Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- یکی از مهم‌ترین معضلات این روزهای دامپزشکی گناباد، کمبود اعتبارات و نیرو‌ست؛ مسئله‌ای که بر سلامت شهروندان اثرگذار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، امروزه با توجه به رشد روز افزون جمعیت و نیاز بشر به غذا، منابع حیوانی یکی از بهترین منابع برای تامین این نیاز شناخته شده است و گرایش به آن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به تبع آن دامپزشکی نیز از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده  بطوری که در بسیاری از کشورها بخش دامپزشکی یکی از بخش‌های مهم و در عین حال فعال آن کشور شناخته می‌شوند و دامپزشکان نیز در این جوامع از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن ادارات کل دامپزشکی استان‌ها در راستای وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود سه هدف ملی "حفظ سرمایه دامی از طریق بهداشت دام"، "حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی از طریق مبارزه با بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان و تحقق امنیت غذایی از طریق فراهم کردن شرایط بهداشتی برای سرمایه گذاری و تولید، کاهش تلفات دامی، کاهش ضایعات فرآورده‌های دامی، افزایش راندمان تولید و سلامت غذا" را دنبال می‌کند.

14 مهر ماه در تقویم کشور به دلیل اهمیت دامپزشکی به این نام ثبت شده که در همین رابطه به سراغ کارشناسان و مسئولین دامپزشکی رفته‌ایم.

صدوقی دامپزشکی که در این روزها فعالیت در این حوزه دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: در کشور ما  سرمایه دامی از اهمیت خاصی بر خوردار است و از دیرباز دامداری‌ها و مرغداری‌ها علاوه بر اینکه به عنوان شغل و منبع امرار معاش گروه کثیری از مردم بوده است و بخش مهمی از نیازهای غذایی مردم را نیز تأمین می کرده است.

وی افزود: نقش مستقیم دامپزشکی در افزایش بهره وری تولیدات دامی و جلوگیری از خسارات اقتصادی احتمالی به سرمایه عظیم دامی کشور این بخش سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

این دامپزشک بیان داشت: پیشگیری از بیماری‌ها و نظارت بر بهداشت عمومی باعث افزایش راندمان تولید و حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور می‌گردد؛ بنابراین مدیریت بهینه سلامت از راه مقدم داشتن پیشگیری بر درمان، قادر است هزینه‌های میلیاردی بخش درمان را به نوعی صرف پیشرفت جامعه و رفاه شهروندان نماید.

اردبیل| از مزرعه تا سفره؛ تامین امنیت غذایی در گرو دامپزشکیهمکاری محیط زیست و دامپزشکی برای واکسیناسیون دام‌های اهلیعملیات ساخت نخستین بیمارستان تخصصی دامپزشکی استان یزد آغاز شد

صدوقی افزود:‌گذشته از این صرفه جویی، آنچه حائز اهمیت است تامین شادابی افراد جامعه است؛ زیرا درگیری با بیماری علاوه بر هدر دادن سرمایه‌های کشور، بازدهی افراد را از طریق کاهش سرزندگی و شادابی آن‌ها پایین می‌آورد که خود در دراز مدت بر اقتصاد کلان کشور اثر منفی خواهد گذاشت.

یوسفی یکی دیگر از دامپزشکان در همین رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دامپزشکان با کار در شرایط سخت و غیر متعارف در محیط‌های روستایی و عشایری در تمام فصول و روزهای سال ،هر روزه به مناطق روستایی اعزام شده و هر لحظه در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مشترک انسان و دام هستند.

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌های مشترک در دام فاقد علائیم بالینی می‌باشد؛ تعداد کثیری از دامپزشکان به بیماری دردآور و خطرناک تب مالت مبتلا شده‌اند، همچنین تعداد زیادی در حین واکسیناسیون دام‌های سنگین دچار آسیب‌های شدید و شکستگی‌های شدید استخوانی می‌شوند.

این دامپزشک بیان داشت: کم نیستند دامپزشکانی که به علت معاینه یک دام بیمار خود نیز به بیماری‌های خطرناکی نظیر بروسلوز ، سل مبتلا گشته و تا آخر عمر مجبور به تحمل درد و رنج آن شده‌اند؛ لذا با توجه به اینکه 49 درصد عوامل پاتوژن در انسان مشترک انسان و دام و 73 درصد عوامل بیماری‌های نوپدید نیز مشترک بین و انسان و دام است.

کمبود نیروی متخصص دامپزشکی در گناباد

محمدرضا متقی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: از آنجایی که شهرستان گناباد در حوزه دام و طیور یکی از شهرستان‌های برتر استان است و تعداد زیادی دامپروری داریم کمبود نیروی متخصص دامپزشکی یکی از مشلات ما در حوزه نظارت است.

وی افزود: گناباد با تولید دو هزار و 206 تن تخم مرغ، 63 هزار و 500 تن شیر، 2 هزار و 159 تن گوشت قرمز و 13 هزار و 216 تن گوشت مرغ به ترتیب رتبه های اول، دوم، سوم و چهاردهم استان خراسان رضوی در این زمینه ها را به خود اختصاص داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گناباد خاطرنشان کرد: با همکاری دامداران و دامپزشکان توانسته‌ایم در شش ماهه نخست سال 117 هزار و 724 راس دام سبک و سنگین را واکسینه کنیم.

متقی عنوان کرد: در راستای نظارت جدی بر کشتارگاه‌ها و مراکز تولید و نگهداری عرضه و توزیع و حمل فرآورده‌های خام دامی طی نیمه نخست امسال از لاشه 6 هزار و 485 راس دام بازدید به عمل آمد.

گزارش از یاسرسالاری گناباد

انتهای پیام/281/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره

ایسنا/ایلام رئیس دامپزشکی شهرستان بدره از انجام واکسیناسیون ۴ هزار و ۶۲۵ راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره طی اردوی جهادی خبر داد.

آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوارکننده کوچک است. این بیماری با شدت متوسط در گله‌های داشتی در مناطق اندمیک دیده شده اما عموما در بره و بزغاله که به تازگی به دنیا آمده‌اند کشنده است. ضرر اقتصادی ناشی از کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و چشم و دیگر ضررهای تولیدی از جمله‌ی آن است. همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شوند.

«بهمن محمدی» به ایسنا اظهار کرد: رزمایش جهادی دامپزشکی طی فروردین ماه در منطقه زرانگوش بدره برگزار شده است.

وی گفت: در این طرح چهار هزار و ۶۲۵  راس دام علیه بیماری آبله گوسفندی، ۴۰۰ راس علیه بیماری آبله بزی، ۷۴۳ رأس علیه بیماری بروسلوز بز و بزغاله واکسینه شده‌اند.

رئیس دامپزشکی بدره تصریح کرد: مشاوره‌های بهداشتی و معاینه رایگان در دام‌های بازدید شده انجام  گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد