Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین اختتامیه نخستین سوگواره چاووشی خوانی سوز فرات باحضور مدیران شهری در سالن فردوسی شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بندرعباس، این آیین با حضور شهردار بندرعباس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، رئیس هیئت تعزیه خوانی، پیشکسوتان و پیرغلامان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«کوروش سلمانی دهبارز» دبیر اجرایی سوگواره چاووشی خوانی در بندرعباس گفت: ۴۸ شرکت کننده مرحله اول ۵۱ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از بررسی هیات داوران ۲۳ اثر در دو گروه سنی الف ۱۲ تا ۲۵ و ب ۲۵ سال به بالا به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

 

«عباس امینی» شهردار بندرعباس نیز در این آیین گفت: در واقع چاووشي خوانی علاوه بر دعوت عمومی برای شرکت در عزای ائمه اطهار(ع)، به نوعی فراهم کردن قلوب عزاداران و ذاکران اهل بیت(ع) برای ورود به مرثیه و روضه سیدالشهدا (ع) است که از دیرباز توسط چاوش خوانان منطقه انجام می شود و قدمتی دیرینه دارد.

 

حجت الاسلام «احمد عامری سیاهویی» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس هم تصریح کرد: اقداماتی را درخصوص احیای دوباره سنت های کهن بندرعباس را شاهد هستیم که روبه پویایی و حرکت است. 

 

وی اضافه کرد: سنت چاووشی خوانی جزو سنت های دیرین مردم بندرعباس است که طبق نقل تاریخ از زمان صفویه و قاجار آغاز شده، کار چاووش خوان  این است که هم زائر را بدرقه و هم به پیشباز می رود.

 

«حامد رضوانی» رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: سوگواره چاووشی خوانی سوز فرات با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورایی، تبیین سیره و معارف حسینی در آثار چاووشی خوانی،معرفی ظرفیت ها و توانمندی های چاووشی خوانان در ترویج فرهنگ و معارف حسینی از اهداف این برنامه بوده است.

 

گفتنی است، از برگزیدگان تقدیر بعمل آمد که اسامی آنها به شرح ذیل می باشد:

 

در رده سنی الف مهدی رنجبر از هیات امام رضا(ع) زیارت امام رضا(ع) شهرستان میناب رتبه سوم،

 

 امیرحسین جاور از منبر مشهدی سکینه رتبه دوم

 

امیرحسین خاکی از حسینیه سیدالشهدا روستای نصیرایی شهرستان میناب رتبه اول 

 

رده سنی ب ابراهیم سالاری از شهرستان رودان رتبه سوم

 

 احمد خاکی از حسینیه روستای نصیرایی شهرستان میناب رتبه دوم

 

عبدالعلی بلوچ نژاد از منبر مشهدی سکینه شهرستان بندرعباس  رتبه اول

 

علی اصغر شعبانی حسینیه سیدالشهدا محله نایبند شمالی شهرستان بندرعباس در رده سنی الف و کیدی غریب زاده از هشت بندی شهرستان میناب رده سنی ب برگزیده آراء مردمی شدند، همچنین هیات داوران اولین سوگواره چاوشی خوانی سوز فرات، احد آفتاب و نبی بختاری را در رده سنی الف و محمدرضا ناصری دریایی رده سنی ب شایسته تقدیر دانستند.

 

پایان پیام/711

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرداری بندرعباس آیین اختتامیه فرهنگی اجتماعی خوانی سوز فرات شهرستان میناب رده سنی سنی الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآنی و حدیثی در نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیه تانزانیا برگزار می‌شود.

این آئین با حضور بزرگان، علما، شخصیت‌های قرآنی، مراکز علمی آکادمیک و دینی، دانشجویان، طلاب، علاقمندان از مذاهب مختلف توسط نمایندگی جامعه المصطفی در مرکز همایش‌های بین المللی جولیوس نیرره شهر دارالسلام برگزار خواهد شد.

این جشنواره به صورت حضوری و مجازی با حضور قاریان استاد قاسم مقدمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، سعید رحیمی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد عیدی شعبان از کشور تانزانیا، استاد جلال معصومی از کشور افغانستان، استاد رجا ایوب از کشور تانزانیا، قاری نوجوان آقای یاسین غلامی از کشور جمهوری اسلامی ایران، استاد حسین بوکی از کشور تانزانیا، استاد رضا دوسا از کشور تانزانیا و استاد علی عبدالله از کشور تانزانیا برپا خواهد شد.

تاریخ برپایی اختتامیه جشنواره روز یکشنبه نهم اردیبهشت سال جاری مطابق با ۲۰۲۴/۴/۲۸ از ساعت ۱۴ در محل Julius Nyerere International Convention Centre است.

علاقه مندان می‌توانند از نشانی زیر شاهد پخش زنده این اختتامیه باشند.

یوتیوب:

https://www.youtube.com/live/pV8I9X0IWQE?si=aAMNlL6Cce6_oMKS

یوتیوب:

https://youtu.be/8H2s342gMf4?si=4jjwBD7ZShu0QJcy

کد خبر 6089604 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین همایش خوشنویسی «کاتبان وحی» + تصویر
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • برگزاری مراسم اختتامیه هفته سلامت در شهرستان پیشوا
  • آیین بزرگداشت ورزش پهلوانی در بندرعباس
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار