Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@09:52:21 GMT

هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۲۲۶۸

هوشمندسازی شهرها راهبرد توسعه جامعه است

به گزارش خبرآنلاین از قشم علی یدقار انگیزه اصلی خود را در انتخاب سوژه این کتاب ارائه یک الگو موفق برای جامعه امروز ایران جهت ایجاد تحول خواند و گفت: همه ما باید یاد بگیریم که در هر مقطع زندگی تغییر پیدا کنیم و امروز دنیا  از طریق هوشمندسازی به سمت تغییر زندگی انسان ها پیش می رود.
وی با تشریح مسیر و مراحل تحول جوامع انسانی، عصر دیجیتال را عصر تغییر مفاهیم و انسان ها دانست و افزود: در این عصر هوشمندسازی شهرها به عنوان یک راهبرد توسعه مورد توجه این جوامع قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده کتاب «سنگاپور: شهر هوشمندکشور هوشمند» ابعاد یک شهر یا کشور هوشمند را برخورداری آن از مردم هوشمند، حمل و نقل هوشمند، اقتصاد هوشمند، محیط زیست هوشمند، دولت هوشمند و زندگی هوشمند عنوان کرد و از سنگاپور به عنوان نمونه ای عینی از شهر- کشور هوشمند نام برد و گفت: سنگاپور جزیره ای واقع در بدترین نقطه دنیا که فاقد منابع طبیعی است توسط ۱۰نفر از ژنرال های این جزیره در طول ۲۱ سال به مرحله ای از توسعه رسیده است  که امروز در زمره پنج کشور پیشرفته دنیاست.
وی با تشریح شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور یادآور شد و گفت: این کشور ۹ سال متوالی ساده ترین محل کسب و کار در دنیا شناخته شده و در سال ۲۰۱۰ میلادی هم بیشترین رشد اقتصادی را در دنیا از آن خود کرده است، مضاف بر اینکه در سال ۲۰۱۴ میلادی هم با ۱.۷ درصد کم ترین نرخ بیکاری را بعد از سه کشورداشته است.
مشاورمدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سنگاپور سومین سیستم  پیشرفته  بهداشت و درمان دنیا را در اختیار دارد از این کشور به عنوان دومین کشور دارای نرخ پایین مرگ و میر نوزادان و چهارمین کشور دارای بیمارستان های مجهز و با کیفیت در دنیا نام برد و گفت: سنگاپور جزء سه کشور برتر دنیا از نظر داشتن سیستم های نوین آموزشی است و دانشگاه های آن در آسیا برترین و جزء ۵۰دانشگاه برتر دنیا محسوب می شوند.
علی یدقار سنگاپور را مطلوب ترین مقصد گردشگران دنیا خواند و رتبه این کشور را از نظرتوسعه گردشگری در دنیا یازدهم اعلام کرد و گفت: سنگاپور از نظر سهولت شبکه حمل و نقل در دنیا اول و از نظر شفافیت دولت بهترین کشور دنیاست و از نظر عدم وجود فساد در دنیا سوم و از نظر حفظ حقوق معنوی هم چهارمین کشور دنیا به حساب می آید.
وی نرخ پایین مالیات، برخورداری همه شهروندان از مسکن، داشتن بهترین فرودگاه دنیا و ایرلاین بدون حتی یک  سانحه هوایی را از دیگر شاخص های توسعه یافتگی سنگاپور خواند و خاطر نشان کرد: سیستم هوشمند حمل و  نقل این کشور آنقدر پیشرفته است که گرچه بطور متوسط هر شهروند سنگاپوری سه دستگاه خودرو شخصی دارد اما مقوله ای به نام ترافیک سنگین در خیابان های این کشور مفهومی ندارد.
نویسنده کتاب «سنگاپور: شهر هوشمند – کشور هوشمند» نقطه عطف هوشمندی سنگاپور را رابطه دولت با شهروندانش از طریق یک شماره اشتراک که همان شماره تلفن افراد است، دانست و گفت: دولت و شهروندان از طریق این شماره همه امور یکدیگر را پیگیری و انجام می دهند.
علی یدقار در پایان با اشاره به اینکه الگویی مانند الگوی شهر – کشور هوشمند سنگاپور در کشوری مثل ایران به دلایل مختلف شاید قابل اجرا نباشد، تصریح کرد: اما بدون تردید ما می توانیم بخش هایی از این هوشمندی را در برخی از شهرهای کشورمان پیاده و اجرایی کنیم.
براساس این گزارش ناصر ذاکری سرپرست مدیریت طرح و برنامه سازمان منطقه آزاد قشم که مبتکر و میزبان نشست آشتی با کتاب است نیز در این نشست عنوان این نشست را به منزله قهر بودن افراد با کتاب ندانست و گفت: هدف اصلی ما از برگزاری این نشست ها این است که افراد از طریق آشنایی با کتاب ها، فرصت بیشتری را برای مطالعه کتاب اختصاص بدهند.
وی در خصوص سوژه کتاب انتخاب شده در این نشست هم با تاکید بر اهمیت حیاتی مدیریت شهری در توسعه شهرها به برخی ضعف ها در شهرهای بزرگ دنیا اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه این شهرها توسعه یافته بودند اما با برخی پدیده ها مانند آلودگی های زیست محیطی نتوانستند با هوشمندی برخورد کنند.
به گفته ناصر ذاکری برای رسیدن به یک شهر هوشمند در جوامعی مانند جامعه ایران نیاز است که معیارها و مسیرها دقیقا مشخص شود و حرکت به سمت آن نیز باید تدریجی باشد.

46

کد خبر 1440250

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مناطق آزاد کشور هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید ابوالفضل موسوی پور در حاشیه اولین نشست مسولان پلیس راهور با مسولان حوزه معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: با وجود تلاش‌های بسیاری که در حوزه ایمنی ومهندسی ترافیک و رفع نقاط حادثه خیز انجام شد، به علت وجود نقص در دوربین‌ها نتوانستیم در بحث کاهش تصادفات موفق عمل کنیم.

سید ابوالفضل موسوی پور افزود:سال گذشته حدود ۱۶ درصد افزایش تصادفات فوتی را شاهد بودیم که ۵۹ درصد از این تصادفات در بزرگراه‌ها و درشب اتفاق افتاده بود.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز دو موضوع را در دستور کار قرار دادیم گفت: بحث توسعه حمل و نقل عمومی مد نظر قرار داشت، چرا که با افزایش توسعه حمل و نقل عمومی شاهد روان سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا خواهیم بود.

وی گفت: در بحث هوشمند سازی شهری نیز، افزایش سامانه‌ها و دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و دوربین‌های کنترل سرعت پر تابلی راداری برای نظارت ۲۴ ساعته را مد نظر داریم تا محور‌های بزرگراهی را برای متخلفان نا امن کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نیز در حاشیه این نشست گفت: در شهر تهران روزانه بیش از ۲۵ میلیون سفر شهری انجام می‌شود که نیازمند برنامه مشخصی برای نظم بخشی ترافیک و توسعه حمل و نقل همگانی است.

شهریار افندی‎ زاده افزود:در این جلسه برنامه‌های مشترک دو حوزه مطرح شد تا با تشکیل کار گروه‌های تخصصی بتوانیم به اهداف مورد نظر که شامل ارتقاء هوشمند سازی شبکه حمل و نقل شهری در محدوه‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا، مدیریت و نظم بخشی پارکینگ‌های حاشیه ای، توسعه شبکه حمل و نقل همگانی، بهسازی شبکه معابر و خطوط ویژه اتوبوس‌ها دست یابیم.

وی همچنین گفت:در این جلسه مقرر شد کارگروه‌ها در ۴ حوزه چالش‌ها و مشکلات را بررسی کرده و در جلساتی که ماهانه برگزار می‌شود، راهکار‌هایی ارایه دهند تا اقدامات لازم انجام شود.

آقای افندی زاده در باره هوشمند سازی شبکه حمل و نقل شهری نیز گفت: بهره برداری عمده از شبکه هوشمند، شامل ثبت تصویری و نظارت بر تخلفات در حوزه حمل و نقل موثر است و شهرداری بودجه مناسبی را برای توسعه دور بین‌ها و رفع معایب دور بین‌ها اختصاص داده است تا پس از ثبت از طریق پلیس راهور پیگیری لازم انجام شود.

دیگر خبرها

  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • لزوم عدالت‌محوری در توسعه شهرها/ شورای اسلامی شهر، صدای مردم است
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • محور‌های بزرگراهی برای متخلفان نا امن می‌شود
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس