Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@12:37:02 GMT

توزیع رانت ۸ برابر درآمدهاى نفتى

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۴۹۳۸۵

توزیع رانت ۸ برابر درآمدهاى نفتى

تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی که از فروردین ماه سال ۹۷ تصویب شد قرار بود روی قیمت کالا‌های اساسی تاثیرگذار باشد و تامین این کالا‌ها را برای مردم با قیمت پایین‌تری فراهم کند به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بررسی‌ها از تورم محصولاتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اند نشان می‌دهد توزیع این رانت اثری در کنترل قیمت نداشته و این محصولات هم سطح با تورم کل، افزایش قیمت داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقابل رانت توزیع شده به این بهانه، ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی (از سال ۹۷ تاکنون) برآورد می‌شود که هشت برابر درآمد‌های نفتی امسال است.

تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی که از فروردین ماه سال ۹۷ تصویب شد قرار بود روی قیمت کالا‌های اساسی تاثیرگذار باشد و تامین این کالا‌ها را برای مردم با قیمت پایین‌تری فراهم کند، طی ۳۰ ماه گذشته دولتی‌ها با این بهانه سیاست ارز ارزان را متوقف نکرده‌اند.

این که ارزان‌فروشی دلار توسط دولت تاثیری روی قیمت کالا‌ها ندارد را بار‌ها کارشناسان و اقتصاددانان گوشزد کرده‌اند، حتی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نیز در فروردین ماه سال گذشته اعتراف کرد که مردم از این ارزان‌فروشی منتفع نمی‌شوند.

وی گفت: باید قبول کنیم که شیوه کنونی پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی درست نیست و این منافع به دست مردم نمی‌رسد.

با این اعتراف صریح، اما همچنان این ارز ارزان‌تر از بازار تخصیص داده می‌شود، حتی در شرایطی که در خرداد ماه امسال نوبخت درباره بودجه نفتی گفت: همواره حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه از محل درآمد‌های نفتی بوده و امسال در بهترین شرایطی که در بودجه پیش‌بینی شده است، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت است.

به نظر می‌رسد دولتی‌ها به اعترافات خود نیز پایبند نیستند، نوبخت در مرداد ماه با حمایت از سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی درباره ادامه این سیاست توسط دولت اینطور استدلال کرد: با ورود یک دلار به کشور و تبدیل آن به ارز نیمایی حدود ۱۸ هزار تومان به خزانه واریز می‌شود و اینگونه دست ما از نظر ریالی بازتر هست تا اینکه آن ارز به ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل شود؛ بنابراین دولت ترجیح می‌دهد کالا‌ها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند نه ارز ۱۸ هزار تومانی تا رفاه بیشتری حاصل شود.

از نظر آماری، تخصیص ارز ارزان قیمت در کالا‌ها در زمان تخصیص باعث تثبیت قیمت نشده و پس از حذف نیز، قیمت‌ها تغییری نداشته است.

در واقع این ارز‌ها که قرار بود به معیشت خانوار‌ها کمک کند به رانت تبدیل شده که برآورد حجم رانت توزیع شده ارز ترجیحی از سال ۹۷ عددی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که هشت برابر درآمد‌های نفتی امسال است. منبع: تجارت نیوز

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: درآمدهاى نفتى رانت دلار 4200 تومانی تورم ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا ها سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۴۹۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس

قیمت سنگ در ارزان‌ترین حالت از ۴ میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی مواقع به ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد. ارزان‌ترین سنگ قبر گرانیت مشکی است و گرانترین سنگ قبر هم مرمر آبی است که شروع قیمت آن از ۶۵ میلیون تومان است.

منبع: خبر آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • تخصیص ۱۰۳ میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیر
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل کمربندی ایلخچی