Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی که سابقه حضور در پیاده روی معنوی اربعین را دارد، طی یادداشتی که در اختیار ما قرار داد درباره این حضور، حس و حال کربلا رفتن و دلتنگی  امسال نوشت: «بعد از سقوط صدام در سال ۱۳۸۲ شمسی، سی و دو سال محرومیت مردم عراق و شیعیان از عزاداری و زیارت اربعین برداشته شد و دوباره آن رسم قدیمی هزار ساله جان گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوباره همه از شهر‌های مختلف عراق سر ِ قرار حاضر شدند.

زیارت اربعین که آیینی کهن نزد شیعیان و مسلمانان بود و آرزویی دست نیافتنی شده بود، دوباره در متن جامعه و با حضور خالصانه مردم به یک دیدار سالانه تبدیل شد. سفر و دیداری که در آن، لحظاتی شورآفرین و حیرت انگیز خلق می‌شود.

زائرانی که مشتاقانه و باخلوص، سال‌هاست در روز‌های اربعین، پیاده روانه کربلا می‌شوند دریافته‌اند که تنها «رسیدن به کربلا» و زیارت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا (ع)، هدف و مقصد این سفر نیست، بلکه «زیارت زائران حسینی» که با شور و حالی وصف‌ناشدنی در پیاده‌روی عظیم اربعین شرکت می‌کنند، نیز تجربه‌ای ناب و بی‌نظیر است.

زیارت اربعین‌حسینی، در میان زیارت‌ها و مناسک دینی و آیینی دنیا، به‌خاطر نقش و حضور پررنگ زائران و گوناگونی سبک‌های پذیرایی مردم در این مسیر، با سایر مراسم زیارتی و مذهبی متفاوت است. در زیارت اربعین موجی از زائران، از شهر‌های مختلف عراق و نقاط مختلف دنیا به سمت کربلا راهی می‌شوند، آن‌ها از نزدیک‌ترین کشور‌ها تا دورترین نقاط دنیا به قصد حضور در چهلم سالار شهیدان پا در راه رسیدن به کربلا می‌گذارند و «زائر پیاده» در این سیل خروشان، به زیارت مردم مشتاقی آمده که پس از گذشت ١۴قرن از شهادت امام‌حسین (ع)، عاشقانه به زیارت او رهسپار می‌شوند.

شیعیان عراق در طول صد سال گذشته تجربه‌هایی از آیین اربعین حسینی در سایه طاعون و مالاریا و ... داشته اند، این پیشینه تاریخی موجود در اذهان مردم عراق سبب شده است، آیین اربعین حسینی را امسال در نبود زائران خارجی به ویژه ایرانی‌ها که دومین جمعیت بزرگ زائران اربعین بعد از زوار عراقی بودند، با چالشی جدید، اما به شکل و شیوه‌ای متفاوت برگزار کنند.

طی سال‌های گذشته در چند سفری که برای زیارت اربعین رفته ام، تمام سفرم به حیرت گذشت و دیدم آنچه را شنیده بودم، دیدم و با تمام وجودم حس کردم؛ رحمت واسعه خدا را، اربعین تجلی «راز بزرگ عاشقی» است و امسال با شیوع کرونا و محرومیت مردم ایران از این زیارت و شرایط سخت اقتصادی، می‌توان با احسان و فرصت شناسی به هموطنان نیازمند کمک کرد.

مردم کشورمان در شرایط خاصی قرار دارند و این شرایط وظایف جدیدی را بر عهده همه ما گذاشته است.

امسال به شوق زیارت حسین علیه السلام باید احسان کرد، در دوران حاضر نیاز به کمک‌های انسان دوستانه به شدت احساس می‌شود و وظیفه انسانی و دینی دوستداران امام حسین(ع) سنگین‌تر از گذشته است.

همین پارسال حبیب احمدزاده با همکاری حسین روشن کار و مهرداد افراسیابی، مستند بلند «مکی، مردی از اربعین» را ساختند. فیلمی که متأثر از فرهنگ اربعین است. فرهنگی که برای ترویج آن بیشتر از گذشته باید تلاش کنیم.

چه زیبنده است که اربعین امسال با ارج نهادن به خدمات ایثارگرانه جامعه درمانی و پزشکی کشور، با توسعه فرهنگ اربعین، پویش‌های احسان را در خانه‌ها و محلات و شهر‌ها داشته باشیم و اقشار نیازمند و آسیب پذیر بر سر سفره احسان حسینی مهمان باشند.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران پیاده روی اربعین زیارت اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۴۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) تصریح کرد: با طرف عراقی در حال رایزنی هستیم تا هم امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود و هم اتوبوس‌های عراقی بتوانند برای جابجایی زائران وارد ایران شوند.
 
به گزارش ایرنا؛ «سید مجید میراحمدی» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشست مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری که ظهر امروز با حضور احمد وحیدی وزیر کشور برگزار شد گفت: مدیریت دولت در برگزاری مراسم اربعین سال گذشته رضایتمندی غیرقابل باوری ایجاد کرد و ما این را ناشی از تفضل حضرت ولی عصر (عج) می‌دانیم.
 
وی افزود: سال گذشته بر مساله گذرنامه و دریافت آن، حمل و نقل، مدیریت گرما و مدیریت زمان اقداماتی انجام دادیم که بحمدالله اقدامات نتیجه‌بخش بود اما معتقدیم ضعف‌هایی نیز وجود دارد و باید در جهت اصلاح آن گام برداریم.
 
معاون وزیر کشور ادامه داد: امسال در خصوص ۴۱ موضوع اربعین برنامه‌ریزی شده است و چهارشنبه همین هفته عازم عراق هستم تا بتوانیم با همکاری طرف عراقی به مشکلات رسیدگی کنیم.
 
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) گفت: قرار بود ۲ هزار اتوبوس خریداری شود که هنوز انجام نشده است. امسال به دنبال این هستیم که خودروهای سواری زائران برای اولین بار وارد عراق شود و از طرف دیگر اتوبوس‌های عراقی بتوانند برای کمک به نقل و انتقالات زائران وارد کشور شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • ۳۹ کاروان از گلستان برای مناسک حج تمتع اعزام می شوند
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد