Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده: چندماه دیگر، یک سال که کرونا یا کوید19 به صورت رسمی مهمان دنیاست. تا الان تلاشهای زیادی برای کشف واکسن این ویروس انجام شده که خبرهای رسمی از موفقیت‌آمیز نبودن این تلاشها برای تولید انبوه خبر می‌دهد. هنوز تنها راهی که احتمال دارد کمتر به کرونا مبتلا بشویم زدن ماسک، حفط فاصله دست‌کم یک‌ونیم متری با افراد دیگر و پرهیز از حضور در مکان‌ها شلوغ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین یکی از راه‌هایی که محققان و دانشمندان می‌گویند به روند یافتن درمان و بهبود بیماران کرونایی کمک کند، استفاده از پلاسمای خون افرادی است که مبتلا به کرونا شده‌اند و بعد از طی دوره درمان، سلامتی‌شان را بازیافته‌اند. اگر می‌خواهید بدانید پلاسمای خون و کرونا چه ارتباطی با یکدیگر دارند و چه‌طور می‌شود پلاسمای خون را اهدا کرد این گزارش را بخوانید.

 

پلاسما چیست و چه کار می‌کند؟

قسمت مایع خون که سلول خونی ندارد و رنگ زردی دارد همان پلاسمای خون است. پلاسما وظیفه رساندن سلول‌های خونی و مواد غذایی را در جریان خون دارد. اما پلاسما یک مورد مفید دیگر هم دارد. آنتی‌‌بادی یا پادتن و یا همان پروتئینی که در دستگاه ایمنی بدن وظیفه مقابله با ویروس و باکتری  را در بدن به عهده دارد.

دانشمندان می‌گویند در خون فردی که به کووید19 مبتلا شده و دوره درمانی آن را به سلامت طی کرده است آنتی‌بادی وجود دارد که می‌تواند جان افرادی که مبتلا به نوع وخیم بیماری هستند را نجات بدهد. در مردادماه امسال مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی اعلام کرد که پلاسمای اهدا شده از طرف بیماری که سابقا مبتلا به کرونا بوده است، بیماری کرونایی دیگری که در 14روز در کما بوده است را از وضعیت کما خارج  کرده است.

چه‌ موقع پلاسمای خون خود را اهدا کنیم

نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشیم این است که کسانی که دوران ابتلای آنها به کرونا به پایان رسیده است، دست کم 14 روز و ترجیحا 28 روز بعد از بهبودی می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند. این زمان به این خاطر است که 28 روز بعد از بهبودی سطح آنتی بادی در خون فرد به بالاترین میزان خود می‌رسد. البته اگر کسی این زمان را فراموش کند، می‌تواند ماه بعد از این هم اقدام به اهدای پلاسما کند اما آنتی بادی خون او در این زمان نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است.

 با این حال مدیرعامل سازمان انتقال خون توصیه کرده است که به فاصله یک ماه بعد از اولین اهدا نیز می‌شود دوباره پلاسما اهدا کرد. همچنین می‌شود حداقل تا ۳ ماه بعد از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا، اهداء پلاسما را ادامه داد اما بعد ازگذشت این زمان سطح پادتن کاهش خواهد یافت.

 

پلاسمای خون چه‌طور گرفته می‌شود؟

در واقع اهدای پلاسما تفاوتی با اهدای خون ندارد. فردی که می‌خواهد پلاسما اهدا کند با مراجعه به مراکز اهدای خون، اقدام به خون‌دهی می‌کند. در ادامه پلاسمای او با دستگاه جداکننده پلاسما  از خون جدا می‌شود و در اختیار بیمارستان‌ها و مراکزی که به آن برای درمان بیماران نیازمند هستند، قرار داده می‌شود.

چه کسانی نمی‌توانند پلاسما اهدا کنند؟

اگرچه در روزهای اول درخواست مراکز برای اهدای پلاسما گفته شد که همه مبتلایان سابق به کووید19 در مدت مشخصی بعد از بهبودیافتگی می‌توانند پلاسمای خون خود را دریافت کنند اما الان گفته می‌شود که همه بهبودیافتگان شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

 سن اهداکنندگان پلاسما باید 18تا 60 سال و وزنشان دست‌کم 50کیلو باشد. امکان استفاده از پلاسمای خون خانم‌هایی که سابقه زایمان داشته‌اند به دلایل پزشکی برای درمان بیماران کرونا وجود ندارد. در واقع طبق دستورالعمل سازمان انتقال خون، خانم‌هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین 18تا 60سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

 همچنین گروه‌هایی که بیماری‌های پرخطر مثل چاقی؛ دیابت و فشارخون دارند هم از اهدای پلاسما بعد از بهبودیافتگی از کرونا معاف هستند.

 

تنها 2درصد بهبودیافتگان پلاسما اهدا کرده‌اند

بشیر حاجی‌بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران؛ مردادماه امسال گفته بود که افزایش ذخایر پلاسمایی با توجه به احتمال افزایش مبتلایان به کرونا در پاییز، عبور از این موج را راحت‌تر می‌کند. به گفته وی تا مردادماه در کشور نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ وجود دارند که از این میزان ۶ هزار و ۴۶۰ نفر جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند. یعنی در واقع تنها دو درصد بهبود یافتگان کرونا جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده اند و از این تعداد مراجعه کننده ۵ هزار و ۸۶ واحد پلاسما اهدا شده است.

پوش نذر خون، نذر پلاسما

هر کدام از ما اگر بدانیم یک کار کوچک و کم دردسر از ما می‌تواند جان عده‌ای از هموطنانمان را نجات بدهد، از انجام آن دریغ نخواهیم کرد.  اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونا برای بیماران بدحال مبتلا به این ویروس یکی از ساده‌ترین کارهای خیر و ثوابی است که هرکس می‌تواند در زندگی خود انجام بدهد.

برای تشویق بهبودیافتگان کرونا به اهدای پلاسما در شیراز «پویش نذرخون، نذر پلاسما» از تاسوعای حسینی تا اربعین به راه افتاده است. در این پوشش که به دعوت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شده است از اهالی استان فارس خواسته شده به دلیل بحران شیوع کرونا و کمبود ذخایر خونی، برای نجات بیمارن کرونایی اهدای خون انجام بدهند. همچنین به طور خاص از بهبودیافتگان کرونا نیز درخواست شده است که پلاسمای خون را برای بیماران حاد کرونایی اهدا کنند.

پویش‌هایی از این دست در بسیاری از شهرها و استان‌های دیگر کشور هم به راه افتاده است. همچنین در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز درخواستی با عنوان بهبودیافتگان کرونا پلاسمای خون خود را اهدا کنند به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا درمان پلاسمای خون اهدای پلاسما پاییز کووید19 ویروس پلاسمای خون خود را اهدا بهبودیافتگان کرونا اهدای پلاسما پلاسما اهدا انتقال خون اهدا کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۵۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دادستان فسا گفت:جشن گلریزان در حمایت از معلولان مرکز نگهداری امیرالمومنین فسا برگزار  و به همت خیران فسایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به این مرکز اهدا شد.

هوشمندی افزود: یک خیر فسایی، قطعه زمینی به این مرکز اهدا کرده است که به زودی با همکاری خیران و شهرداری این شهرستان ساخت آن آغاز می‌شود.

در این مرکز شبانه روزی، ۴۰ معلول ذهنی پسر بالای ۱۴ سال نگهدای می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • فیلم/شمسایی قهرمانی آسیا را به «شهید غیرت» اهدا کرد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت