Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، ​«محمد جواد ظریف» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه ایران و روسیه برای دومین بار در هفته جاری در گفت و گویی تلفنی بر ضرورت حل و فصل مساله قره باغ با استفاده از راههای سیاسی-دیپلماتیک تاکید کردند.

ظریف و لاوروف روز سه شنبه در این گفت وگوی تلفنی، از تشدید بی سابقه تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ کوهستانی ابراز نگرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است: وزیران امور خارجه ایران و روسیه به خطر درگیر شدن ستیزه جویان رادیکال از گروه های مسلح غیرقانونی در سوریه و لیبی اشاره کردند.

وزرای امور خارجه ایران و روسیه همچنین بر استفاده از راههای سیاسی -دیپلماتیک برای حل مساله قره باغ تاکید و اعلام کردند که آغاز روند آن توقف اقدامات نظامی و برقراری آتش بس بدون هر گونه قید و شرط است.

لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه در عرصه ملی و در قالب سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای برقراری فوری صلح در منطقه (قره باغ) تلاش می کند.

وزیران خارجه ایران و روسیه بار دیگر بر نقش مهمی که کشورهای همسایه ارمنستان و جمهوری آذربایجان می توانند ایفا کنند، تاکید کردند.

مقامهای ارمنستان مدعی انتقال هزاران تروریست از سوریه به جمهوری آذربایجان توسط ترکیه برای جنگیدن در منطقه قره باغ شده اند و مقامهای آذری نیز ادعا کرده اند که گروهی از کردها توسط ارمنستان برای جنگیدن به آذربایجان به قره باغ منتقل شده اند.

یکشنبه هفته گذشته ششم مهرماه، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

اخبار مرتبط لاوروف: در ارتباط با تحولات قره باغ با ایران و ترکیه در تماس هستیم شدت گرفتن تبادل آتش سنگین در جنگ بر سر قره باغ جنگ قره باغ: اعزام نیروهای تازه نفس آذربایجان/ کشته شدن 28 مزدور سوری+ تصاویر گزارشی خواندنی از تلاش آیت الله هاشمی برای برقراری صلح در قره باغ رایزنی ظریف با همتایان هلندی و اتریشی در خصوص برجام، کرونا و تحولات قره باغ ارزش لیر ترکیه در پی حمایت آنکارا از باکو در جنگ قره باغ کاهش یافت سایه سنگین ارسال مزدوران مسلح از سوریه به آذربایجان بر جنگ قره باغ تماس تلفنی عراقچی با همتای آذربایجانی خود درخصوص شایعه تردد کامیون های ایرانی در قره باغ واکنش ایران به برگزاری انتخابات در منطقه قره باغ

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا سرگئی لاوروف محمدجواد ظریف ظریف و لاوروف قره باغ جنگ قره باغ سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خارجه ایران و روسیه جمهوری آذربایجان دو کشور قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران

 به گزارش تابناک به نقل از مهر، هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با حضور در تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش از توانمندی‌ها و آمادگی‌های رزمی این تیپ بازدید کرد.

 در این بازدید کارکنان تیپ ۶۵ در حضور هیأت نظامی جمهوری آذربایجان با اجرای رزمایش‌های متنوع در حوزه مبارزه با تروریسم، رهایی گروگان و… توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • بازدید هیأت نظامی جمهوری آذربایجان از ارتش ایران
  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • ارمنستان حمله به غیرنظامیان نوار غزه را محکوم کرد
  • واکنش ایران به ادعای مجدد کویت درباره میدان آرش
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده