Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف، نقش و تاثیرگذاری شبکه های برون مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در رقابت تنگاتنگ رسانه ای که در عرصه بین الملل حاکم است، بر کسی پوشیده نیست و همه گروه های سیاسی و نحله های فکری درباره اش اتفاق نظر دارند. شبکه های برون مرزی کشورمان همچون پرس تیر وی، العالم، الکوثر، سحر، هیسپان تی وی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

....در مقام ابزار رسانه ای بیان گفتمان و دیپلماسی نظام در سال هایی که از حضور و فعالیت شان می گذرد با تمام توان کوشیده اند تا علاوه بر بازتاب سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی، با بازنمایی بخشی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و معرفی سبک زندگی برآمده از آن، آبی باشند بر آتش کینه دشمن که سعی در القای ایران هراسی و اسلام هراسی و قلب واقعیات به افکار عمومی دنیا دارد. 

اهمیت فعالیت و کارکردهای شبکه های برون مرزی، نوع مواجهه نظام، باید و نبایدهای تولید محتوا، نقش تعاملی و همراهی مجلس و لزوم تعیین یک ردیف بودجه مستقل برای این شبکه‌ ها محورهای این گفت و گو را با زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل می دهد. 

_ به نظر شما شبکه‌ های برون مرزی جمهوری اسلامی چه کارکردهایی می‌ توانند داشته باشند؟

در شرایطی که رسانه‌ ها با تمرکز بر ذهن ‌سازی و حاکمیت بر افکار عمومی به صف مقدم جریان‌ ها و نبردهای سیاسی، اجتماعی و نظامی تبدیل شده ‌اند و رسانه ‌های دشمن، با تمام قوا آتش‌بیار چنین جریان‌ ‌هایی بر علیه نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران هستند؛ نقش شبکه ‌های برون‌ مرزی در بحبوحه این نبرد فرهنگی، بی ‌بدیل و تعیین کننده خواهد بود. شبکه‌ های برون مرزی نقش مهمی در انتقال پیام انقلاب و معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به افکار عمومی دنیا ایفا می ‌کنند. این شبکه‌ ها با تولید محتوا و خلق ایده‌ های نو و جذاب برای مخاطب، می‌ توانند به طور مستقیم و یا غیرمستقیم، بسیاری از خبرسازی‌ ها و سرمایه‌گذاری ‌های دشمن را خنثی کنند. باید در نظر داشت که این شبکه‌ ها در راستای استیفای حقوق ملت و حمایت از سایر ملل مظلوم از جمله محور مقاومت، زبان گویای نظام در عرصه بین ‌الملل هستند. از سوی دیگر، از آنجا که رسانه از ابزار مهم تقابل میان ایدئولوژی‌ های تمدن، قدرت و اقتصاد بین الملل است؛ هر کشوری که از این حیث ضعیف باشد، نه تنها در عرصه رسانه مخاطب خود را از دست می‌دهد بلکه به دنبال از دست دادن نفوذ فکری فرهنگی خود، بسیاری از عرصه‌ های دیگر را نیز واگذار خواهد کرد. بنابراین، نقش راهبردی شبکه‌‌ های برون مرزی در پاسداشت امنیت و اقتدار ملی انکارناپذیر است. 

تمرکز بر اقتصاد رسانه ‌ای از طریق معرفی جاذبه‌ های باستانی، تاریخی و فرهنگی کشور با هدف تبلیغ صنعت گردشگری نیز از جمله کارکردهای رسانه های برون‌ مرزی محسوب می‌ شود. در حال حاضر، مشکلات اقتصادی بخش مهمی از مسائل داخلی را به خود اختصاص داده است که در این زمینه نیز شبکه ‌های برون ‌مرزی می‌ توانند نقش بی ‌بدیلی را ایفا کنند. شایسته است که این شبکه ‌ها با تولیدات مناسب و متقاعدسازیِ اذهان جامعه بین ‌الملل مبنی بر ظالمانه‌ بودن تحریم‌ ها علیه کشورمان، نه تنها نقش موثری در روند رفع تحریم ‌ها و همراه ‌سازی جریان فکری جامعه جهانی با حقوق ملت ایران ایفا نمایند بلکه ظرفیت ‌های سرمایه‌گذاری در کشور در حوزه‌های مختلف را، معرفی و تبلیغ نمایند. 

_ در شرایط فعلی که رقابتی شدید بین رسانه ها حکمفرماست چه اولویت هایی در تولید برنامه و محتوا باید مد نظر شبکه های برون مرزی صداوسیما باشد؟

یکی از بزرگ ترین مولفه‌ ها در این رابطه این است که ما به یک پیوست مطالعاتی نیازمندیم که افق رفتاری رسانه های برون‌ مرزی، بر مبنای موضوعات ذیل آن قرار گیرد. همچنین، در زمینه دو گروه شبکه ‌های برون‌ مرزی یعنی شبکه‌ های فارسی ‌زبان و خارجی ‌زبان باید مأموریت‌ ها و راهبردهای مرتبط، روشن و مشخص باشد تا اگر تخصیص و تزریق بودجه ‌ای صورت می‌ گیرد، در راستای هدف و راهبرد روشنی صرف شود. نظر به اینکه آموزش، خبررسانی، ارزیابی جامعه، حفظ انسجام ملی و انتقال ارزش‌ های فرهنگی از کارکردهای عمومی رسانه است که باید مدنظر داشت؛ از جمله کارکردهای اختصاصی رسانه برون مرزی که در شرایط حاضر باید مورد توجه قرار گیرد، می‌ توان به تعمیق روابط با کشورهای همسایه و منطقه، بسط دیپلماسی عمومی با کشورهای دارای فرهنگ نزدیک و غیرمعارض با ایران، کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی و تلاش در راستای کمک به اقتصاد کشور اشاره داشت. در شرایط رقابتی و تقابلی حاکم بر مناسبات رسانه‌ ای عصر حاضر، در بسیاری از موارد رویکرد محاربه ‌ای نسبت به مردم و نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که شبکه‌های برون ‌مرزی می‌ توانند با تولید آثار مطلوب و ارزشمند، این رویکرد را خنثی کنند.

علاوه بر سیاست خنثی‌ سازی هجمه رسانه ‌ای دشمن، باید با روکردن برگ‌ های برنده در حوزه رسانه ابتکار عمل را نیز به دست گرفت چراکه یکی از ویژگی های رسانه یعنی صداقت و انعکاس بی‌ پرده واقعیت، شاخصه بسیار مهمی در جذب و نگهداشت مخاطب است که انعکاس حقیقت برای جهانیان در ابعاد مختلفی مانند جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در یمن، سوریه، عراق، بحرین و میانمار از جمله مسائلی است که می‌توان با پرداختن به آنها، اذهان بیدار و حقیقت طلب جهان را به خود جلب کرد چراکه رسانه‌ های غربی حاضر به پرداختن بدون فیلتر به چنین مسائلی نیستند و این بیان بی ‌پرده و آشکار واقعیت می ‌تواند برگ برنده‌ رسانه ما در جذب مخاطب و حتی برقراری تعامل دو سویه با مخاطبان خود از اقصی نقاط جهان باشد.

بازتاب سبک زندگی ایرانی- اسلامی از طریق تولیدات رسانه ای، مانند بازنمایی تمدن و فرهنگ در فیلم‌ ها و سریال ‌های فاخر و جذاب، تمرکز بر افزایش کیفیت برنامه ‌ها، مقابله با وارونه ‌نمایی و سیاه ‌نمایی شبکه‌های غربی، عبری و عربی، برجسته‌ سازی و پرداختن به بخش‌ های تاریک (به خصوص در حوزه‌ های فرهنگی، حقوق بشر و حقوق زن) درون کشورهای جهان به ویژه کشورهای معاند نظام از جمله محورهای قابل مانور برای فعالیت شبکه‌ های برون مرزی کشور به شمار می‌ آید. 

_ نقش تعاملی و همراهی مجلس با شبکه‌ های برون مرزی رسانه ملی برای رسیدن به بهترین خروجی چیست و مجلس چه کمکی می ‌تواند به این شبکه‌ ها برای رسیدن به اهداف شان داشته باشد؟

مسلم است که برای پیشبرد اهداف و ماموریت ‌های فراملی، سازمان صداوسیما باید قدرت سخت‌ افزاری و نرم ‌افزاری خود را تقویت کند تا ضمن اقناع مخاطب و انتقال ارزش‌ های ایرانی و اسلامی، بتواند به مرجع مورد اطمینان مردم در زمینه کسب اخبار، افزایش آگاهی ‌های سیاسی و اجتماعی و مانند آن، تبدیل گردد و از آنجا که شبکه‌ های فراملی کارکردی مشابه نیروی دفاعی کشور را ایفا می ‌کنند لذا توجه به نیازهای زیرساختی، تخصیص بودجه متناسب و نظارت بر پرداخت به هنگام بودجه این شبکه‌ ها توسط دولت باید در زمره برنامه‌ های مجلس نسبت به معاونت برون مرزی قرار گیرد تا مانند آنچه در گذشته رخ داد، برخی شبکه‌های برون مرزی که تنها ابزار موجود کشور در صحنه‌ های بین المللی هستند به دلیل عدم پرداخت بودجه از دامنه ماهواره‌ های بین‌ المللی حذف نشوند. 

_ شبکه ‌های برون ‌مرزی رسانه ملی چقدر توانسته ‌اند در کاهش ایران ‌هراسی و اسلام‌ هراسی القا شده از سوی شبکه‌های معاند نقش داشته باشند؟

باید این درک وجود داشته باشد که عرصه بین الملل بسیار فرصت‌ ساز و ظرفیت ‌ساز است و سیاست‌ گذاران و کارشناسان تولید محتوا باید این موضوع را در نظر داشته باشند. در فضای حاضر و مأموریت‌ های جدید رسانه جهانی، جای طرح این سوال وجود دارد که آیا وزارت خارجه به تنهایی پاسخگوی معرفی یک ملت به جهان در ابعاد مختلف هست؟ طبیعتاً پاسخ این سوال منفی است و اینجاست که پای رسانه به عنوان ابزار دیپلماسی عمومی به میان می‌ آید. باید اذعان کرد که شبکه های برون مرزی در بسیاری از موارد که از تازه ‌ترین آنها می توان به موضوع کرونا و انفجار در لبنان اشاره داشت، نقش مهمی در برملاسازی و خنثی کردن جنگ رسانه ‌ای دشمنان، ایفا کردند ولی باید توجه داشت با توجه به ابعاد مختلف فعالیت دشمنان در عرصه ایران‌ هراسی و اسلام‌ هراسی از خبرسازی، سیاه‌ نمایی و وارونه ‌نمایی گرفته تا همراهی تولیدات سینمای هالیوود با این قبیل جریانات، شبکه‌ های برون مرزی ما به مدیریت و طراحی هوشمندانه ‌تری در خصوص تولید، نمایش و نشر ارزش ‌های اخلاقی و انسانی و جهان شمول مورد تأکید دین اسلام و نیز تمدن فاخر ایرانی، در قالب تهیه خبر، مستند، فیلم و سریال، موسیقی، مسابقه و زیرنورافکن بردن نقاط تاریک فرهنگی و اجتماعی کشورهای معاند جمهوری اسلامی و مانند آن به کار و برنامه ‌ریزی، جدی‌ تری نیازمند است.

_ آیا زمان آن فرا نرسیده تا معاونت برون ‌مرزی صدا و سیما، یک ردیف بودجه مستقل داشته باشد؟

اقبال مردم به شبکه‌ های ماهواره‌ای به دلایل مختلفی از جمله نمایش برنامه‌ های متنوع، پخش فیلم و سریال‌ های جذاب و بدون سانسور، آشنایی با فرهنگ سایر ملل، تحلیل ‌های سیاسی-اجتماعی به روز، طرح برخی مسائل خارج از گنجایش عرف جامعه و مانند آن است. در حالی که، چه در داخل و چه در سایر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی و منطقه بسیاری از خانواده ‌ها از نمایش برنامه ‌های مبتذل و بدون روتوش در محیط خانواده امتناع می ‌ورزند و همچنین حقیقت طلبی مخاطبان در سراسر جهان، فرصت مناسبی را فراهم می‌ کند تا شبکه ‌های برون مرزی ایرانی با ارائه واقعیات در حال وقوع در اقصی نقاط جهان به ویژه کشورهای تحت ظلم مانند یمن و سوریه، ساخت و نمایش فیلم‌ ها و سریال‌ های جذاب و نیز تولیدات مستند در حوزه فرهنگ و آداب اقوام مختلف ایرانی و حتی کشورهای منطقه بتوانند در جلب مخاطب نمره مطلوبی به دست آورند و این مهم، بدون ایجاد و بسط زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسب امکان پذیر نخواهد بود و طبیعی است که جذب مخاطب در عرصه بین‌ الملل نیازمند برنامه ‌ریزی هوشمندانه و طراحی ‌های کارشناسانه و البته اختصاص بودجه مناسب و درخور فعالیت این شبکه‌ ها است. با توجه به ضرورت حضور رسانه ‌ای پررنگ ایران در فضای بین ‌الملل و فعالیت شبکه‌ های مختلف و تکثر رسالتی که این شبکه‌ ها در حوزه‌ های خبررسانی، تبلیغ مذهبی، جذب نرم و غیرمستقیم مخاطب با ارائه تولیدات فرهنگی مانند فیلم‌ ها و سریال ‌ها و سایر دنبال می‌کنند؛ ضرورت تقویت بودجه معاونت برون مرزی صدا و سیما امری غیرقابل اغماض است و تخصيص بودجه ارزي مناسب براي شبكه هاي برون مرزي مي تواند گام مهمي در این راستا باشد. 

_ آیا نوع مواجهه نظام با شبکه ‌های برون ‌مرزی ایران به نسبت شبکه‌ های داخلی نباید متفاوت و مستقل باشد؟

باید این ظرفیت فراهم شود که شبکه ‌های برون مرزی به طور تخصصی مثلاً فعالیت در حوزه صنعت گردشگری، موسیقی و مانند آن و با لحاظ داشتن سیاست ‌های کلی نظام و منافع ملی با تأثیر غیرمستقیم بر ذهن مخاطب به تبلیغ، بسط و توسعه فرهنگ ایرانی- اسلامی و نیز رفع نگاه ایران ‌هراسی و اسلام‌ هراسی القا شده از سوی شبکه‌ های معاند، بپردازند. در حال حاضر بخشی از آنتن شبکه ‌های برون‌مرزی سیمای جمهوری اسلامی به بازپخش تولیدات شبکه ‌های داخلی اختصاص یافته است؛ حال آن که برای جذب و نگهداشت مخاطبان در عرصه بین الملل باید نمای جدید و جذابی، عرضه کرد و این ارتباط و داد و ستد تولیدات در حد و اندازه و با کیفیتی باشد که پویایی و ماموریت جذب جهانی مخاطبِ شبکه ‌های برون‌مرزی را زیر سوال نبرد. بهتر است جایگاه تازه ‌ای برای شبکه‌های برون ‌مرزی باز شود که مستقیم وارد بحث‌ های سیاسی نشده، بلکه تبلیغات غیرمستقیم در حوزه فرهنگی داشته باشند؛ زیرا تأثیرگذاری فرهنگی و به دنبال آن جذب مخاطب از این طریق، موثرتر خواهد بود و این رسانه است که در جامعه مخاطب خود، توقعات و نیازفرهنگی متعاقب آن را می‌سازد. 

منبع: الف

کلیدواژه: شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی هراسی و اسلام داشته باشند عرصه بین مانند آن بین الملل شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۰۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداوسیما ادعای هک رد کرد

صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر دو را رد و تاکید کرد که صوت پخش شده، بخشی از برنامه بوده است.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان صدا و سیما اعلام کرد: صوتی که در زمان پخش زنده برنامه بزرگداشت شهدا در فسا از شبکه خبر دو پخش شده مربوط به یکی از بخش‌های این بزرگداشت بوده است.

صدا و سیما تاکید کرده است که هیچ صوت خارجی به سیگنال دریافتی از استان فارس اضافه نشده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • توافقاتی بر سر حرکتی جمعی برای برون رفت از وضعیت کنونی در غزه
  • ارتش ایران حمله به کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • ارتش ایران هدف قرار دادن کدام بندر اسرائیل را تمرین کرد؟ پاسخ رسانه عربی
  • شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده! + ویدئو
  • ببینید | شبکه خبر هک شد؟ گزارش ویژه صداوسیما درباره پخش صوت مشکوک در پخش زنده!
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده