Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کاووس حسن لی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با گرامیداشت یاد پزشکان، پرستاران و همه کسانی که روزهای تلخ کرونایی در سراسر جهان برای بهبود حال مردمِ گرفتار تلاش می‌کنند و از جان خود مایه می‌گذارند، اظهار کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور مرکز حافظ‌شناسی نیز مانند بسیاری دیگر از نهادهای فرهنگی ناگزیر فعالیت‌هایش را به بسترهای مجازی منتقل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کلاس‌های روزانه حافظ‌شناسی، هم نشست‌های ماهانه تخصصی و هم فعالیت‌های گوناگون پژوهشی را را مجاز برگزار می‌کند، افزود: همچنین مرکز در این مدت با درک شرایط ویژه کشور، در کنار فعالیت‌های دیگری که داشته، برای تولید آثاری هنری در قالب‌های گوناگون از جمله موشن‌گرافی و انیمیشن اقدام کرده است.

حسن لی با بیان اینکه شعر حافظ، شعری‌ست پر از امید و انرژی، همواره مخاطبان خود را به شکیبایی در برابر ناملایمات سفارش کرده و به گشایش گره‌ها امید و نوید داده است، ادامه داد: به همین دلیل برای روزهای سخت بسیاری از مردم ما نیز همچون پناه‌گاهی مطمئن بوده است. انگار حافظ همین امروز با ما و در میان ما زندگی می‌کند و شاهد این بلای فراگیر جهانی است که می‌گوید: مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ کجاست فکر حکیمی و رأی برهمنی.

مدیر مرکز حافظ شناسی، عنوان کرد: بنابر این اگر شعر حافظ شعری همه‌زمانی و همه‌مکانی است، باید امروزه ما از راه‌های متناسب و با بهره گیری از فناوری‌های جدید برای رساندن پیام‌های امیدبخش حافظ به مردم جهان معاصر اقدام کنیم.

وی با یادآوری اینکه ۲۰ مهر در تقویم ملی ایران به نام حافظ مزین شده است، گفت: به این مناسبت بسیاری از نهادها، موسسه‌ها، مراکز علمی و آموزشی در داخل و خارج ایران خوشبختانه برنامه‌هایی را در پیوند با حافظ تدارک می‌بینند؛ برخی از آن‌ها با مرکز حافظ‌شناسی هم در ارتباط هستند و بسیاری دیگر هم خودشان با ارادت به حافظ برنامه می‌سازند.

حسن لی ادامه داد: مرکز حافظ‌شناسی از همه کسانی که در سراسر جهان برای شناخت حافظ و گسترش شعر و اندیشه او گام برمی‌دارند، سپاس‌گزار است و فعالیت‌های همگان را ارج می‌نهد و قدر می‌داند اما برنامه‌های اصلی یادروز امسال در چند روز برگزار می‌شود؛ از شنبه ۱۹ مهرماه با آئین گشایش بیست و چهارمین مراسم یادروز حافظ آغاز می‌شود و تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ها با پشتیبانی و بسترسازی شرکت دانش‌بنیان «ابر دراک» و دانشگاه شیراز در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و خوشبختانه امکان بهره‌گیری همگان را فراهم آورده است.

مدیر مرکز حافظ شناسی با بیان اینکه هر سال به مناسبت یادروز حافظ مراسمی در شهرهای مختلف کشور و نیز خارج از کشور برگزار می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم یادروز حافظ، برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی آن در شیراز است که امسال در بسترهای مجازی برگزار می‌شود و فرصت همراهی علاقه‌مندان در سراسر ایران و جهان با این نشست‌ها ایجاد شده است.

به گفته حسن لی، مرکز حافظ‌شناسی هر سال موضوعی را برای برنامه‌های علمی یادروز حافظ اعلام می‌کند و از حافظ‌پژوهان و دوست‌داران حافظ می‌خواهد که در پیوند با آن موضوع به پژوهش بپردازند و حاصل بخشی از این پژوهش‌ها در مراسم علمی یادروز حافظ ارائه می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته موضوعاتی مانند نسخه‌های دیوان حافظ، شرح‌های نوشته شده بر دیوان حافظ، ترجمه‌های شعر حافظ به زبان‌های مختلف، حافظ و قرآن، زیبایی‌شناسی شعر حافظ، تاثیرپذیری‌ها و تاثیرگذاری‌های حافظ و مانند این‌ها موضوع علمی یادروز بوده و در کانون توجه حافظ‌پژوهان قرار داشته است.

حسن لی با تصریح اینکه موضوع برنامه‌های علمی یادروز حافظ سال ۱۳۹۹ که از یک سال پیش اعلام کردیم، «بررسی، نقد و آسیب‌شناسی کارنامه‌ی حافظ‌پژوهی» است، تاکید کرد: از همان سال ۱۳۹۸ کارشناسان ما در مرکز حافظ‌شناسی، گفت‌وگوها و رای‌زنی‌ها را با حافظ‌پژوهان عزیز آغاز کردند و در موضوعات مختلف مقاله و سخنرانی سفارش دادند، بنابراین آن‌چه در برنامه‌های امسال ارائه می‌شود دستاورد پژوهش‌هایی‌ست که استادان محترم در این مدت انجام داده‌اند.

مدیر مرکز حافظ شناسی با بیان اینکه سخنرانی‌های امسال به صورت کلی رویکردی آسیب‌شناسانه دارند، افزود: این برنامه‌ها برای مخاطبان گوناگون هم از تنوعی نسبی برخوردار است؛ استاد بهاالدین خرمشاهی «بعضی از مهم‌ترین مرجع‌های حافظ‌پژوهی» را معرفی خواهد کرد و دکتر میرجلال‌الدین کزازی درباره «دوگانه‌گرایی ایرانی در سروده‌های حافظ» سخن خواهند گفت.

وی از سخنرانی دکتر محمود فتوحی رودمعجنی با عنوان «حافظ در چهارسوی نظریه‌های ادبی» خبر داد و افزود: تحقیقات دانشگاهی بخشی از پژوهش‌های مربوط به حافظ را نمایندگی می‌کنند؛ در این زمینه، دکتر سودابه نوذری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را که درباره حافظ تدوین شده با رویکردی انتقادی بررسی و آسیب‌شناسی می‌کند و دکتر محسن معینی از رویکردهای کلی به شخصیت و شعر حافظ از سال ۱۳۰۰ تا امروز گزارشی تحلیلی ارائه خواهد داد.

به گفته حسن لی، بخشی از مطالب پیش‌بینی‌شده مربوط به ترجمه‌هاست؛ دکتر عبدالمحمود رضوانی درباره «مشکلات ترجمه آثار بزرگانی چون حافظ» صحبت می‌کند و پروفسور حجابی کرلانقیچ، مترجم دیوان حافظ به زبان ترکی استانبولی، پیرامون ترجمه‌های استانبولی حافظ و حافظ‌شناسی در دوره جمهوری ترکیه و خانم دکتر مو هونگ یان از دانشگاه مطالعات خارجی پکن و رئیس مرکز ایران‌شناسی این دانشگاه که از استادان و مترجمان شناخته شده چینی است، درباره ترجمه‌های حافظ در چین سخن خواهند گفت. وی تصریح کرد: ایشان مترجم آثار کلاسیک و معاصر ایران هستند و آثار متعددی از ایشان (هم از ادبیات گذشته و هم از ادبیات معاصر) تاکنون منتشر شده است.

حسن لی با بیان اینکه دکتر روشنک اکرمی؛ حضور حافظ را در دفترهای شعر امرسون بررسی می‌کند، افزود: پروفسور عدنان قره اسماعیل اغلو از استادان نامدار زبان و ادبیات فارسی از کشور ترکیه جایگاه حافظ شیرازی را در فرهنگ و ادب آسیای صغیر بررسی خواهد کرد.

وی عنوان سخنرانی دکتر مریم حسینی به مناسبت یادروز حافظ را «گریز از هژمونی، از سنایی تا حافظ» عنوان کرد که از همین نظر، جایگاه حافظ را نسبت به شاعران پیش از خود بررسی می‌کند.

مدیر مرکز حافظ شناسی در ادامه گفت: مردم شیعه‌مذهب حافظ‌دوست، دریافت‌ها، برداشت‌ها و تأویل‌های گوناگونی از شعر حافظ داشته‌اند؛ با توجه به ایامی که در آن قرار داریم و نزدیکی به اربعین، دکتر غلامرضا کافی که از پژوهش‌گران ادبیات دینی است، بهره عاشوراییان از شعر حافظ را بررسی و نقد خواهد کرد.

به گفته حسن لی، برنامه‌های یادروز حافظ در سال ۱۳۹۹ نیز مانند سال‌های گذشته با همراهی و همکاری اعضای ستاد یادروز حافظ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست‌های علمی بیست و چهارمین یادروز حافظ ۲۰ تا ۲۳ مهرماه جاری ساعت ۱۹ از لینک شرکت در برنامه‌ها به نشانی: http://derak.live/stream/hafezstudies و hafezstudiescenter@ قابل دسترسی است.

کد خبر 5041686

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز مرکز حافظ شناسی یادروز حافظ ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس شیراز آمار کرونا اربعین 99 بوشهر شیوع کرونا گرگان اربعین حسینی کرمانشاه دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه هفته دفاع مقدس مجلس شورای اسلامی مدیر مرکز حافظ شناسی برگزار می شود یادروز حافظ علمی یادروز برنامه ها شعر حافظ نشست ها حسن لی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۶۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش پیاده روی خانوادگی میمند، به عنوانی رویدادی ورزشی و فرهنگی و همگانی، صبح شنبه از امامزاده اسماعیل (ع) شهر میمند آغاز و تا پارک شقایق به طول ۳ کیلومتر ادامه داشت.

این همایش پیاده روی خانوادگی میمندی‎‌ها به صورت زنده از برنامه «صبح و نشاط» شبکه سوم سیما پخش شد و شهروندان در مراسم پایانی که به همراه قرعه کشی و اهدای جوایز ارزنده بود، شرکت کردند.

محمد مهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس در این مراسم با اشاره به برگزاری این همایش همزمان با ایام برداشت گل محمدی گفت: ورزش به عنوان یک ضرورت تأثیرگذار در زندگی افراد باعث جامعه سالم و ایجاد نشاط خواهد شد و مردم میمند با حضور پرشور خود در این برنامه ثابت کردند که سلامتی جزو اولویت‌های زندگی آن‌ها است.

علی خلیلی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز در این همایش یکی از بهترین راه‌های تأمین سلامتی را ورزش به خصوص ورزش‌های همگانی دانست و گفت: باید بتوانیم برای حفظ سلامتی خود در روز ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی همچون پیاده روی داشته باشیم.

فرهاد محمد رضازاده شهردار میمند ضمن اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته میمند از همه مردم ایران خواست تا به شهر میمند خواستگاه گل محمدی جهان سفر کرده و از مناطق و جاذبه‌های این دیار بازدید کنند.

رحیم خداجو مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز از مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف ورزشی، بر ایجاد نشاط اجتماعی به وسیله توسعه ابعاد مختلف ورزش تاکید کرد.

حبیب الله جمشیدی فرماندار فیروزآباد نیز در این همایش با بیان اینکه آوازه شهر میمند فراتر از استان فارس بلکه ملی و کشوری است اظهار داشت: وجود حدود ۱۴۰ کارگاه عرقیات و ۱۷۰۰ هکتار باغ گل محمدی ظرفیت عظیمی است که می‌تواند در این ایام سال زمینه حضور هموطنان را فراهم کند.

وی افزود: مهمان نوازی مردم میمند ریشه در فرهنگ عمیق و چند هزار ساله دارد و امیدواریم بتوانیم که در جهت حمایت و پشتیبانی از حوزه‌های گردشگری گام‌های مهمی در سال جدید برداریم.

گفتنی است روز هشتم اردیبهشت‌ماه در تقویم رویدادهای ملی ایران به عنوان روز میمند، ثبت شده است.

کد خبر 6089527

دیگر خبرها

  • افتتاح چهارمین پایگاه موتورلانس آذربایجان‌غربی در مهاباد
  • آغاز بیست‌ویکمین حراج شمش طلا از ساعت ۱۲ امروز
  • اجرای ۳۰ عنوان برنامه، به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در استان همدان
  • جزئیات و زمان بیست و یکمین حراج شمش طلا اعلام شد
  • اجرای ۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر در زنجان
  • همایش پیاده‌روی همگانی به مناسبت روز ملی میمند برگزار شد
  • برنامه‌ای به مناسبت هفته سلامت در شهرستان فومن
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد
  • برگزاری ۵۵ برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل