Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:11:24 GMT

تئاتر؛چراغ هنر نمایش

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۳۶۲۱

تئاتر؛چراغ هنر نمایش

خبرگزاری آریا - اولین سالن تئاتر در ایران و شهر تهران در حدود سال 1267 شمسی در بخشی از مدرسه دارالفنون افتتاح شد.رد تئاتر مدرن را که بگیری مثل خیلی پدیده‌های دیگر می‌رسی به دارالفنون و البته ناصرالدین‌شاه قاجار. شاهی که هرچند اداره کشورش خیلی جالب نبود اما تا دلتان بخواهد در زمینه هنر و برخی از ظواهر زندگی مدرن دست و دلباز بود و دنبال سرگرمی‌های تازه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این سرگرمی‌ها هم تئاتر بود.
ناصرالدین‌شاه قاجار در اولین سفرش به اروپا از همان لحظه‌ای که در سن‌پترزبورگ به تماشای اپرا و تئاتر نشست دلش برای برای این هنر رفت و دستور داد تا معلمی برای هنر استخدام کنند. وقتی از تماشاخانه قصر سلطان‌عبدالحمید دیدن کرد به این فکر افتاد که شبیه آن را در پایتخت بسازد. پس در بازگشت به تهران علی‌اکبرخان مزین‌الدوله را که در فرانسه نقاشی و هنر خوانده بود را احضار کرد و دستور داد تا در بخشی از دارالفنون سالنی بسازد که در آن بتوان تئاتر اجرا کنند. این سالن در فضایی بین دربخانه و حرمسرای شاهی و مدرسه، ساخته شد. از همان ابتدا دری مخفی برای شاه ساخته شد تا به راحتی بتواند بیاید و در جایگاه مخصوصش بنشیند و تئاتر فرنگی ببیند. تئاتری که با بقال‌بازی و تخته‌حوضی و تعزیه فرق داشت. نور سالن را هم با مجوز شاه از چراغ‌های گازی قصر شاهی تامین کردند. سالن 300 نفر ظرفیت داشت. در یکی از شب‌های 1267 شمسی با حضور شاه و اجرای نمایشی به کارگردانی مزین‌الدوله سالن تئاتر دارالفنون رسما افتتاح شد تا نخستین سالن تیاتر ایران در تهران متولد شود.
درباره این که نخستین تئاتری که در این سالن به صحنه رفت اختلاف نظر میان پژوهشگران وجود دارد. برخی معتقدند طبیب اجباری و برخی گزارش مردم گریز را نخستین تئاتر دارالفنون می‌دانند. اما از متن گزارش‌هایی که در آن زمان منتشر شد نخستین نمایش میزانتروپ لومیر بود که میرزا حبیب اصفهانی آن را به فارسی ترجمه کرده بود و مزین‌الدوله به کمک مقلدین دربار مثل کریم ‌شیره‌ای و اسماعیل ‌بزاز و عباس‌گنده روی صحنه برده بود.
شاه گویا از این اجراها راضی بود. اعتمادالسلطنه در خاطراتش نوشته:« چند شب است در مدرسه دارالفنون وزیر علوم گویا تماشاخانه باز کرده، بازیگران فرنگی هستند که ادا بازی نمی‌دانند و زبان نمی‌فهند. اما طوطی‌وار فارسی یادگرفته‌اند.»
او در خاطره‌ای دیگر نوشته:« دیشب شاه تماشاخانه رفته بود، اسماعیل بزاز بازی سرهنگ مجبوری بیرون آورده بود. »
او در یکی از خاطرات دیگرش درآمد اسماعیل بزاز از بازی در تیاتر را 400 تومان می‌داند.
البته مثل هر پدیده دیگری تئاتر هم با مخالفت‌هایی مواجه شد و شاه مجبور بود شب‌ها به صورت ناشناس به تماشاخانه برود و تئاترها را ببیند. اما چراغی که برای تئاتر روشن کرده بود روشن‌ماند و سالن ارامنه تهران و بعد از آن تماشاخانه فاروس در لاله‌زار کار سالن دارالفنون را ادامه دادند.
سالن تئاتر دارالفنون در زمان بازسازی در سال 1308 بازسازی شد و بیشتر تبدیل به آمفی‌تئاتر مدرسه شد و کم کم بسیاری یادشان رفت این سالن نخستین سالن تئاتر ایران است. سرنوشت این سالن البته مانند خیلی از بناهای اولیه تهران تلخ به پایان رسید. در بازسازی که طی سال های دهه هشتاد و نود شمسی انجام شد سالن با تجهیزات مدرن به یک آمفی‌تئاتر با صندلی‌های سینمایی تبدیل شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سالن تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۳۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ کارگردان نمایش «تشریفات ساده» گفت: داستان این نمایش در یک شب سرد بارانی در ناکجاآباد می‌گذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است.


سعید امیرسلیمانی در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و می‌خواستم با بیان این دغدغه، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم.


وی گفت: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می‌تواند برای علاقه‌مندان به حوزه‌های روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.


نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • تن «سنگلج» می‌لرزد! + تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!+ تازه‌ترین توضیحات مدیر تئاتر