Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@15:50:52 GMT

سیگار کشیدن را در5مرحله ترک کنید

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۴۲۷۲

برخی از روش‌های جایگزین برای جلوگیری از سیگار کشیدن هستند که علاوه بر کمک به فرآیند ترک سیگار، باعث عادت به سبک زندگی سالم می‌شوند. ناطقان: اعتیاد به سیگار جزو یکی از عادات رایج در مصرف مخدر‌هاست که سن و سال نمی‌شناسد. مطالعات نشان می‌دهند که زندگی با یک فرد سیگاری به طور متوسط، به منزله مصرف مستقیم سالانه ۸۰ نخ سیگار است و شانس ابتلا به سرطان ریه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



البته حدود ۹۰ درصد از افراد برای ترک سیگار بدون هیچ کمکی از سوی موسسات ترک اعتیاد و دارویی با تجویز پزشکان تصمیم به ترک  آن می‌گیرند اما طبق تحقیقات انجام شده، فقط حدود ۴ تا ۷ درصد از مردم سراسر جهان برای ترک سیگار با این روش موفق می‌شوند.

ترک اعتیاد هر ماده مخدر یا رفتار ناهنجاری نیاز به طی کردن مراحل اصولی و صحیح خود دارد. همیشه اولین قدم صحیح برای ترک اعتیاد سیگار یا دیگر مخدرها، مشورت با روانشناس ترک اعتیاد است. در روش رفتار درمانی، فرد سیگاری با کمک مشاوره با آگاهی از روش‌های مختلف ترک سیگار می‌پردازد. مشاوره نیز به فرد سیگاری احساس مثبت و خوبی برا ترک سیگار می‌دهد.

از جمله مواد جایگزین نیکوتین که در سیگار موجود است، می‌توان به آدامس، برچسب، اسپری دهان و بینی و قرص مکیدنی اشاره کرد. بر اساس گفته متخصصان افرادی که از مواد بالا استفاده می‌کنند رغبت بیشتری برای ترک سیگار نسبت به افراد دیگر دارند.

در روش دارو درمانی به منظور ترک سیگار افراد به پزشک مراجعه کرده و متخصصان نیز دارو‌هایی از قبیل بوپروپیون با نام دیگر زیبان و وارنیکلین یا با نام تجاری چانتیکس را تجویز می‌کنند. گفتنی است دارو‌های گفته شده  را هرگز بدون تجویز پزشک معالج خود مصرف نکنید.
روش های موثر برای ترک سیگار

۱- در سه ماه اول ترک سیگار، محرک‌هایی که سبب گرایش نسبت به سیگار کشیدن می‌شوند و تمامی عوامل مربوط به سیگار کشیدن را کنار گذاشته و از آن‌ها دوری کنید.

۲- معمولا روز‌های اول ترک سیگار بسیار برای شما سخت می‌گذرد، چرا که در این دوران افراد معمولا دچار افسردگی، خستگی و کسالت می‌شوند و این امری مورد طبیعی و عادی است.

۳-  با صبر و کوشش از هوس سیگار کشیدن پرهیز کنید. باید خودتان به این باور برسید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. حالا آمادگی این را دارید که نزدیک‌ترین روز را برای شروع ترک انتخاب کنید.

۴- سعی کنید در این روز‌ها با افراد غیر سیگاری به انجام فعالیت‌های مفیدی که شما را سرگرم می‌کند و موجب کاهش استرس و فعالیت بیشتر دست‌هایتان می‌شوند، بپردازید.

۵-  برای داشتن روحیه‌ای قوی و پر انرژی در این روز‌های سخت به تفریحات مفید و انجام فعالیت‌های شاد بپردازید.

برای ترک سیگار چه کنیم؟

تمامی عواملی که موجب سیگار کشیدن شما از جمله وجود فرد سیگاری در خانواده، دوست و یا آشنا، در دسترس بودن سیگار و ... را در یک ورق کاغذ یادداشت کنید و رفته رفته از آن‌ها بکاهید. یکی از طبیعی‌ترین اتفاقات در طول ترک سیگار، معمولا بازگشت اعتیاد است. این رخداد امری طبیعی بوده؛ بنابراین پشتکار خود را از دست نداده و دوباره برای ترک سیگار تلاش کنید.

لازم است برای ترک سیگار اراده خود را تقویت کنید و سپس به انجام مراحل بعدی بپردازید، به اینصورت با مشکل خاصی در این دوران مواجه نخواهید شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: سیگار کشیدن ، ترک کردن ، عادت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سیگار کشیدن ترک کردن عادت برای ترک سیگار سیگار کشیدن فرد سیگاری ترک اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون

 ۹ آذر سال ۱۳۹۹ مرد ۳۸ ساله‌ای که با ضربات چاقو بشدت مجروح و به بیمارستانی در ورامین منتقل شده بود به خاطر شدت جراحات وارده و خونریزی شدید جان باخت.

وقتی تیم جنایی برای بررسی ماجرا وارد عمل شد، دوست مقتول در توضیح ماجرا به مأموران گفت: مقتول چند ساعت قبل در کمپ ترک اعتیاد با فردی به نام شهرام درگیر شد و این حادثه رخ داد.

در ادامه مأموران متهم را بازداشت کردند و وی در همان ابتدا قتل را گردن گرفت، اما گفت: هرچه فکر می‌کنم نمی‌دانم چرا او را کشتم!

از آنجا که اظهارات متهم عجیب بود، وی بار دیگر تحت بازجویی قرار گرفت و گفت: روز حادثه در مرکز ترک اعتیاد در حال کشیدن سیگار بودم که مقتول به من اعتراض کرد و از آنجایی که هیچ‌کس حق ندارد در کار من دخالت کند او را با چاقو زدم تا ساکت شود!

پس از آن پلیس در تحقیقات پی برد که متهم ۳ سال قبل پدرش را نیز به قتل رسانده، اما در مدت زمان کوتاهی با رضایت خواهر و برادرش از قصاص نجات پیدا کرده و از زندان آزاد شده است.

جمع‌بندی تحقیقات سبب شد تا وی با دستور قضایی برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی فرستاده شود و کارشناسان این سازمان بعد از معاینه‌های لازم در گزارشی اعلام کردند متهم به جنون مبتلا است و هنگام وقوع قتل نیز اختیاری از خود نداشته است.

با اعلام این گزارش متهم در بیمارستان اعصاب و روان بستری شد.

 در دادگاه چه گذشت

با تکمیل تحقیقات و گزارش پزشکی قانونی و پلیس پرونده برای رسیدگی به شعبه ۲ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای این جلسه خواهر و برادر مقتول به قضات گفتند: چند سال قبل برادرمان معتاد شد و ما او را به کمپ ترک اعتیاد فرستادیم، اما چند ماه بعد هم پاک شد و پس از آن برادرمان تصمیم گرفت در همان کمپ مشغول به کار شود و حقوق هم می‌گرفت تا اینکه شهرام او را بی‌رحمانه کشت. این مرد چند سال قبل پدرش را نیز کشته است. وقتی خانواده متهم می‌دانستند که او مشکل روانی دارد چرا او را تحت نظر قرار ندادند تا از آدمکشی‌های وی جلوگیری کنند. چرا خواهر و برادرش رضایت دادند و او را رها کردند تا دست به جنایت دیگری بزند. با شرایطی که متهم دارد و گزارشی که پزشکی قانونی اعلام کرده ما فقط می‌توانیم دیه برادرمان را بگیریم و تنها درخواست‌مان همین است.

بعد از آن خواهر متهم به جایگاه رفت و گفت: شهرام ۳ سال قبل معتاد شد و به خاطر مصرف مواد مشکل روانی پیدا کرد. بعد هم سر مصرف مواد مخدر بار‌ها با پدرم درگیر شد و در نهایت هم پدرم را به قتل رساند. ما، چون وضعیت روانی او را می‌دانستیم بلافاصله رضایت دادیم و برادرم خیلی زود آزاد شد. اما دوباره به سراغ مواد مخدر رفت و ما او را مجبور کردیم تا به کمپ ترک اعتیاد برود، اما فکر نمی‌کردیم در آنجا مرتکب قتل شود. الان هم وضعیت مالی ما در حدی نیست که بتوانیم دیه مقتول را به خانواده‌اش پرداخت کنیم. به همین خاطر تقاضا داریم دیه از صندوق بیت‌المال به اولیای دم پرداخت شود.
در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند.

روزنامه ایران

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • ویدئو دیدنی از بازیگرانی که از کودکی مشهور شدند
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون
  • ترک مصرف کافئین با ۲ روش ساده
  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم