Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات، در ماه های نخست امسال به یکی از چالش های تجارت در کشور تبدیل شد و نهادهای دولتی مربوطه از جمله سازمان توسعه تجارت ایران و بانک مرکزی مدت زمانی را برای پرداخت ارزهای صادراتی مشخص کردند تا تجار نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و در صورت بازنگرداندن ارز صادراتی، کارت بازرگانی صادرکنندگان متخلف تعلیق می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان تیرماه سال جاری، بخشی از کارت های بازرگانی متعلق به صادرکنندگانی که تعاملی با بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی نداشتند تعلیق شد و این روند در ۱۵ شهریورماه برای تجاری که تا این زمان کمتر از ۳۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده بودند تکرار شد.

برای سایر صادرکنندگان دارای واحدهای تولیدی نیز تا ۱۰ آبان ماه فرصتی تعیین شده است تا نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام کنند و طبق اعلام های قبلی هیچ کارت بازرگانی مربوط به این دسته از صادرکنندگان تاکنون تعلیق نشده است تا چرخه تولیدی آنها در شرایط شیوع ویروس کرونا از فعالیت باز نماند.

بر همین اساس «حمید زادبوم» با اشاره به آخرین آمار و اطلاعات بانک مرکزی در خصوص تسویه تعهدات ارزی صادرکنندگان تا هفتم مهرماه سال جاری، اظهار داشت: حدود ۱۶ میلیارد یورو از تعهدات صادراتی تجار در سال های ۹۷ و ۹۸، تاکنون پرداخت نشده که در حال پیگیری برای بازگشت آن هستیم، البته این میزان بدهی باقی مانده، از تعهدات بخش‌های دولتی تفکیک شده است.

وی با اشاره به بازگشت ۳۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور با احتساب ۲۰ درصد تخفیف بانک مرکزی در سال های یاد شده به صادرکنندگان، خاطرنشان کرد: تجار به سه دسته ۱۰۰ درصدی ها، صفر درصدی ها و کسانی که از ۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز صادراتی خود کرده اند، تقسیم می شوند.

وی افزود: ۲ هزار و ۳۳۲ تاجر، ارز حاصل از صادرات خود را معادل ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو به طور کامل پرداخت کرده اند که این رقم نسبت به آمار اعلام شده پایان تیرماه در تعداد ۱۳ درصد و در میزان ارز برگشتی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، از تعداد کل صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود را به طور کامل ایفا کرده اند، یک هزار و ۶۵۸ واحد تولیدی هستند که ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو تعهد ارزی خود را ایفا کرده اند و ۶۶۴ واحد غیرتولیدی محسوب می شوند که یک میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات خود را به کشور پرداخت کرده اند.

وی تصریح کرد: ۱۵ هزار و ۹ صادرکننده شامل ۲ هزار و ۳۸۵ واحد تولیدی و ۱۲ هزار و ۶۲۴ واحد غیرتولیدی برای ایفای تعهدات ارزی خود هیچ اقدامی نکرده اند که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۷۲ نفر فاقد کارت بازرگانی بوده و از روش های دیگری از جمله کارت پیله وری و مرزنشینی برای صادرات بهره برده اند.

زادبوم تاکید کرد: حدود پنج هزار تاجر که ۱ تا ۹۹ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند در سه دسته تقسیم‌بندی شدند که بر اساس آن، ۷۷۱ صادرکننده ۱ تا ۳۰ درصد، یک هزار و ۲۶۷ تاجر ۳۱ تا ۷۰ درصد و یک هزار و ۸۸۷ بازرگان ۷۱ تا ۹۹ درصد اقدام به پرداخت ارز حاصل از صادرات خود کرده اند.

سامانه جامع تجارت مانع سوءاستفاده از کارت های بازرگانی می‌شود

چندی پیش اخباری مبنی بر واردات تعدادی خودروی پورشه با کارت بازرگانی به نام پیرزنی در روستایی دور افتاده منتشر شد که این فرد نه تنها از شرایط لازم برای دریافت کارت برخوردار نبود بلکه از موضوع داشتن کارت بازرگانی و واردات خودروی لوکس به کشور نیز اطلاع نداشته است.

در همین راستا رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ممنوعیت واردات خودروی لوکس در سال های اخیر، تاکید کرد: انتشار چنین اخباری از حقیقت دور هستند و اگر تخلفی نیز در این خصوص رخ داده باشد مربوط به پیش از سال ۹۵ می شود؛ تاکنون احتمال اندکی برای سوءاستفاده از کارت بازرگانی جهت تجارت، بدون اطلاع دارنده کارت وجود داشته اما امکان صدور کارت برای فردی که شایسته دریافت آن نیست وجود ندارد.

به گفته وی، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران با دقت برای افراد مستحق و شایسته، مطابق قانون و آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات کارت بازرگانی صادر می کنند.

صدور کارت بازرگانی طی یک هفته انجام می‌شود

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سیستمی شدن صدور کارت بازرگانی از مردادماه امسال، تصریح کرد: با انجام فرآیند الکترونیکی در صدور کارت، تمام کنترل ها به صورت آنلاین انجام می شود و استعلام گواهی سوء پیشینه، مالیات و مدارک لازم به طور خودکار صورت می گیرد تا امکان تقلب به حداقل برسد زیرا سامانه جامع تجارت الکترونیک مستقیم به سامانه های دولتی متصل شده است.

وی با بیان اینکه بعد از انجام استعلام مدارک به صورت سیستمی، درخواست ثبت شده در اتاق بازرگانی بررسی می شود، تاکید کرد: در این فرآیند سرعت انجام امور افزایش پیدا می کند و کارت بازرگانی که در حدود ۴۵ روز برای صدور آن زمان نیاز بود بدون مراجعه حضوری متقاضی در طی یک هفته صادر می شود.

زادبوم با اشاره به وجود مشکلات صدور در ماه های اولیه فعالیت سامانه جامع تجارت، تصریح کرد: این روند سرعت و دقت بالایی دارد اما دارای دو مشکل است نخست آنکه کسانی که بررسی دقیق مدارک مخالف هستند، نظر مثبتی نسبت به این سیستم ندارند.

وی افزود: از سوی دیگر برخی متقاضیان مسلط به روند ثبت نام آنلاین نیستند که برای این دسته از افراد، نیاز به آموزش دیده می شود، در همین راستا با قرار دادن مطالب و ویدیوهای کوتاهی در سامانه برای رفع آن اقدام کرده ایم.

 پس از آغاز به کار سامانه جامع تجارت در مردادماه سال جاری از سوی بازرگانان اعتراضاتی مبنی بر اینکه مشکلاتی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی وجود دارد صورت گرفت و به همین دلیل در شهریور ماه به دستور جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت فرصتی دو ماهه برای ادامه فعالیت اتاق بازرگانی در خصوص کارت های بازرگانی صادر شد تا ایرادات سیستمی شدن صدور و تمدید کارت رفع شود.

پربیننده ترین جهیزیه چند؟ دلایل افزایش نرخ ارز از زبان رییس اتاق ایران‌وچین/ ضرورت تمرکز بانک‌مرکزی بر تراکنش‌های ریالی حذف تدریجی برنج از سفره ۶دهک پایین اطلاعات زنجیره تامین و توزیع کالا در دسترس همگان باشد/ اعطای مشوق مالیاتی به صادرکنندگان خوش سابقه چرا قیمت ارز ریخت؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات کارت بازرگانی سازمان توسعه تجارت ارز صادراتی تعهد ارزی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سازمان توسعه تجارت ارز حاصل از صادرات سامانه جامع تجارت تعهدات ارزی خود کارت بازرگانی میلیارد یورو ارز صادراتی بانک مرکزی صدور کارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی، اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، مسئولین کشوری و استانی که مهمان اصفهان هستند، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

کشانی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 749117

دیگر خبرها

  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی اصفهان
  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • ۳۰ رئیس اتاق بازرگانی به اکسپو ایران می‌آیند
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان