Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدرتی گفت: طرقبه شاندیز با تولید روزانه ۵۶ تن تخم مرغ رتبه دوم خراسان رصوی را در این زمینه را دارد و محصولات تولیدی از این قبیل نیز به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی صادر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا قدرتی، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ ضمن گرامیداشت روز دامپزشکی، بیان کرد: این شهرستان ۵۲ زنبورستان و ۱۵ استخر پرورش ماهی سردآبی دارد که علاوه بر صادرات محصولات تولیدی شهرستان به استان و سایر شهرستان های خراسان رضوی و سایر استان های کشور، عسل تولیدی طرقبه شاندیز به حاشیه خلیج فارس، پا و پنجه مرغ به کشورهای آسیای شرقی، دنبه غیرخوراکی و مصرف صنعتی به قرقیزستان، جوجه یک روزه به افغانستان و تخم مرغ  به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی با اشاره به اینکه در شهرستان ۴۵ واحد تخم گذار و ۲۳ واحد مرغ گوشتی وجود دارد، تصریح کرد: در تولید تخم مرغ با این ۴۵ واحد و ظرفیت یک میلیون ۸۰۰ هزار قطعه و با طیور موجود روزانه ۵۶ تن تولید تخم مرغ در شهرستان داریم، که رتبه دوم استان را در این زمینه کسب کردیم.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با بیان اینکه از ابتدای سال در شهرستان جوجه ریزی انجام شده، اظهار کرد: حدود ۱ میلیون قطعه مرغ تخم گذار و ۱۵۰ هزار مرغ گوشتی در شهرستان داریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز بیماری در دام ها، بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون، تعداد  یکهزار و ۶۰۷ خون گیری برای تست بیماری تب مالت، تعداد ۲۳۰ مورد تست بیماری" مش مشه" که فقط مخصوص اسب است و ۵۰۰ مورد تست سل گاوی در گاوداری های صنعتی شهرستان درجهت تست و مراقبت فعال انجام شده است.

قدرتی با بیان اینکه ۷۷ درصد جمعیت دام سبک  شهرستان به طور کامل از نظر واکسیناسیون آبله و شاربن پوشش داده شدند، افزود: در ۶ ماهه نخست امسال، تعداد ۳ هزار و ۳۱۶ واکسن طاعون به نشخوار کنندگان کوچک و دام سبک تزریق کردیم  و تعداد ۹ هزار ۶۷۳ راس واکسیناسیون تب برفکی و ۲ هزار ۳۶۲ راس گاو نیز برعلیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون شدند، تعداد ۵ هزار ۵۹۴ راس دام سبک گوسفند و بز و ۱۲۱ راس گاو در مقابل بیماری تب مالت واکسینه شدند و ۷۶۳ قلاده سگ هم بر علیه بیماری هاری  واکسیناسیون شدند.

وی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال تعداد ۴۲ هزار و ۶۴۵ راس گوسفند و بز در کشتارگاه های شهرستان کشتار شدند که البته این تعداد دام که در کشتارگاه های شهرستان کشتار شدند از استان و سایر شهرستان ها از جمله، قوچان و بجنورد و حاشیه شهر مشهد نیز به کشتارگاه های شهرستان حمل شدند که گوشت استحصالی از این کشتارها  ۹۳۸ هزار و ۱۹۰ کیلو گرم بوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان با اشاره به اینکه طرقبه شاندیز ۵۲ هزار و ۹۰۳ راس دام سبک گوسفند و بز و ۴۲ هزار و ۶۲۹ راس دام سنگین گاو و گوساله دارد، تصریح کرد: این جمعیت دام سنگین در واحدهای صنعتی و الباقی  به صورت پراکنده در گاوداری های سطح روستاهای شهرستان نگهداری می شوند که از ابتدای سال تاکنون نهاده های خوراکی دام و طیور شامل: جو، ذرت، کنجاله سویا  و کنجاله پنبه دانه به میزان ۱۱ هزار و ۸۰۴ تن وارد شهرستان شده و بین واحدهای مختلف توزیع شده است. 

وی با اشاره به معدوم سازی ۹ هزار و ۳۴۰ کیلو گرم فرآورده های خام دامی غیرقابل مصرف انسانی در ۶ ماهه نخست امسال در شهرستان، تصریح کرد: از این تعداد ۸ هزار و ۵۰۰ کیلو گرم تخم مرغ و الباقی گوشت قرمز و سفید بوده است که این فرآوردهای معدوم شده  از لحاظ وضعیت ارگانیتیک غیرقابل مصرف انسانی بوده و باید از چرخه مصرف انسانی حذف و معدوم می شدند ولی از لحاظ صنعتی قابلیت مصرف داشتند اما واحدی که متفاضی مصرف باشد در استان پیدا نشد و ما مجبور شدیم این مواد را معدوم سازی کنیم.

قدرتی، تاکید کرد: شبکه دامپزشکی افتخار خود نمی داند که اعلام کند این میزان فرآورده خام دامی معدوم شده است به این دلی که این محصولات سرمایه ملی بوده و ارزش مادی دارد  و زمانی بسیاری جهت تولید آن ها صرف شده است، ما باید بتوانیم آماده سازی، بسته بندی، نگهداری و انجماد این محصولات را به صورت اصولی و علمی و بر اساس دانش روز انجام دهیم که این مورد  با به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب با مدارک تخصصی دامپزشکی و صنایع غذایی در واحدها اجرایی خواهد شد، در واقع باید به سمت اصلاح فرایندهای سنتی با روش های علمی در این زمینه قدم برداریم.

وی در ادامه بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۹۰۲ فقره گواهی قرنطینه ای صادر شده است، گواهی حمل بهداشت قرنطینه ای در بحث فرآورده های خام دامی که تحت پوشش شبکه دامپزشکی است شامل: گوشت قرمز و سفید، شیر، مرغ و دام زنده به مقصد کشتارگاه و سایر موارد است.

رئیس شبکه  دامپزشکی طرقبه شاندیز به فعالیت  واحدهای نظارت بهداشت شهرستان بر عملکرد اماکن عمومی و فرآورده های خام دامی اشاره و بیان کرد:  در مجموع واحدهای نظارتی ما بر تمامی تالارها، رستوران ها، مراکز عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی، جگرکی ها، کبابی ها و سفره خانه ها به انضمام واحدهای صنعتی در شهرک توس نظارت دارند که ۳۲ واحد صنعتی نیز در  شهرک صنعتی توس تحت پوشش دامپزشکی شهرستان است و این موارد تحت نظارت بهداشت عمومی و فرآورده های خام دامی است که در مجموع ۵۵۴ واحد است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هزار و ۴۴۳ مورد بازدید توسط کارشناسان این اداره انجام شده است، اظهار کرد: تعداد ۳۴ نمونه برداری از واحدها داشته ایم و در ۶ ماهه نخست امسال، ۹ پرونده در خصوص تخلفات در دادستانی تشکیل شده است و ۷۳ فقره پرونده تعزیرات نیز داشته ایم.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز،خاطرنشان کرد: در بحث دام و طیور در مجموع در استان از لحاظ جمعیت و پتانسیل رتبه ۱۲ یا ۱۳ استان را داریم و در موضوع بیماری های دام در شهرستان مشکل خاصی نداریم و در دورترین و صعب العبور ترین مناطق، تمام محلات و روستاهای شهرستان اکیپ های ما برای مبارزه با بیماری های دام حضور دارند.

وی با اشاره به مهم ترین چالش و مشکلی که شبکه دامپزشکی شهرستان با آن روبه است، گفت: شبکه دامپزشکی یک دستگاه میدانی و عملیاتی است و وابسته به دفتر و اتاق نیست، اولین مشکل ما در شهرستان کمبود فضا و مکان مناسب  است برای نگهداری از تجهیزات فنی،  شبکه های دامپزشکی اکثرا در حاشیه شهر هستند که امکان تردد دامداران با دام، و بازدید از دام هایی که به عنوان تلفات آورده می شوند و باید کالبد شکافی و نمونه برداری شوند را داشته باشد، ولی ما در حال حاضر حتی جایی برای پارک ماشین ها هم نداریم، اداره دامپزشکی در مکانی است که ۸ اداره دیگر هم در این مکان مستقر است.

قدرتی، افزود: اداره دامپزشکی حداقل باید یک حیاط داشته باشد، مدیران قبلی پیگیری های لازم را انجام دادند و اگر این امکان وجود داشته باشد در محل سایت اداری فرمانداری شهرستان که در حال احداث است یک فضای جداگانه را در نظر بگیرند و  از محل اعتبارات ملی یا استانی بودجه ای اختصاص داده شود برای احداث ساختمان، قطعا مشکل اداره ما برطرف می شود ولی از نظر وضعیت بودجه عمرانی کشور، کاملا دستگاه ها در مضیقه هستند و درصد تخصیص ها پایین است و با توجه به این وضعیت بودجه و اعتبار حداقل امسال یا سال آینده امیدی نداریم که این مشکل حل شود.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، اظهار کرد:   ما آماده هستیم برای دامداران شهرستان، اصناف، تولید کنندگان، عرضه کنندگان، اتحادیه ها و تعاونی ها کلاس های آموزشی و توجیهی برگزار کنیم  چون در هر کاری آموزش حرف اول را می زند و باید اول آموزش داده شود و بعد اطلاع رسانی و در مرحله بعدی از آنها کار خواسته باشیم که با این شرایط اقدامات هدفمند می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: فرآورده های خام دامی ابتدای سال تاکنون ۶ ماهه نخست امسال انجام شده دام سبک تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۲۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان

خرسندی گفت: پس از چندین سال برنامه‌ریزی و اهتمام برای رونق صادرات غیرنفتی شهرستان مراغه محصولات بخش کشاورزی سال زراعی گذشته به مقصد بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه صادر شد.

 خرسندی افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان با چهار هزار و ۳۰۳ تن به کشمش و خرما اختصاص دارد.

وی همچنین به صادرات ۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب مرغوب این شهرستان به کشور‌های مختلف اشاره و بیان کرد: حجم تولید و کیفیت سیب شهرستان در سال گذشته به دلیل سرمازدگی پایین‌تر از سال‌های قبل بود.

خرسندی ادامه داد: این میزان سیب به کشور‌های پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شد اما بازار بسیار وسیعتری برای این محصول وجود دارد.

وی با بیان اینکه مراغه می‌تواند به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه نقش محوری ایفا کند اضافه کرد: قسمت عمده محصولاتی که از این شهرستان صادر می‌شود باغی و خشکبار است.

وی گفت: علاوه بر محصولات تولیدی در مراغه محصولات دیگری از جمله خرما در صنایع شهرستان فرآوری و پس از بسته‌بندی صادر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز