Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@10:01:40 GMT

نبرد ژئوپولیتیک برسر 5G

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۳۱۵۷

ساعت 24 -در سال ١٩٩٤، زمانی که شرکت هوآوی هنوز یک فروشنده برقرارکننده ارتباط های تلفنی بود، بنیانگذار آن، آقای رن ژنگفی با آقای جیانگ زمین، رئیس جمهوری وقت چین دیدار و گفتگو کرد. این مهندس پیشین ارتش، تبدیل شده به متخصص بازار بزرگ الکترونیک، از رگ خواب میهن پرستی مخاطب خود استفاده کرد

: «ارتباطات موضوعی مربوط به امنیت ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای یک ملت، نداشتن تجهیزات در این زمینه مانند نداشتن ارتش است ». این برداشت خردگرایانه توسط کشورهای دیگر و در رأس آنها ایالات متحده نیز درپیش گرفته شد. ریشخند تاریخ در این است که امروز این آمریکا است که چیرگی هوآوی بر فناوری 5G را تهدیدی برای امنیت ملی خود می بیند.

تهاجم واشنگتن علیه فناوری برتر چین، موسسات بسیاری از ZTE سازنده تجهیزات (متعلق به دولت چین و بسیار فعال در عرصه ٥G) گرفته تا وی چت، تیک تاک و بسیاری از دیگر موسسات کمتر شناخته شده را آسیب پذیر می کند. اما، بی گمان هوآوی هدف اصلی است، زیرا ازدید کاخ سفید تجسم نیروی نهفته چینی بدون قید اخلاقی است که ایالات متحده همواره محکوم و در هنگ کنگ، ژین جیانگ، دریای چین جنوبی و غیره آن را تحریم و مجازات می کند. این امر تا حدی است که آقای دونالد ترامپ این موسسه را به لقب «جاسوس» مفتخر می کند.

ازدید اتاق بیضی کاخ سفید، هوآوی نماد دوز و کلک هایی است که دنیا به خطا آن را موفقیت به حق بازرگانی می بیند. این موسسه به حقوق مالکیت معنوی تجاوز می کند، به شرکایش ظلم روا می دارد و از کمک های سخاوتمندانه دولت برای شکستن قیمت و ازبین بردن رقبا استفاده می کند. این موسسه با ساخت شبکه های مخابراتی در کشورهای «جنوب» آنها را در وضعیت «دیپلوماسی بدهی» می گذارد که این کار عمدتا از طریق برنامه راه جدید ابریشم انجام می شود. ازاین بدتر، هوآوی محصولات خود را «به صورت مخفیانه» به ابزارهایی مجهز می کند که به حکومت چین امکان می دهد فعالیت های تفتیش و تجسس خود را گسترش دهد. با باور به این اتهام های تخیلی، این گروه به زودی قادر خواهد بود که یخچال ها و نان برشته کن های ما را به 5G متصل کند.درپی یک لابی گری گسترده مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، دولت شیلی ناگزیر شد هوآوی را از برنامه کشیدن کابل زیردریایی اقیانوس آرام خود کنار بگذارد. در هند، نارندرا مودی، نخست وزیر درپی رودررویی شدید مرزی ، از حق انتخاب تجهیزات چینی به عنوان یک ابزار تلافی علیه پکن استفاده می کند. با آن که تاکنون هیچ ممنوعیت رسمی ای اعلام نشده، دهلی نو درنظر دارد کار را به یک موسسه ملی به نام صنایع رلیانس بسپارد.

انگلستان، با آن که به خاطر برکسیت کم و بیش دچار کم تحرکی است، در ماه ژوئیه ضربه ای سخت فرود آورد و از اپراتورهای تلفن همراه خود خواست که تا سال ٢٠٢٧ همه تجهیزات هوآوی را از شبکه های خود خارج کنند. این تصمیم تعجب برانگیز بود زیرا این کشور مبنای راهبرد اروپایی گروه هوآوی است و مقر منطقه ای آن در لندن قرار دارد. همچنین، در انگلستان بود که در سال ٢٠١٠، با مشارکت دستگاه های اطلاعاتی این کشور یک «مرکز ارزیابی امنیت سایبری» (HCSEC) ایجاد شد که مسئولیت تجزیه وتحلیل و تصحیح نقایص امنیتی یافته شده در شبکه های آن را به عهده داشت. اما این حسن روابط وزن چندانی دربرابر ارعاب های واشنگتن و انتقادهای حزب محافظه کار نداشت، که در رده های آن یک گروه پارلمانی مخالف با چین – که در حال حاضر مُد است- تشکیل شده است.

اتحادیه اروپا هم نتوانسته سیاست مشترکی درمورد 5G درپیش بگیرد زیرا اصولا مسئله به صورت یک موضوع امنیت ملی مطرح شده، که عرصه ای است که کشورهای عضو در آن از حق حاکمیت برخوردارند. درست تر این بود که به این موضوع از زاویه سیاست صنعتی و روابط بین المللی نگاه می شد. یک غول منحصر به فرد اروپایی 5G – ناشی از ادغام نوکیا و اریکسون-، می توانست به وجود آمده و از کمک سخاوتمندانه دولتی استفاده نموده و مأموریتش همتایی با تلاش های هوآوی در عرصه پژوهش و توسعه باشد. می توان درباره این که کارها در این مسیر به پیش رود تردید کرد، اگرچه کمیسیون اروپا، با فشار فرانسه و آلمان اخیرا نشانه هایی از این بروز داده که می خواهد از شعار رقابت خود برای توجه به زمینه جغرافیایی اقتصادی کوتاه بیاید.آلمان تنها کشور بزرگ اروپایی است که هنوز برنامه خود برای 5G را اعلام نکرده و قول داده این کار را در پائیز ٢٠٢٠ انجام دهد. قشر سیاسی آلمان درمورد این مسئله دچار تفرقه است و حتی حزب خانم آنگلا مرکل دستخوش انشعاب شده است. دیپلومات های آمریکایی شاغل در برلن، هیچ موقعیتی را برای یادآوری این که اغماض دربرابر هوآوی می تواند برای آلمان گران تمام شود از دست نمی دهند.

دیپلوماسی ایجاد بدهی

با آن که در افسانه ساخته و پرداخته شده توسط آقای ترامپ، این موسسه تجسم «کمونیسم اشتراکی» به شیوه چینی است، پدیده هوآوی درخور خوانش هایی دیگر است. یکی از متقاعد کننده ترین این خوانش ها، پیشنهاد یون ون اقتصاددان است. در پس لاف زنی های او علاقه به گفته های مائوئیستی و تمایلات ملی گرایانه دیده می شود. آقای رن، رئیس کنونی شرکت، به عنوان یک کارشناس ظرافت های ژئوپولیتیک شناخته می شود. با هدایت او، هوآوی در منطقی دشوار – در روستاهای چین از سال ١٩٩٠، و سپس برخی از کشورهای «جنوب» که چشم انداز سوددهی آنها ضعیف بوده- مستقر شده و سرپلی برای یورش بردن به بازارهای پررونق تر ایجاد کرده است. این امر تا حدی انجام شده که چین رشد همه جانبه خود در آفریقا و آمریکای لاتین را توسط هوآوی و همتایش ZTE انجام داده و جنبشی برای ساخت شبکه ها و کارگاه ها با استفاده غیرمستقیم از وام های اعطا شده توسط پکن به دولت های محلی برای کمک مالی به برنامه های بزرگ زیرساختی به وجود آورده است.

به نظر یون ون، درمورد هوآوی، این دیپلوماسی بدهکارسازی جز نتایجی شوم چیزی دربر نداشته است. نه فقط درآمدهای ایجادشده توسط هوآوی در کشورهای «جنوب» نسبت به بازارهای دیگر ناچیز بوده، بلکه کاربرد آنها در این مناطق، که بخشی از آن با روحیه «انترناسیونالیسم جهان سومی» عزیز برای مائوتسه دونگ بوده، منجر به این شده که در محل تعداد قابل توجهی از مهندسان و تکنیسین های ماهر به وجود آمده است.

درواقع، اگر هوآوی در مسابقه 5G برنده شود، برتری آمریکا در عرصه اطلاعات به شدت آسیب می بیند، زیرا این موسسه چینی حاضر به همکاری غیررسمی با دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، چنان که با رقبای اروپایی آن می کند نیست.از نظر اقتصادی، در ورای زیرساخت های مادی لازم برای ٥G، می باید به تشکیل شبکه حقوق مالکیت معنوی ای که ایجاب می کند نیز توجه نمود. بیش از هرچیز، 5G یک قاعده و ضابطه است. هر شبکه یا دستگاهی که بخواهد از آن بهره برداری کند، باید به خصوصیات فنی آن احترام بگذارد و این امر الزاما از طریق استفاده از فناوری های به ثبت رسیده انجام می شود. یک تلفن هوشمند با وای فای، صفحه لمسی، سیستم عامل و غیره، دستکم مشمول ٢٥٠ هزار ثبت اختراع (این رقم مربوط به سال ٢٠١٥ است و احتمالا امروز بیشتر شده) است. بنابر یک برآورد در سال ٢٠١٣، حدود ١٣٠ هزار مورد از این ثبت اختراع ها، از جمله «ثبت اختراع های اساسی قاعده مند» (Standard Essential Patents, SEP) است که برای تطبیق با قاعده مند کردن فنی 5G به کار می رود.

اکنون وضعیت تغییر یافته و هوآوی در شمار دارندگان بیشترین موارد ثبت اختراع مربوط به 5G است. این امر مانع از آن نیست که نسبت به نظام جهانی مالکیت معنوی انتقاد داشته باشد. آقای گوئو در جریان بازبینی مقررات این «باشگاه بین المللی» برای رسیدن به راهکاری منصفانه تر و به سود همه، حق امتیاز را با «حق عبور دریافتی توسط راهزنان در راه های بزرگ» مقایسه کرد. البته، درمورد کیفیت «اساسی» اختراع های ثبت شده توسط این گروه باید احتیاط کرد. یک تحلیل گر تأکید می کند که اگر تلفن هوشمند یک هواپیما می بود، اختراع های ثبت شده توسط نوکیا و اریکسون درحکم موتور و دستگاه هدایت آن می بود، درحالی که اختراع های ثبت شده توسط هوآوی فقط صندلی ها و چرخ حمل و نقل غذا را تشکیل می داد... اما، ارزش این ثبت اختراع ها هرچه که باشد، هوآوی موفق شده که خود را از وضعیت وابستگی بیرون بکشد.

سرنوشت هوآوی در آینده نزدیک هرچه که باشد، این پیام صددرصد توسط پکن، مسکو و پایتخت های دیگر دریافت شده که حاکمیت فناوری یک الزام است. چین حتی پیش از اعلام جنگ آقای ترامپ این را فهمیده بود و این امر تنها حس فوریت را تقویت کرد. بنابراین، به شکلی متناقض، این واشنگتن است که پکن را واداشته که یکی از شعارهای متعدد آقای رن را عملی کند: «بدون استقلال [فناوری]، استقلال ملی وجود نخواهد داشت». ریشخند قضیه این است که نبرد آمریکا علیه هوآوی منجر به وجود آمدن چینی پیشرفته تر و مستقل درعرصه فناوری می شود تا بتواند تأمین کنندگان اجزاء آمریکایی را بکلی از شبکه تدارکاتی اش حذف کند.

لوموند دیپلماتیک

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ثبت اختراع اختراع ها شده توسط شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۳۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مرجعیون در جریان درگیری های اخیر حزب‌ الله لبنان و رژیم صهیونیستی در معرض بمباران شدید قرار گرفته است. علاوه بر مرجعیون صدها ساختمان در شهر کفرکلا نیز در اثر حملات اسرائیل بطور جزئی یا کامل تخریب شدند.

کفر کلا در امتداد نبرد غزه، پیکر پانزدهمین شهید مقاومت اسلامی لبنان در عملیات «در مسیر قدس» را بر دوش مردم این شهرک تشییع می‌کند. این شهرک از سال ۱۹۴۸ شهدای بسیاری را در نبرد با رژیم اشغالگر تقدیم کرده است.

یکی از ساکنین شهرک کفرکلا به خبرنگار تسنیم می‌گوید: خسارات وارده بسیار زیاد است، ولی همه چیز فدای ناخن های جوانانمان در مقاومت.

دیگر خبرها

  • خرس روسی زخمی کاملا به ایران وابسته شده است!
  • ترکیب احتمالی سپاهان برای نبرد ال‌کلاسیکو
  • ببینید | راهبردهای موفق حماس در نبرد با صهیونیست ها
  • تونل‌های بمب‌گذاری شده و کمین‌های پیشرفته؛ دردسر جدید نظامیان اسرائیلی+ فیلم
  • نبرد غول‌های اروپا در آلیانز آره نا
  • ترابی مثل اسدی بازی رفت: تفاوت ایجاد کن!
  • گیتی‌پسند پیروز نبرد همشهری‌ها
  • ببینید | مقابله به مثل؛ راهبرد حزب الله برای دفاع از مرجعیون و کفرکلا
  • یمن آماده ورود به اراضی اشغالی و نبرد طوفان الاقصی می‌شود+ فیلم
  • کتاب «سقوط اسرائیل» به چاپ ششم رسید