Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@12:44:59 GMT

‌دولت انحصار خودروسازی را بشکند تا بازار آرام شود

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۱۶۱۳

‌دولت انحصار خودروسازی را بشکند تا بازار آرام شود

یک کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه گفت: دولت اگر قصد دارد بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد باید با انحصارشکنی در صنعت خودروسازی ایران بازار را آرام کند.

یاور رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه استمرار روند رکوردشکنی‌ها در بازار ارز، طلا، سکه و بورس باعث شده بازار خودرو هم سعی کند از قافله عقب نماند، اظهار کرد: اخباری که از بازار خودرو و روند معاملات روزانه در آن به گوش می‌رسد، اخبار به شدت ناخوشایندی است و هر اتفاقی که در بازار خودرو افتاده محصول مدیریت غلط و ناصحیح مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نظام اقتصادی در حال فروپاشی است. روند افزایشی قیمت اتومبیل در بازار خودرو طبیعی است و بی‌شک قیمت خودرو نیز به تبعیت از قیمت دیگر شاخص‌ها همچون سکه و دلار، این میزان افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با بیان اینکه کمبود عرضه خودرو در بازار هم نقش مهمی در التهابات اخیر بازار اتومبیل داشته است، تصریح کرد: کمبود عرضه اتومبیل در بازار یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث شده کف قیمت خودرو در بازار به ۱۱۰ میلیون تومان برسد و قوانین سخت شماره‌گذاری پلاک اتومبیل نیز مزید بر علت شده تا بسیاری از کارخانجات خودروسازی دلیل خوبی برای عرضه نکردن خودرو در بازار داشته باشند.

رضایی اضافه کرد: وضعیت کارخانجات خودروسازی به شدت با مشکل مواجه شده و حجم زیاد نوسانات قیمت خودرو در هفته‌های اخیر باعث شده تا دو شرکت شاخص خودروسازی در ایران، اتومبیل‌ها را با منت به مردمی که در قرعه کشی‌ها برنده شده‌اند، تحویل بدهند؛ این در حالی است که بسیاری از محصولات تازه تولید شده ناقص هستند و تعداد زیادی از قطعات آنها همچون قبل جایگذاری نمی‌شود.

وی ادامه داد: قدرت خرید عمومی در بازار خودرو به حداقل رسیده و این در حالی است که سرعت افزایش قیمت‌ها جرأت خرید یا فروش اتومبیل را از مردم عادی گرفته است؛ در حقیقت تعداد زیادی از مردم توانایی خرید ارزان‌ترین خودروهای موجود در بازار که قیمت‌شان از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود را ندارند و خرید اتومبیل به یک خرید رویایی برای مردم ایران تبدیل شده است.

این کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه با اشاره به صعود منحنی قیمت خودرو در روند معاملات بازار، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم قیمت فعلی خودرو در بازار را حباب و غیرواقعی می‌دانند اما در حقیقت این قیمت‌ها به تبعیت از قیمت دیگر شاخص‌های اقتصادی مهم و تأثیرگذار در اقتصاد ایران همچون سکه، دلار و طلا شکل گرفته و تا زمان کاهش شاخص‌های اقتصادی مذکور، نرخ اتومبیل در بازار نیز شکسته نمی‌شود.

رضایی افزود: سقف نرخ پیشنهادی برای فروش خودرو پراید در بازار به ۱۳۵ میلیون تومان رسیده و بر همین اساس تسهیلات ارزان‌قیمت دولتی برای کنترل بازار اتومبیل ایران واجب است.

وی یادآور شد: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای خرید خودرو نیز راهکار موقت و غیردائمی است و دولت اگر قصد دارد بازار خودروی کشور را سر و سامان دهد باید با انحصارشکنی در صنعت خودروسازی ایران بازار را آرام کند و تداوم اجرای سیاست‌های اقتصادی رقابتی، بازار اتومبیل را نسبت به ضربه‌های اقتصادی ایمن سازد.

کد خبر 447581

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خودرو خودروسازی سایپا ایران خودرو خودروسازي قیمت خودرو معاینه فنی خودرو بازار خودرو خودروسازان داخلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خودرو در بازار بازار خودرو قیمت خودرو صنعت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد

گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است؛ متقاضیان از ساعت ۱۴ امروز تا پایان زمان تکمیل ظرفیت می‌توانند درخواست خود را از طریق وبگاه فروش اینترنتی سایپا ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروه خودروسازی سایپا از امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است.

این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

تنها متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

این خودور صرفاً در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع ایسنا

کد خبر 747540

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده خواهی مسئولان و دلالان
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد