حرف های غیرمنتظره مجید مظفری درباره پول های کثیف در سینما
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۹۱۴۰
به گزارش افکارنیوز،
شاید مهم ترین ویژگی «مجید مظفری» که او را از بسیاری از همتایانش متمایز می کند، این است که پس از چهار دهه بازیگری، هنوز هم جایگاه خود را در سینما و تلویزیون حفظ کرده است. این هنرمند با این که 22 بهمن امسال پا در دهه 70 زندگی خود می گذارد، همچنان پیشنهادهای متعددی دارد و از همه مهم تر این که در این سن و سال و پس از حدود ۴۰ سال بازیگری هنوز به دنبال کسب تجربه های تازه و ایفای نقش های متفاوت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۴ سال است که در سینما بازی نکرده اید. دلیل خاصی دارد؟
در این چهار سال حدود یک سال درگیر کرونا شدیم، در این سه سال باقی مانده در یک فیلم سینمایی بازی کردم که هنوز اکران نشده است، ولی چند پیشنهاد تلویزیونی داشتم که نپذیرفتم و دلایل متعددی داشت؛ متن خوب نبود، به لحاظ قراردادی به توافق نرسیدیم یا به خارج از کشور رفتم. البته در دو سریال شبکه خانگی بازی کردم. سریال «ممنوعه» را کار کردم و اواسط کار «نهنگ آبی» دیدم سناریو در حال تغییر است به همین دلیل خودم را کنار کشیدم.
با توجه به این که تجربه ساخت فیلم سینمایی «قلب های ناآرام» را دارید، چرا بعد از سال 81 این روند را ادامه ندادید؟
وقتی در این فیلم شروع به کار کردم، برای تهیه کننده مشکلی پیش آمد که پروژه مدتی خوابید و زمان اکران خوبی به فیلمم ندادند و این گونه مسائل پیش بینی نشده اتفاق افتاد. فیلم سازی کار مشکلی است و ترجیح می دهم فعلاً بازی کنم.
دستمزدهای بازیگران سینما نسبت به تلویزیون خیلی بالاتر است. در سال های اخیر حرف از ورود پولهای کثیف به شبکه نمایش خانگی و سینما شده است. شما ماجرای ورود پول های کثیف به سینما را قبول دارید؟
باز خدا پدرشان را بیامرزد که پول های کثیف را در سینمای ایران خرج می کنند. اما پول های کثیف پول هایی است که از این مملکت خارج و در دیگر کشورها همچون کانادا خرج می شود.
یعنی معتقدید آن چه با عنوان پول شویی گفتید، به وضعیت سینما کمک کرده است؟
برخی معتقدند دیده شدن و مسائل پشت پرده سبب حضور بازیگران در سینما شده است.
البته در تلویزیون بیشتر به دلیل مخاطب میلیونی دیده می شوند. در هر صورت هنرمندان آدم های خودخواهی هستند و دوست دارند دیده و مطرح شوند و سر زبان ها بیفتند، بعضی ها مسیر درست را انتخاب می کنند و برخی در حاشیه این کار را انجام می دهند که مخالف آن هستم.
در این میان بحث باندبازی و روند انتخاب بازیگران و عوامل ساخت یک اثر هم مطرح است.
معتقدم اعضای یک تیم که با هم سازش دارند کنار هم جمع می شوند و روی سناریو، فیلم برداری و عوامل کار می کنند و نمی شود گفت ایراد است. من برای آقای بهرام بیضایی چهار فیلم کار کردم، مگر باندبازی کردم؟! دلیل اش این بود که ما با هم راحت تر کار می کنیم یا با محمد بزرگ نیا هم همین طور، در چند فیلم اش بازی کردم و دلیل نمی شود بگوییم بزرگ نیا در سینما باند دارد. این ها حرف هایی است که حسادت برانگیز است.
به نظرتان علت فعالیت نکردن برخی کارگردان های مولف چیست؟
اندکی وزارت ارشاد مقصر است که باید از آن ها حمایت و دعوت به کار کند؛ چرا باید برای فیلمی بودجه زیادی صرف شود ، بعضی ها میلیاردی بودجه می گیرند و فیلم می سازند و فیلم شان ارزش دیدن هم ندارد، بعد به طور مثال محمد بزرگ نیا سال هاست قصد تولید فیلم اش را دارد و به دنبال سرمایه گذار است و بودجه خرج تولید اثرش نمی کنند. این ارتباط ها و رانت ها وجود دارد که وزارت ارشاد باید جلوی این ها را بگیرد و متاسفانه کاری انجام نمی دهد.
با این توضیحات ساخت فیلم در این دوره برای تهیه کننده و کارگردان خروجی مناسبی دارد؟
خروجی ندارد ولی بیکار هم نمی توانند بنشینند. تمام سینماگران و تهیه کنندگان ما ۴۰ سال است برای فرهنگ و هنر مملکت زحمت می کشند و وزارت ارشاد را سرپا نگه داشته اند ولی کمتر از یک سال است که درگیر کرونا هستیم، وزارت ارشاد نتوانست به آن ها کمک خاصی کند. با این شرایط سینماگران چه انگیزه ای دارند؟
در این شرایط هم اکران آنلاین فیلم سوزی محسوب می شود و فروش زیادی ندارد.
کلاً سینما نامش رویش است و باید روی پرده سینما فیلم دیده شود اما در چنین شرایطی تهیه کننده هم نمی تواند سرمایه اش را بخواباند و فیلم اش کهنه می شود و معلوم هم نیست کرونا چه زمانی تمام می شود.
شما آثار ماندگاری را در سینما و تلویزیون در کارنامه هنری تان به ثبت رسانده اید. کدام نقش یا اثر به دل تان نشسته است؟
از روز نخست فعالیت ام در بازیگری هر فیلمی یک تجربه و آموزش برای فیلم های بعدی ام بود. این فیلم ها سبب رشد و معرفی بیشتر من به جامعه و سینمادوستان شدند و برایم ارزشمند هستند چون آثاری بودند که مردم با من بیشتر آشنا شدند و من هم با هنر سینما بیشتر آشنا شدم.
برسیم به نقش «صالح خان» در سریال در حال پخش «ایلدا». دلیل بازی تان در این نقش چه بود؟
قبلاً این نقش پیشنهاد داده شده بود که نپذیرفتم. در آن مقطع تهیه کننده و کارگردان و تیم دیگری قرار بود سریال را تولید کنند. راما قویدل با من تماس گرفت و گفت فیلم نامه بازنویسی شده و پذیرفتم. در گذشته سریال «شب می گذرد» را با قویدل کار کرده بودم و ارتباط خوبی با هم داشتیم.
کار در شهرستان و دور از پایتخت چگونه بود؟
بسیار امکانات بدی داشتیم اما اعضای تیم دلی کار کردند تا «ایلدا» به نتیجه برسد. بازی در این سریال تجربه ای خوب و کار بسیار سختی بود. امکانات ما خیلی کم بود، یک روز اسلحه و فردا فشنگ نبود، سیاهی لشکر می خواستیم که در دوران کرونا نمی آمدند.
بازتاب ها را چگونه دیدید؟
کامنت های خوبی دریافت کردم. مردم دوست دارند بیننده تلویزیون ملی شان باشند به شرط آن که سریال خوب پخش شود. تلویزیون ما رادیوتصویری شده است، 2-3 نفر کنار هم می نشینند و شروع به حرف زدن می کنند که معتقدم این کار رادیوست نه تلویزیون.
در پایان مصاحبه هر سخنی باقی مانده بفرمایید.
مسئولان نگاه بیشتری به تلویزیون داشته باشند. اگر آن ها روی سریال سازی ها و تله فیلم ها و تله تئاترها سرمایه گذاری کنند دیگر مردم به دنبال ماهواره نمی روند. هر روز از شبکه های استانی فیلم و سریال های تکراری پخش می شود و هیچ کار جدیدی نداریم. این قدر «مختارنامه» را پخش کرده اند که مردم شاکی شده اند و خود میرباقری هم صدایش درآمده و می گوید چرا این قدر سریالم را پخش می کنید.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: کرونا فیلم سینمایی شبکه نمایش خانگی سینمای ایران سینما سینمای ایران بازیگر پیشکسوت پول های کثیف وزارت ارشاد تهیه کننده بازی کردم فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساخت سریالهای جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
پیمان جبلی در حالی از بررسی چند عنوان جدید برای شروع تولید الف ویژههایی در فضای تاریخی و دینی خبر میدهد که در این حوزه سالهاست بسیاری از کارشناسان به کمکاریهایی اشاره دارند خصوصاً ساخت سریال و فیلمی درباره امام صادق(ع) که ضرورت آن احساس میشود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگرچه تلویزیون این روزها مشغولِ ساخت سریال «سلمان فارسی» و آمادهسازی مراحل تولید سریال «موسی(ع)» را در دستور کار خود دارد اما از سالهای قبل درباره ساخت نسخه سریالی «ملک سلیمان» صحبت میشد یا مراحل پژوهش ساخت سریالی درباره شهیدان صیاد شیرازی و حسن باقری و برخی از مجموعههای «الف ویژه» دیگر؛ اما همه اینها در همان مرحله گفتار باقی مانده و خبری از تولید آنها نشده است. در حالی که هر روز خلأ ساخت سریالهای مذهبی بیشتر احساس میشود.
سریالهایی که هر بار روی آنتن آمدهاند توجه طیف گستردهای از مخاطبین را به جعبه جادو جلب کردهاند. یا به نوعی دوباره مخاطب را با آنتن تلویزیون آشتی میدهد که این روزها کمتر کارهای جاندار با محتوا میبینند. این تأثیرگذاری حوزه دینی و مذهبی تلویزیون با سریالهای «امام علی(ع)»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر»، «اصحاب کهف»، «امام رضا»، «تنهاترین سردار» و حتی «صاحبدلان» که این روزها دوباره تکرار میشوند نشان داده که چقدر مؤثر، مفید و پرطرفدار است. اما سالهاست که بهغیر از گام برداشتن برای ساخت سریال «سلمان» و «موسی(ع)»، کاری برای امامان معصوم انجام نمیدهیم.
تماشای سریالهای دینی، جوانان را به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند کرده است
همیشه سریالهای دینی و مذهبی باعث شدهاند بسیاری از افراد بهویژه جوانان به مطالعه تاریخ اسلام علاقهمند شوند. فارغ از هر نوع پرداخت دینی و مذهبی دیگر، اولویت ما باید ائمه معصومین(ع) باشد و محدودیت در بهتصویر کشیدن چهره امامان معصوم بهانه خوبی برای نپرداختن به زندگی آن بزرگواران نیست. اکنون پرداختن به شخصیت امام صادق(ع) و ابعاد علمی و فقهی زندگی ایشان، ضروری بهنظر میرسد.
در تحقیق و بررسیها آمده که قرار بود دهه 1380 تلویزیون سریالی ویژه امام صادق(ع) ساخته و پرداخته کند. اتفاقاً آن روزها نام مهدی سجادهچی هم بهعنوان نویسنده این سریال تلویزیونی اعلام شد. اما برای این کار هیچوقت اتفاقی نیفتاد تا به مراحل تولید برسد و یک تیم سوری و کویتی وارد عمل شدند و سریالی بهنام «امام الفقها الصادق(ع)» جلوی دوربین بردند در حالی که قرار بود سریال این حضرت ابتدا در صداوسیمای جمهوری اسلامی ساخته شود. «سامی جنادی» نام کارگردان سوری این سریال است.
در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابربن حیان بهدست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است. برخی از رسانهها اعلام کردند که این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهلتسنن بهدست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.
خبرهایی از ساخت سریال امام صادق(ع) پخش شد اما خودِ سریال آماده نشد!
بالأخره هر کمپانی، تلویزیون و نهاد فرهنگی در کشورهای مختلف، سَنگ فرهنگ و اندیشههای خودش را به سینه میزند و اگر ما همینطور در ورطه غفلت بهسر ببریم، از دین، دیانت، تمدن و فرهنگمان چیزی باقی نمیماند و همه را با ساخت آثار فرهنگی و هنری خاصّ خودشان مصادره میکنند، در صورتی که همگان میدانند امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعهاند و شیعه باید حرفهای جدّی درباره این امام همام بزند. در سال 1382 خبرهایی درباره ساخت سریال امام صادق(ع) در سیمافیلم منتشر شد و اما هنوز منتظریم تا این مفاهیم ارزشمند را جلوی دوربین ببینیم.
اما نهتنها خبری از این سریال نشد بلکه سالهای بعد کاری تحت عنوان «جابربن حیّان» به آنتن رسید که در گوشهای از اتفاقات شاگرد معروف حضرت یک نگاه کوچک و کوتاهی به حضرت داشت و کماکان تلویزیون خودش را درگیرِ سریالهای سطحی، پیشپاافتاده، زودگذر و تحت لوای لوکیشنهای آپارتمانی کرده است. شاید به این باور نرسیده که چقدر فرهنگ دینی و اسلامی ما نیازمند کارهای مؤثر و باورساز است.
بعد از اینهمه سال هنوز هم مهدی سجادهچی بهعنوان نویسنده آن سریال دغدغه دارد برای امام صادق(ع) کاری ساخته شود. او همچنین چندی قبل به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفته بود: آن زمان این روال بود که زندگی ائمه اطهار در تلویزیون بهتصویر کشیده شود اما بعد از مدتی اشتیاق و انگیزه، بهیکباره اراده دوستان برای انجام چنین کار مهم و مؤثری، در سیما فیلم به پایان رسید. در میانههای راه تحقیق، پژوهش و نگارش، کار متوقف شد و تا امروز هم هیچ خبری از آن نشد. نهتنها در این سالها هیچ صحبت دیگری با من نشد و حتی جایی ندیدم دغدغهای برای ساخت سریالی درباره امام صادق(ع) بهوجود بیاید. "بهسراغ این وقایع مهم تاریخی و مذهبی نرفتن کار اشتباهی است و یک طیف گستردهای از مخاطبین را از دست میدهد."
غربیها با سریالهایی به دنبال تحریف در دین و تاریخاند
اساساً باید از مدیران مربوطه پرسید که وقت آن نرسیده کاری برای شیعه، رئیس مذهب شیعه و آغازگر فصل جدیدی از اتفاقات شیعه، ساخته شود؛ البته درست است که ما درباره احیای فرهنگ جهاد و شهادت در ساخت یک کار خوب برای خانوادههای شهدایمان، هم نتوانستهایم کار تأثیرگذار و فاخری ارائه دهیم اما جامعه دینی و مذهبی ما منتظر یک نگاه شیعه در یک مجموعه تلویزیونی بهنام امام صادق(ع) است.
هر روز این خلأ جدّیتر میشود؛ چون به کارهای زودبازده و اصطلاحاً کم تأثیرگذار بیشتر بودجه و میدان اختصاص داده میشود که هیچکدام نتوانستهاند اقبال مخاطب را نسبت به خودشان جلب کنند. در حالی که هنوز مخاطب طرفدار همان قدیمیها و نوستالژیهای تلویزیونی است که بخش عمدهای از آنها به همین آثار مذهبی و دینی برمیگردد. اما چرا امروز بیش از هر برههای اهمیت دارد واردِ ساخت کارهای دینی و مذهبی بشویم و یا این حوزه را بیشتر جدّی بگیریم؟! چون غربیها با ساخت سریالها و فیلمهای نامربوط تیشه به ریشه اعتقادات و شرعیات دینی جوامع اسلامی میزنند باید از آثار دینی و مذهبی حمایت کرد، البته کارهایی میسازند که در داخل توجهات بسیاری را جلب میکند اما بهلحاظ بینالمللی نتوانستهاند تأثیرگذاری داشته باشند.
علت ممنوعیت سریال مصری "حشاشین"؛ تحریف تاریخ ایرانگفتوگو با رئیس صداوسیما درباره فقدان آثار دینی و الف ویژه
با پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره این خلأها و کمبودها و همچنین کمکاری که در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین و حقایقی از جنایتهای اسرائیل صحبت کردیم؛ او با اشاره به اضافه شدنِ چند الف ویژه جدید به خبرنگار تسنیم گفت: «یکی از دستورکارهای جدّی سیمافیلم در سال جاری تعیین عنوان سوم الف ویژه تاریخی که کلید بخورد و تولید آنها آغاز شود. در حال حاضر دو سه عنوان در حال بررسی است. علیرغم اینکه تولید الف ویژهها هزینه سنگین و برنامهریزی بسیار دقیق و زمانمندی را نیاز دارد اما فکر میکنیم علاوه بر این دو سریال الف ویژه که در دست ساخت داریم بایستی یک یا دو عنوان دیگر پیش تولید آن را آغاز کنیم تا به تدریج الف ویژههای فعلی به مراحل پایانیاش میرسد وارد تولید و پستولید سریالهای بعدی برسیم. امیدواریم بتوانیم به گونهای طراحی کنیم در طول سالهای آینده هر هفته یک اپیزود الف ویژه پخش کنیم و متناسب با تولید انشاءالله این تأمین را در جدول پخشمان داشته باشیم.»
«وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازماندهها» خیر!وی در خصوص کمکاریها در حوزه ساخت آثار درباره فلسطین به این نکته اشاره کرد: حتماً درباره جریان تحریف در این حوزه درست اشاره کردید. چون دشمنان با برنامههایی که در هالیوود و نتفلیکس میسازد عملاً تلاش میکنند یک موضوع حق را به باطل تبدیل کند و واقعیت را در مقابل چشم جهانیان تحریف کند. وظیفه ما بسیار سنگین است. شاید تواناییهای فنی ما با کشورهای غربی برابری نکند اما حرف حقی که ما، مردم فلسطین و مردم منطقه میزنند قطعاً بر فناوری غلبه پیدا میکند؛ همانطور که در ماجرای طوفانالاقصی و ماجرای غزه همگان حقیقتها را دیدند.
باید به سرعت عقبماندگیمان را در حوزه فلسطین جبران کنیم
جبلی در خاتمه افزود: با ابزار فیلم و سریالسازی میتوانیم این منطق را به مردم منتقل کنیم که زوال اسرائیل نزدیک است. ما در صداوسیما پذیرای طرحهای خوب در زمینه تولید فیلم و سریال هستیم؛ باید به سرعت عقبماندگی خود را در این زمینه جبران کنیم. نباید روزی فرابرسد که شاهد آزادی فلسطین باشیم و ما به عنوان رسانه کاری در شأن آن روز انجام نداده باشیم.
انتهای پیام/