Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@02:03:21 GMT

نفوذ نرم‌افزارهای جاسوسی به دستگاه‌های اندرویدی

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۷۴۱۰

نفوذ نرم‌افزارهای جاسوسی به دستگاه‌های اندرویدی

محققان امنیتی نرم افزار جاسوسی اندرویدی جدیدی را ردیابی کردند که از طریق پیام‌رسان‌های جعلی مانند Threema ،Telegram و WeMessage توزیع می‌شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری، با بررسی‌های شرکت ESET مشخص شده است که لیست ویژگی‌های این بدافزار با نام APT-C-23، شامل امکان بی صدا کردن اعلان‌های برنامه‌های امنیتی با دستگاه‌های سامسونگ، شیائومی و هواوی است که اجازه می‌دهد حتی در صورت شناسایی فعالیت آن مخفی بماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این بدافزار می‌تواند اعلان‌های برنامه‌های پیام‌رسان‌های WhatsApp ،Facebook ،Telegram ،Instagram ،Skype، Messenger وViber را بخواند و به طور مؤثر پیام‌های دریافتی را به سرقت ببرد.

بدافزار جاسوسی APT-C-23 می‌تواند صفحه نمایش (فیلم و تصویر) و همچنین تماس‌های ورودی و خروجی را از طریق واتس اپ ضبط کند و با ایجاد یک تداخل روی صفحه سیاه از یک تلفن غیرفعال، به صورت مخفی تماس برقرار کند.

گروه هکری پیشرفته APT-C-23 در سال ۲۰۱۵ از این بدافزار برای جاسوسی از مؤسسات نظامی و آموزشی استفاده کردند. جاسوس افزار APT-C-23 با نام‌های مختلف Big Bang APT وTwo-tailed Scorpion توسط بعضی شرکت‌های امنیت سایبری ردیابی می‌شود.

گروه هکری APT-C-23 بدافزارهایی را برای سیستم‌عامل‌های ویندوز (KasperAgent ،Micropsia) و اندروید GnatSpy ،Vamp ،FrozenCell به کار گرفته که به اهدافی در خاورمیانه حمله کنند.

در مقایسه با نرم‌افزارهای جاسوسی قبلی برای Android، آخرین نسخه از APT-C-23 قابلیتی فراتر از ضبط صدا، سرقت گزارش‌های تماس، پیام کوتاه، مخاطبین و انواع پرونده‌های خاص مانندPDF ،DOC ،DOCX ، PPT ،PPTX ، XLS ، XLSX ،TXT ، JPG ، JPEG ،PNG را دارد.

نسخه به روز شده این نرم افزار جاسوسی به آن اجازه می‌دهد تا آن دسته از اعلان راه‌حل‌های امنیتی را که در دستگاه‌های سامسونگ، شیائومی و هواووی اجرا می‌شوند، رد کند؛ بنابراین بدافزار می‌تواند بدون جلب توجه جاسوسی کند.

شیوه پنهان شدن در برنامه‌های جعلی

پایگاه اینترنتی bleepingcomputer نوشت: یک از محققان امنیتی، توییتی را در ماه آوریل سال جاری منتشر و افشا کرد: قطعه‌ای از نرم‌افزارهای جاسوسی از اندروید وجود دارد که میزان تشخیص آن در VirusTotal بسیار پایین است. محققان شرکت ESET با بررسی دریافتند که این بخشی از جعبه ابزار بدافزار است که توسط عامل تهدیدگر APT-C-23 استفاده می‌شود.

این محقق حدود دو ماه بعد، نمونه جدیدی از همان بدافزار را پیدا کرد که در فایل نصب برنامه پیام‌رسان تلگرام موجود درDigitalApps (فروشگاه غیر رسمی اندروید) پنهان شده بود.

پس از آن کارشناسان شرکت ESET دریافتند که بدافزار جاسوس در Threema یک پلت فرم پیام‌رسان ایمن و همچنین AndroidUpdat ، برنامه‌ای که به عنوان بروزرسانی سیستم برای پلت فرم تلفن همراه ظاهر می‌شود، به صورت پنهان وجود دارد.

کارشناسان معاونت بررسی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری معتقد هستند که استفاده از فروشگاه DigitalApps، تنها یکی از روش‌های توزیع عوامل تهدیدگر برای آلوده کردن قربانیان است، زیرا برنامه‌های دیگری نیز وجود دارد که در فروشگاه موجود نیست، اما حاوی همان نرم‌افزار جاسوسی است؛ بنابراین کاربران سیستم‌های اندرویدی همچنان باید برنامه‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر دانلود کنند.

کد خبر 448358

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فناوری های نوین بدافزار جاسوسی اندروید گوشی اندروید مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری تازه های تکنولوژی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق افزار جاسوسی نرم افزار پیام رسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند

به گزارش شهرداری قم، قاسم طالبی با اشاره به برنامه سازمان تاکسیرانی برای تجهیز تاکسی‌های شهری به دستگاه‌های کارت‌خوان اظهار داشت: برابر برنامه‌ریزی و تفاهم صورت گرفته با مدیریت بانک رفاه کارگران استان، شرایط مناسبی برای تاکسیرانان فراهم‌شده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دستگاه کارت‌خوان مجهز شوند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مسافران و رانندگان تاکسی پرداخت کرایه به صورت نقدی و مشکل پول خرد بوده که از اواسط سال گذشته بحث هوشمندسازی پرداخت کرایه در دستور کار سازمان تاکسی‌رانی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم ابراز کرد: آن دسته از مالکین تاکسی‌هایی که اقدام به دریافت دستگاه کارت‌خوان کنند از پرداخت مالیات مشاغل معاف هستند.

به گفته وی، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، در ۶ ماه نخست امسال تمامی تاکسی‌های سطح شهر به دستگاه کارت‌خوان مجهز می‌شوند.

کد خبر 6089862

دیگر خبرها

  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • باج‌افزارهای جدید چطور حمله می‌کنند؟
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • عهد کردیم خودسانسوری نکنیم