Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@05:25:12 GMT

طرح جهش تولید دانش بنیان به جمع‌بندی رسید

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۶۲۸۸

طرح جهش تولید دانش بنیان به جمع‌بندی رسید

مهدی اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در حاشیه وبینار تخصصی معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه گذاری اظهار کرد: طی تعاملاتی که با کمیسیون‌های مختلف مجلس داشتیم،  نظرات بخش خصوصی و فعالان این حوزه را به اطلاع نمایندگان مجلس رساندیم اکنون شاهد هستیم رایزنی‌ها به نتیجه رسیده و بیشتر موارد درخواستی اعمال شده و اکنون این  طرح جهش تولید دانش بنیان با 13 ماده اصلی به جمع بندی اولیه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تصریح کرد: تا سه ماه دیگر طرح جهش تولید دانش بنیان در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد؛ تاکنون در مرحله بازبینی اولیه، مجلس شورای اسلامی نظرات اتاق بازرگانی ایران را در طرح  اعمال کرده است و همچنان فرصت برای اعلام نظرات بیشتر وجود دارد.

 اقتصادی گفت: بر پایه تعاملات مثبتی که با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است، هنوز فرصت است و امکان به روز رسانی و اعلام نظر برای بهبود و اضافه کردن نکات جدید در سند جهش تولید دانش بنیان وجود دارد.   

رئیس مرکز نوآوری اتاق بازرگانی ایران به موارد حذف شده در بازبینی سند اشاره کرد و گفت: طبق پیشنهاد کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران مصادیق و رشته‌های خاص ذکر شده در سند به دلیل ماهیت رو به تغییر و رشد سریع صنایع دانش بنیان حذف شد و دستگاه‌های اجرایی موظف شدند رشته‌های دارای اولویت خود را برای قرار گرفتن در دایره شمول این قانون، اعلام کنند.
اقتصادی افزود: ایجاد نهادهای موازی معاونت علمی و ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی که در نسخه اولیه سند ذکر شده بود، منتفی اعلام شده است.
وی  یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سند جهش تولید دانش بنیان را توجه به دارایی‌های نامشهود دانست و گفت: پس از سال‌ها مطالب‌گری و پیگیری بخش خصوصی، سرانجام دانش فنی به عنوان یک دارایی معتبر به رسمیت شناخته می‌شود؛ هرچند نیازمند کارشناسی و تعیین فرآیندهای ارزیابی و ارزش‌گذاری است، تاکنون تجربه‌های محدودی در بورس یا صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است ولی امیدواریم این قانون پشتوانه کار علمی و قدم جدی برای ورود دانش به عرصه ارزش گذاری باشد.  
اقتصادی با اشاره به اینکه از جمله ویرایش‌های انجام شده امکان ترک تشریفات در مناقصات و مزایده‌هاست، افزود: طبق این سند کالاهای هایتک که برای اولین بار در کشور تولید می‌شوند، می‌توانند بدون تشریفات در مزایده‌ها و مناقصات دستگاه‌های اجرایی و دولتی شرکت کنند.
رئیس مرکز نوآوری اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی که تولیدات دانش بنیان در حوزه فعالیت آنها باشد نمی‌توانند مجوز جدیدی را ایجاد کنند، نهادها و دستگاه‌ها باید در ابتدای هر سال ضوابط مورد نظرشان را اعلام کنند و شرکت‌های دانش بنیان نیز موظف به پیروی از آن هستند و دیگر نیازی به اخذ مجوز جدید و طی مراحل بروکراتیک نیست.
اقتصادی در ادامه از امکان استقرار شرکت‌های دانش بنیان در ساختمان‌های غیرتجاری خبر داد و گفت: بر پایه سند بازبینی شده، شرکت های دانش بنیان می‌توانند در ساختمان‌های غیرتجاری هم مستقر شوند شهرداری نیز برای اجرایی شدن این طرح تکلیف شده است. 
وی در ادامه به نکات مثبت و منفی یکی از بندهای طرح جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و ادامه داد: دولت نیز موظف شده است تا پنج سال املاک و مستغلات خود را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان تولیدی قرار دهد، هر چند این بند به رغم نکات مثبتی که دارد ولی باید ملاحظاتی برایش در نظر گرفته شود زیرا رقیبان قدرتمندی را برای شرکت هایی که هم اکنون سرمایه گذاری کرده و فضای کار اشتراکی ایجاد کرده‌اند و در حال خدمت رسانی به شرکت های دانش بنیان هستند، به وجود می آورد.    
اقتصادی در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی معادل هزینه‌های انجام شده برای تحقیق و توسعه را از نکات مثبت سند جهش تولید دانش بنیان برشمرد و بیان کرد: طبق سند از شرکت های دانش بنیان خواسته می‌شود تا هزینه‌های تحقیق و توسعه R&D خود را از 5 سال پیش در دفاتر ثبت کنند و دولت این هزینه‌ها را به عنوان افزایش سرمایه شرکت دانش بنیان از آنها می‌پذیرد، می توان امید داشت با این قانون بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان انگیزه بیشتری برای فعالیت و سرمایه گذاری بر فرآیندهای تحقیق و توسعه‌ای پیدا کنند.
به گفته وی، سند نهایی جهش تولیددانش بنیان تا سه ماه دیگر در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: نوآوری اتاق بازرگانی ایران مجلس شورای اسلامی دانش طرح جهش تولید دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران شرکت های دانش بنیان دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: این ستاد، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه برق و مخابرات را در دستور کار خود قرار داده است تا با توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور که کدام فناوری نیاز به بازاریابی و تسهیل‌گری دارد، این شرکت‌ها را مورد حمایت مادی و معنوی قرار دهد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دکتر سید محمد کرباسی در جریان بازدید از شرکت دانش‌بنیان «فرهیختگان فرا موج فائز» بر ضرورت شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و دسته‌بندی آن‌ها برای حمایت از این شرکت‌ها و ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و بازیگران حوزه زیست‌بوم فناوری تأکید کرد.

شرکت دانش‌بنیان «فرهیختگان فرا موج فائز»، با نشان «فرا موج» از سال ۱۳۹۵ و با هدف توسعه محصولات استراتژیک در حوزه مخابرات آغاز به فعالیت کرده و هشت محصول دانش‌بنیان باسطح فناوری یک در کارنامه خود دارد و در دسته شرکت‌های "فناور" دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

کرباسی در این بازید طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به مأموریت ستاد، وظیفه اصلی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و دسته‌بندی شرکت‌ها برای حمایت از آن‌ها و ارتباط با نهادها، سازمان‌ها و بازیگران حوزه زیست‌بوم فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع اصلی در معاونت علمی، توسعه فناوری‌ها در سطح علمی و اقتصادی در شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ از این رو، تسهیل همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر‌های پیش‌رو از اولویت‌های ستاد محسوب می‌شود.

کرباسی ادامه داد: در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رایزنی با "پارک فاوا" هستیم و یکی از پتانسیل‌های ستاد معرفی شرکت‌ها به نهاد‌های دولتی برای رفع موانع تولید و رفع چالش‌ها است.

حمیدرضا پوریعقوبی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فرهیختگان فرا موج فائز» در این بازدید با بیان اینکه این مجموعه با حمایت جمعی از نخبگان توانسته گام‌های مثبتی در راستای رفع نیاز‌های کلیدی کشور در برخی صنایع استراتژیک بردارد، تصریح کرد: تخصص این شرکت به طور خاص طراحی و تولید محصولات حوزه مخابراتی است. فاصله سنج‌های رادیویی، لینک‌های ارتباط داده و تقویت کننده‌ها نیز از دیگر تخصص‌های این شرکت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شناسایی درست مسائل استراتژیک صنایع، سرمایه‌گذاری و چندین سال تمرکز روی حل این مسائل باعث شده است علاوه بر محصولات تولید شده، انباشت کم‌نظیری از دانش فنی در این حوزه حاصل شود. در نتیجه فعالیت‌های ما در این شرکت، این ظرفیت‌های ایجاد شده به درستی به صنایع مربوطه متصل و زمینه همکاری‌های عمیق و سازنده‌ای را برای کشور فراهم آورده است.

به گفته پوریعقوبی، اهتمام جدی به مسئله ارتقاء، کیفیت تولید در تراز جهانی، رعایت استاندارد‌ها در بخش تولید، تأمین قطعات از منابع معتبر، صحت سنجی از قطعات در آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی و تعریف فرآیند‌های دقیق و کارآمد در کنترل کیفیت از مهمترین اقداماتی است که موجب ارتقاء محسوس کیفیت در تولیدات شرکت شده است.

وی ادامه داد: هفت، هشت شرکت داخلی با ما رقیب هستند. البته با توجه به پیچیدگی محصولات رقبا کم هستند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فرهیختگان فرا موج فائز» همچنین، طراحی و توسعه کارت‌های پردازش داده - طراحی و ساخت انواع آنتن‌های مخابراتی، پروژه‌های تولیدی انواع فیلتر‌های مکانیکی را از دیگر محصولات این شرکت برشمرد.

در ادامه کرباسی از بخش‌های مختلف واحد تحقیق و توسعه اعم از قسمت طراحی سخت افزار و اندازه‌گیری، اتاق تست و بخش تولید و استانداردسازی، کنترل کیفیت پخش بازدید کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، همچنین از یک شرکت دانش‌بنیان دیگر که در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه فناوری اطلاعات، تولید نرم افزار، سخت افزار و شبکه رایانه‌ای، واردات و صادرات در حوزه فناوری اطلاعات اعم از سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه، انجام تمام فعالیت‌های مرتبط در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای، امنیت داده و شبکه، پایگاه‌های داده و سیستم‌های ویژه، خرید و فروش در حوزه فناوری اطلاعات، انجام دیگر فعالیت‌های مرتبط با کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند هم بازدید کرد و طی این دیدار بر اتصال این شرکت به نهاد‌های مرتبط از جمله معاونت علمی برای تسهیل‌گری زمینه‌های همکاری و حمایت‌های مادی و معنوی تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • صدور نخستین سند اعیانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در البرز