Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هنوز یک ماه از تصمیم سازمان بورس در حوزه دو بخشی کردن زمان معاملات بازار نمی‌گذرد که باز هم این سازمان در حال تکرار همان شیوه است.

طی ماه‌های گذشته که با توجه افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بورس، فشار بسیار زیادی به هسته معاملات وارد می شد که در اکثر روزها معاملات را با کندی مواجه می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان بورس که در آن دوره راهکاری برای ارتقاء هسته معاملات نداشت و شرکت فرانسوی که این هسته معاملات را به ایران واگذار کرده بود، از ارائه خدمات پس از فروش به بهانه تحریم‌ها خودداری می‌کرد.

سازمان بورس با توجه به افزایش حجم معاملات و اعتراضات بیش از حد مردم در آن برهه زمانی با یک دستور که مشخص بود، نمی‌تواند راهکار جدی و درستی  برای این چالش باشد، زمان انجام معاملات را به دو بخش تقسیم کرد.

برخی نمادها در آن دوره به بخش ابتدایی معاملات از 9 تا 11:30 و بخش دوم نیز از 12 تا 15 قابل معامله بودند.

این تصمیم در حالی گرفته شده بود که بسیاری از کارشناسان مشکلات ایجاد شده در هسته معاملات را عاملی برای برخی رشدها و ریزش ها در بورس می دانستند. از دیگر سو، برخی کارشناسان نیز این هسته معاملات را اصلا مناسب برای این تعداد سهامدار مناسب نمی دانستند.

مهرداد رجبی، کارشناس مسائل مالی معتقد است: سامانه معاملات در ایران برای استفاده عموم سهامداران نبوده و برای استفاده کارگزاری‌ها طراحی شده است.

سازمان بورس پس از چند روز اجرای تصمیم خود، با توجه به تاثیرگذاری منفی دو تکه شدن زمان معاملات بر شاخص کل بورس، این تصمیم خود را ملغی کردند.

تصمیمی که می‌تواند تبعات منفی بر بازار داشته باشد

اما سازمان بورس در تصمیم مشابه به آنچه گفته شد، این بار زمان معامله بازار در فرابورس را تغییر داده و بازار باز شاهد دو تکه شدن زمان معاملات نمادهای مختلف است.

طبق اطلاعیه فرابورس، آغاز دوره سفارش گیری در بازار ابزارهای نوین مالی به جز اسناد خزانه اسلامی و صندوقهای قابل معامله از ساعت 12:45 به مدت 15 دقیقه و شروع معاملات راس ساعت 13:00 خواهد بود.

البته این بار دلیل تغییر زمان معاملات فرابورس اشکال فنی در سامانه معاملاتی فرابورس اعلام شده است که از صبح امروز این سامانه با مشکل مواجه شده و انجام معاملات در آن ممکن نبوده است.

البته این بار دلیل تغییر زمان معاملات فرابورس اشکال فنی در سامانه معاملاتی فرابورس اعلام شده است که از صبح امروز این سامانه با مشکل مواجه شده و انجام معاملات در آن ممکن نبوده است. چند بخش کردن زمان معاملات می تواند تاثیر منفی بر روی نمادهایی داشته باشد که از سایر نمادها تاثیر پذیری بالایی دارند. این اقدام می تواند نمادهایی که از ارزندگی کمتری برخوردار هستند را با مشکلات جدی مواجه کند.

 این نحوه تصمیم‌گیری در سازمان بورس که در گذشته نیز نتایج آن مشخص شده است نشان از یک بی تدبیری در تصمیم گیری دارد که می تواند دوباره بازار را به روزهای ناخوش احوالی بندازد که اکثر سهامداران در آن با مشکل جدی مواجه شده بودند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بورس معاملات بازار نمادها فرابورس زمان معاملات هسته معاملات سازمان بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ با رشد ۶۵۲ واحدی به ۲,۳۰۴,۹۷۸ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۳۹۵.۱۹ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات امروز ۷.۸۳۵ میلیارد سهم بود که طی ۷.۸۳۵ معامله دادوستد شد و ارزش کل این معاملات نیز به ۵۲,۲۲۵.۱۰۶ میلیارد ریال رسید.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۶۲۹,۵۰۲.۸۸۴ میلیارد ریال شد.

نمادهای «فملی»، «شپنا» و «شستا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

کد خبر 748298

دیگر خبرها

  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • بورس در سکوت
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • شاخص بورس امروز ۸ اردیبهشت/رشد ۶۵۲ واحدی
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بررسی معاملات بورس کالا