Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی شنیدم یکی از ورزشکاران هم‌استانی پرنده ایران لقب گرفته است، مشتاق شدم تا با وی گفت‌وگویی داشته باشم و پای صحبت‌های پرنده‌ای نشستم که در شهر خود پرواز نمی‌کند و براین باور است که آسمان ورزش چهارمحال و بختیاری فقط پرندگان را پرورش می‌دهد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار فارس با این ورزشکار را می‌خوانید؛

فارس: خودتان را معرفی کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد ارزنده متولد آبان ماه سال ۱۳۶۶ در بروجن هستم.

فارس: از چه سالی ورزش را شروع کردید و چه موقع ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کردید؟ مشوق اصلی شما در روی آوردن به ورزش چه کسی بود؟

از سال ۱۳۷۵ حدود ۲۳ سال پیش ورزش را با فوتبال شروع کردم ولی بعد به دوومیدانی رفتم و به طور حرفه‌ای از سال ۸۳ وارد تیم ملی شدم، خانواده نقش موثری در پیشرفت من در این رشته داشتند هم‌چنین مشوق اصلی من بعد از خانواده مربی آن زمانم آقای مصطفی قنبری در بروجن بود که به نوع خود از بهترین مربی‌های ایران هستند و بالای ۳۰ ورزشکار ملی‌پوش تحویل جامعه داده‌اند.

فارس: از عنوان‌ها و قهرمانی‌هایتان بگویید؟

من  رکورد‌دار پرش طول ایران با 8 متر و 17 سانتی‌متر در رده جوانان و بزرگسالان هستم هم‌چنین برنز جوانان آسیا، سابقه حضور در دو دوره المپیک‌های ریو و لندن، قهرمان آسیا، دو سال نائب قهرمانی ارتش‌های جهان و مقام چهارم جوانان جهان از سری عنوان‌هایی هست که تاکنون بدست آوردم.

فارس: ورزش حرفه‌ای لحظه‌های تلخ و شیرین زیادی دارد شیرین‌ترین لحظه که خاطره خوبی از آن دارید را برای ما تعریف کنید؟

از شیرینی‌های ورزش برای من زمانی بود که رکورد ۸ متر جهان را زدم  و خاطره خوبی برای من رقم خورد هم‌چنین در آخرین مسابقه‌ای که می‌توانستم سهمیه المپیک را بگیرم این اتفاق افتاد و من به المپیک رفتم که این خاطره در ذهن کل جامعه دوومیدانی و مردم باقی ماند.
 
فارس: از شکست‌هایی که شما را از مسیر ایده‌آلتان دور کرد بگویید؟

لحظه‌های تلخ و شیرین در دو و میدانی و به طور کلی ورزش حرفه‌ای در کنار هم هستند که شاید تلخ‌ترین آن‌ها آسیب‌های ورزشی بوده که ورزشکار را از مسیر پیشرفت دور می‌کند که در بازی‌های آسیایی۲۰۱۴ اینچئون کره جنوبی متاسفانه عضله شکمم پاره شد و نتوانستم مدال کسب کنم.

فارس: از نظر شما آیا امکانات برای پیشرفت در ورزش حرفه‌ای مناسب است؟

در مورد امکانات اگر امکانات بروجن را در نظر بگیریم با وجود سالن دومیدانی جدید از نظر زیرساختی امکانات خیلی خوب شده و پیست تارتان بروجن برای ورزشکار مبتدی مناسب است ولی برای ورزشکار حرفه‌ای این‌گونه نیست و حتی ممکن است باعث آسیب ورزشکار شود.

در زمان ما حتی چنین امکاناتی نبود و ما با کمترین امکانات  مدال‌هایی گرفتیم که شاید هیچ وقت در تاریخ تکرار نشود ما با امکانات کم‌،کارهای بزرگی کردیم.

ولی در حال حاضر باتوجه به وضعیت اقتصادی موجود ورزش به ورطه نابودی رفته ولی می‌توان گفت که با این شرایط هم اگر کسی بخواهد ورزش‌کند می‌شود درحالی که بشدت باید هزینه کند به عنوان مثال برای خرید کفش دومیدانی حداقل دو الی سه میلیون و حداکثر ۶ میلیون هزینه صرف می‌شود ولی ورزش‌های انفرادی در استان ما قابلیت پیشرفت دارند و فوق‌العاده نتیجه‌بخش بوده‌اند.

 

فارس: باوجود گسترش فضای مجازی و استفاده از این فضا توسط جوانان  توصیه شما برای جلوگیری از اتلاف وقت و بهینه استفاده کردن از  این فضا برای جوانان چیست؟

فضای مجازی بلای جان جوان‌ها شده جدای بحث بی‌تحرکی و ناامیدی کاش فقط همین موارد بود، فضای مجازی در و پیکری ندارد و هیچ نظارتی بر آن نیست و هرکس هرچه بخواهد به اشتراک می‌گذارد و متاسفانه استفاده از آن معضل شده است ولی ورزشکاران و جوانان می‌توانند استفاده کنند به گونه‌ای که استعداد و وقت و زندگی آن‌ها تلف نشود و باید با برنامه‌ریزی باشد.

فارس: الگوی شما در رشته دو میدانی چه کسی است؟

در ورزش دو میدانی پرنده‌های زیادی بودند ولی به شخصه به کارلوس، مایک پاول رکورد‌دار دنیا و رابرت امیان که سبک پرش‌هایش از جهت نزدیکی تکنیک ‌ها به تکنیک خودم  شباهت دارد علاقمندم.

فارس: کسب چه عنوانی شما را راضی می‌کند؟

 کسب طلای المپیک نقطه رضایت من از ورزش است.

 


فارس: چه شد که لقب پرنده ایران را به شما دادند؟

به جهت اینکه پرواز کردن را در دوومیدانی احساس و لمس کردم این حس آرامش پرواز و سبک‌بالی من را به سمت تمرین کردن بیشتر تشویق کرد که باعث پیشرفت من شد و لطف دوستان و هم‌وطنان بود که به من لقب پرنده ایران را دادند.

فارس: مشکلات ورزش حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری چیست؟

تقدیر و تشکر به تنهایی به درد ورزشکار نمی‌خورد ورزشکار عمر و جوانی خود را در این راه می‌گذارد و باید از نظر مالی تامین شود. در استان ما به هیچ عنوان قدمی در راستای تامین مالی ورزشکاران حرفه‌ای برداشته نشده است.

ما المپیکی‌ترین شهر دنیا شدیم ولی برای ما ورزشکاران هیچ کاری نکردند حتی کمترین کار برای حفظ ارزش کار ما نام‌گذاری کوچه‌ای به اسم المپیک بود که این کار هم انجام نشد، ما افتخاراتی بدست آوردیم که شاید دیگر تکرار نشود.

ما همیشه شنیده‌ایم که استان محرومی هستیم آیا برای محرومیت‌زدایی هم کاری انجام شده است یا صرفا مدیران برای پرکردن رزومه به استان ما می‌آیند و استان ما حیاط خلوتی برای مدیران شده است که کار و عملکرد جایی دیگر است و رزومه جمع کردن در استان ما انجام شود.

فارس: در حال حاضر کجا فعالیت می‌کنید؟

در حال حاضر در مس کرمان فعالیت می‌کنم و با تمام سختی‌ها و وجود پیشنهاد‌ از باشگاه‌های کشورهای مختلف معتقدم اگر پرچمی بالا می‌رود باید پرچم ایران باشد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۲

منبع: فارس

کلیدواژه: پرنده ایران دومیدانی محمد ارزنده ورزش المپیکی ترین شهر قهرمان ملی پوش ورزش حرفه ای پرنده ایران پرنده ای استان ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام ویژه «الازهر» مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب تهران و قاهره

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد، با سامح شکری، وزیر خارجه مصر دیدار و در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر نمود.

وزرای امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درودهای گرم رؤسای جمهور دو کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران دو کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دو وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از تلاش‌ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق رؤسای دو کشور تبادل هیأت‌ها میان مؤسسات دینی دو کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفتگوهای دینی را مفید و مؤثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اسرائیل تشکر کرد.

«سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد: همواره برای گفت‌وگو و تماس بین مصر و ایران به عنوان دو کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین دو کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اسرائیل، ابراز امیدواری کرد: تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین گردد.

سامح شکری مجدداً حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیدواری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه بشود.

کد خبر 6096478 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • رقص با پرچم فلسطین پس از کسب قهرمانی ووشوی اروپا توسط ورزشکار ترکیه‌ای (فیلم)
  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • اهتمام ویژه «الازهر» مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب تهران و قاهره
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • شهرداری تهران هیچ قصدی برای باشگاه‌داری ندارد
  • شهرداری تهران هیچ قصد و برنامه‌ای برای باشگاه‌داری ندارد
  • مجیدی: ورزشکاران حرفه‌ای اسکیت نیاز به حمایت بیشتری دارند
  • گفت‌وگوی ویژه با احسان اصولی و پاسخ به مهم‌ترین سوالات