Web Analytics Made Easy - Statcounter

انفعال سازمان محیط زیست در برابر تخلفات شکار از یک سو و عدم تلاش این سازمان برای جلوگیری از افزایش سلاح‌های شکاری در بین مردم از سوی دیگر، کشتار چهارپایان در زیستگاه‌های کشور را به نقطه اوج رساند.

به گزارش مشرق، افزایش چشمگیر انتشار تصاویر شکار غیرمجاز، در فضای مجازی طی سال‌های اخیر، حقیقتی غیرقابل انکار است که نشان از افزایش تخلفات شکار و صید در زیستگاه‌های کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متخلفان نه تنها به راحتی وارد مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و یا عرصه‌های منابع طبیعی می‌شوند و علفخواران منطقه را به رگبار گلوله می‌بندند بلکه با اطمینان خاطر از اینکه به دام قانون نخواهند افتاد، پاتوق‌هایی را به منظور به اشتراک گذاشتن تصاویر تخلفات خود در فضای مجازی تشکیل داده‌اند. پاتوق‌هایی که عموما در قالب صفحات اینستاگرامی، بستری برای نمایش کشتار و سلاخی حیات وحش کشورمان را فراهم می‌کنند.

این گستاخی متخلفان شکار و صید را به جرات می‌توان حاصل انفعال سازمان حفاظت محیط زیست در برابر کشتار غیرقانونی حیات وحش دانست. سازمانی که تنها متولی حفاظت از حیات وحش در کشور است اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت، امکانات و تجهیزات لازم برای مهار تخلفات شکار را ندارد و البته برای به دست آوردن آن هم تلاشی نمی‌کند. سازمانی که نه تنها تلاشی برای جلوگیری از این تخلفات نمی‌کند بلکه حتی در شناسایی و معرفی مجرمان به دستگاه قضا هم عملکردی ناموفق به نمایش گذاشته است. سازمانی که ظاهرا حیات وحش و شکارچیان متخلف را به حال خود رها کرده است.

بیشتر بخوانید: فراخوان شرکت‌های خارجی برای شکار در ایران +عکس شکارچیان شبگرد در دام قانون گرفتار شدند دستگیری شکارچیان قوچ وحشی



یکی از مهمترین عوامل افزایش شکار در کشور، وجود میلیون‌ها سلاح مجاز و غیرمجاز در اختیار مردم است. این در حالی است که طبیعتا حیات وحش کشور، ظرفیت صدور میلیون‌ها مجوز شکار را ندارد. بنابراین وجود این حجم از سلاح‌های شکاری در دست مردم، به معنای افزایش تخلفات شکار خواهد بود. اما در حالی که انتظار می‌رفت سازمان حفاظت محیط زیست چاره‌ای برای معضل افزایش سلاح شکاری در سطح جامعه بیندیشد حل این معضل هرگز در دستور کار این سازمان نظارتی قرار نگرفت. سازمانی که می‌توانست برای درخواست کاهش فروش سلاح، با نهادهای ذی‌ربط وارد تعامل شده و دستکم کار را به جایی برساند که در ازای فروش سلاح جدید، سلاح قدیمی متقاضی از وی گرفته شوند. 

نکته جالب توجه آنکه، مسئولان محیط زیست که طی سه سال گذشته تلاشی به منظور مهار تخلفات شکار و صید نداشته‌اند ممنوعیت ۴ساله شکار را هم شکسته و برای شکار چهارپایان مجوز صادر کرده‌اند با این توجیه که صدور مجوز شکار با قانونمند کردن شکارچیان از شکار بدون مجوز جلوگیری می‌کند اما حالا شاهد آن هستیم که بر خلاف ادعای سازمان حفاظت محیط زیست، صدور مجوزهای شکار تاثیری بر کاهش تخلفات شکار نداشته است. چه بسا همان‌گونه که کارشناسان هشدار داده بودند، صدور مجوز شکار، به ویژه برای اتباع خارجی، به عاملی برای تحریک جوامع محلی و شکارچیان بومی تبدیل شده و افزایش تخلفات شکار را رقم زده است.

تصاویر دلخراشی که در ادامه مشاهده می‌کنید، بخشی از تصاویری است که در یکی از صفحات اینستاگرام یا همان پاتوق‌های مجازی شکار منتشر شده است.

منبع: میزان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ شکار شکارچی حیات وحش عیسی کلانتری سازمان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست اینستاگرام دستگاه قضا سازمان حفاظت محیط زیست تخلفات شکار حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۵۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد

محمدرضا بسملی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست سبزوار از این متخلف محیط زیست یک قبضه سلاح غیرمجاز ساچمه زنی و پنج عدد فشنگ چهارپاره مخصوص شکار چهارپا، هفت عدد فشنگ ساچمه ریز مخصوص شکار پرنده و یک قبضه چاقو کشف و ضبط کردند.

رییس اداره محیط زیست سبزوار گفت: شهروندان وظیفه شناس و دوستداران محیط زیست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکار و صید، مورد را به یگان حفاظت محیط زیست سبزوار به شماره تماس۴۴۴۴۹۳۰۳ یا پاسگاه های انتظامی محل گزارش کنند.

۲ منطقه حفاظت‌ شده شیراحمد و پروند با مجموع مساحت ۳۹ هزار هکتار و همچنین مناطق شکارممنوع ریوند و "کمرقلعه" با گستره ۱۰۸ هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های سبزوار، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی قرار دارند.

پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، روباه، کاراکال، گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی نظیر بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری در مناطق حفاظت‌شده "ریوند، پروند و شیراحمد" شهرستان سبزوار هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشف سلاح عجیب از شکارچیان حیات وحش/ عکس
  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز قبل از شکار در فیروزکوه
  • صداوسیما مکلف به رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر شد
  • رسیدگی به تخلفات در نمایش‌خانگی به ساترا واگذار شد
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • ابلاغ دستورالعمل رسیدگی به تخلفات رسانه‌های فراگیر
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان