Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-05@04:15:07 GMT

طرحی برای‌حمایت‌مستقیم‌ازکم‌درآمدها

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۰۲۳۳

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، طرح‌هایی که تاکنون برای حمایت غیر مستقیم از اقشار کم درآمد اجرایی شده، راه به جایی نبرده‌اند و در این مسیر باید برنامه‌ای جدید در دستور کار قرار داد. ناطقان: عباس آرگون، اظهار کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، امروز فشار قابل توجهی بر اقشار کم درآمد جامعه وارد شده و از این رو به نظر می‌رسد حمایت از آنها باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی در نظر گرفته شود اما در این میان، اینکه روش اجرای این حمایت چگونه باشد، بیشترین اهمیت را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اجرای نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران، بیان کرد: در ایران، دولت در طول سال چند صد هزار میلیارد تومان یارانه غیر مستقیم و پنهان پرداخت می‌کند و این در حالی است که بخش عمده‌ جامعه هدف یارانه، نمی‌توانند از آن بهره مند شوند. این طرح جز اینکه فشاری جدی بر منابع هزینه ای دولت وارد می‌کند، نتیجه‌ای جز افزایش بی عدالتی ندارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی ما به انرژی و سوخت یارانه پنهان می‌دهیم، اقشار پردرآمد از آن اصلی‌ترین استفاده را می‌برند. خانواده‌ای که چند خودرو دارد، از سویی سهمیه ۶۰ لیتری بنزین دریافت می‌کند و از سوی دیگر قیمت نهایی سوخت نیز با یارانه به این خانوار می‌رسد. این در حالی است که اقشار کم درآمد عملا خودرویی ندارند که از این یارانه بهره ببرند.

آرگون با اشاره به انتقاداتی که به عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد، بیان کرد: این ارز با هدف حمایت از اقشار کم درآمد به اجرا در آمد اما در عمل محلی برای کم شدن شفافیت اقتصادی شد و در بستر آن، افرادی که از رانت بهره می‌بردند، توانستند سودجویی شخصی قابل توجهی داشته باشند.

وی افزود: در کنار آن، ارز فقط به مواد اولیه و برخی کالاها تعلق می‌گیرد و سایر هزینه‌ها را شامل نمی‌شود. به این ترتیب، قیمت این کالاها در نهایت افزایش پیدا می‌کنند و حمایتی از اقشار کم درآمد صورت نمی‌گیرد.

آرگون خاطر نشان کرد: برای عبور از این شرایط، باید طرح‌هایی را در دستور کار قرار داد که مستقیما از اقشار کم درآمد حمایت کند و آنها امکان آن را داشته باشند که با استفاده از منابع، هزینه‌های خود را مدیریت کنند. تا زمانی که حمایت‌ها غیر مستقیم باشد، نه عدالتی به وجود می‌آید و نه این اقشار توان استفاده از منابع را دارند.

با وجود انتقادات بخش خصوصی، دولت اعلام کرده که برنامه‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد.

این ارز زمان آغاز دور جدید تحریم‌ها و به منظور حمایت از اقشار کم درآمد برای دسترسی به کالاهای اساسی اجرایی شد.

مجلس در هفته‌های اخیر طرح جدیدی را برای تامین کالاهای اساسی بررسی کرده و احتمال نهایی شدن در صورت تصویب مجلس وجود دارد. منبع: ایسنا برچسب ها: حمایت ، حمایت مستقیم ، کم درآمدها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حمایت حمایت مستقیم کم درآمدها اقشار کم درآمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۰۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است

عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس در مورد واگذاری زمین و ارائه تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: هدف کلی این است که ما برای تمام اقشار و بویژه اقشار آسیب پذیر  مسکن تهیه کنیم. در همین راستا قانون جهش تولید مسکن  را مصوب و ‌در آن تاکید شد که دولت زمین و تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهد که خودشان مسکن بسازند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تامین مسکن برای اقشار مختلف با تکیه بر عرضه به هنگام و صحیح زمین و تامین اعتبارات لازم برای هزینه های جاری نظیر خرید مصالح اظهار کرد:  عرضه به هنگام و صحیح زمین و تامین اعتبارات لازم برای هزینه های جاری نظیر خرید مصالح نیز از مهم ترین ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است. به هر حال تامین مسکن برای اقشار مختلف هدف ماست و باید آن را انجام دهیم و فرآیندش نیز در انجام شدن است.

ایری در ادامه بیان کرد: با توجه به ساختار اقتصادی کشور مشکلاتی برای تهیه مسکن اقشار آسیب پذیر وجود دارد که باید حل شود. لازمه رسیدن به یک میلیون واحد مسکن  این است که همه دستگاه ها کمک کنند و بدون مشارکت مردم نیر شدنی نیست و نقطه قوت یک میلیون واحد که می خواستیم بسازیم در مشارکت مردم است. چون به مردم زمین و تسهیلات می دهیم که خودشان بسازند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: قانون جهش تولید مسکن در حال اجرایی شدن است ولی به نقطه ای رسیده است که نمی توانست بدون مشارکت مردم انجام شود و ما نیازمند مشارکت مردم هستیم. ما با مشکل کمبود مسکن مواجه هستیم و شاهد جهش تولید مسکن نخواهیم بود جز اینکه مشارکت مردم را داشته باشیم. باید با تکیه بر عرضه زمین توسط دولت و پرداخت به موقع و مناسب تسهیلات ساخت مسکن، مسیر مشارکت مردم در ساخت مسکن باز خواهد شد. بنابراین راهکار اصلی رفع تقاضای مسکن مردم نیازمند تسهیل مشارکت مردم در ساخت مسکن با عرضه زمین و تسهیلات است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • عرضه به هنگام زمین و تأمین اعتبارات برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • عرضه به هنگام زمین و تامین اعتبارات لازم برای خرید مصالح از ضروریات ساخت مسکن توسط مردم است
  • ساخت خانه برای اقشار کم درامد
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان