰ خانوار عشایری استان از مزایای این پنل‌ها و فانوس‌های خورشیدی برخوردار شدند همچنین براساس تفاهم‌نامه‌ای با شرکت توزیع نیروی برق مقرر شد که برق هزار و ۲۰۰ عشایر استان تامین شود.

وی گفت: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده به عشایر استان اختصاص یافته که در زمینه اجرای طرح‌های زیرساختی و تامین آب عشایر هزینه شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی از اختصاص ۱۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر استان در ارتباط با طرح زنجیره گوشت قرمز اختصاص در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای امسال حدود ۹ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز به ۲۱۹ نفر از عشایر استان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از این تسهیلات حدود ۱۹ هزار و ۸۲۵ راس دام پرواری توسط عشایر خریداری و پروار شده که ۲۲۰ تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز استان افزوده شده است.

وی اظهار داشت: در پنج ساله گذشته ۸۸۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت یک ساله، ۳۱۹ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پنج ساله، ۱۹۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز به عشایر استان پرداخت شده است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

بیش از یک هزار و ۷۰۰ روستای خراسان جنوبی دارای سکنه است که ۴۱ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

برچسب‌ها زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی کم آبی توسعه ایران افتتاح طرح سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی کاظم خاوازی پروندهٔ خبری افتتاح بیش از ۳۳هزار طرح روستایی ‌و عشایری خدمات ماندگار و گام های توسعه در خراسان جنوبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی کم آبی توسعه ایران افتتاح طرح سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی کاظم خاوازی زندگی عشایری وزارت جهاد کشاورزی کم آبی توسعه ایران افتتاح طرح سازمان امور عشایر ایران خراسان جنوبی کاظم خاوازی اخبار کنکور میلیارد ریال تسهیلات آبرسانی پایدار وزیر جهاد کشاورزی محلات عشایری خانوار عشایری میلیارد تومان خانوار عشایر خراسان جنوبی عشایر استان هزار خانوار طرح آبرسانی محله عشایری امور عشایر سال گذشته گوشت قرمز آب پایدار آب عشایر تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۱۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه، گفت: براساس قانون دستگاه‌های اجرایی به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری را برای خدمت‌رسانی به این جامعه تخصیص دهند که هنوز در استان کرمانشاه عملیاتی نشده است. - اخبار استانها -

علی‌جعفر رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه جامعه عشایری استان بعد از جامعه شهری و روستایی سومین جامعه استان است اظهار داشت: با وجود اینکه جمعیت عشایر تنها 4.2 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند اما ییشترین نقش را در اقتصاد استان را دارند.

وی با بیان اینکه عشایر استان با داشتن سه میلیون و 400 هزار رأس دام سبک 30 درصد از نیاز پروتئینی استان را تأمین می‌کنند عنوان کرد: 13 هزار و 800 خانوار عشایری استان با 86 هزار نفر جمعیت 6 ماه از سال را در مناطق ییلاقی استان می‌گذرانند و 6 ماه دیگر را به مناطق گرمسیری استان و استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام کوچ می‌کنند.

رضایی گفت: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی استان تقویم کوچ عشایر تهیه شده و کوچ از 15 فروردین 1403 آغاز شده و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد و بعد از آن می‌توانند وارد مراتع استان شوند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: با بخشی از دستگاه‌های مرتبط با عشایر از جمله نیرو انتظامی، مرزبانی و سپاه عشایری برای تأمین امنیت مسیر کوچ عشایر هماهنگی لازم انجام شده که عشایر با آسودگی خاطر کوچ کنند.

وی با اشاره به هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل راهداری به منظور ارائه خدمات به عشایر در مسیر کوچ بیان کرد: آبرسانی و تأمین آب شرب سالم توسط تانکر از وظایف اداره کل امور عشایری است و سوخت مورد نیاز شامل نفت سفید و گاز مایع در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

رضایی گفت: براساس سیاست سازمان، ما تنها وظیفه تامین آب شرب عشایر را داریم اما با پیگیری و تأمین اعتبار 50 تا 60 درصد آب احشام نیز تأمین می‌شود و بخشی از آب احشام را خود عشایر باید تأمین کنند.

وی عنوان کرد: پنل‌های خورشیدی توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر براساس اعتباری که در قانون بودجه مصوب شده تهیه و در اختیار سازمان امور عشایری قرار می‎گیرد و این پنل تنها برای تأمین روشنایی و شارژ تلفن همراه است اما مقرر شده در صورت تأمین اعتبار عشایری که فاصله کمتری نسبت به برق شهری دارند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: سهمیه پنل خورشیدی در سال گذشته 800 مورد بوده اما با وجود پیگیری‌های متعدد تنها 400 مورد به ما تخصیص یافته و از طریق قرعه کشی بین عشایر توزیع می‌شود.

رضایی با انتقاد از کم بودن سهمیه آرد عشایر عنوان کرد: سرانه آرد جامعه عشایری 12 کیلوگرم است و مکاتبات متعددی با سازمان برای افزایش این سرانه انجام شده اما باید در شورای آرد و نان کشور مطرح شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی دو بار در سال دام عشایر را به صورت رایگان معاینه و واکسن می‌زنند، گفت: اداره کل امور عشایری به تنهایی قادر به رفع مشکلات این جامعه نیست و براساس قانون تمام دستگاه‌های اجرایی استان به نسبت جمعیت عشایری باید اعتباری در راستای خدمات رسانی به این جامعه هزینه کنند اما تاکنون عملیاتی نشده و مشکلات همچنان پابرجا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • ضعف ادارات کرمانشاه در پرداخت سهم اعتباری عشایر
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • رونق رشته مینی‌گلف در خراسان جنوبی
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری