Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-05@21:47:01 GMT

واکنش گمرک به ادعای وزارت صمت: سند ارائه کنید

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۵۵۳۷۷

بعد از اعلام وزارت صمت مبنی بر عدم صدور هیچ بخشنامه ای در رابطه با لزوم ویرایش ثبت سفارش متعاقب تغییر تعرفه، معاون فنی گمرک ایران ضمن ارائه توضیحاتی در این رابطه گفت اگر وزارت صمت حتی اگر در یک مکاتبه اعلام کرده که نیازی به ویرایش ثبت سفارش نیست ان را ارائه کند.

مذاکرات و در خواست های مکرر گمرک از وزارت صمت در مدت اخیر برای عمل به دستور رئیس جمهور با امتناع وزارت صمت و در نهایت حواشی همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گمرک از وزارت صمت خواسته بود تا با توجه به ابلاغیه فروردین سال گذشته ریاست جمهوری در مورد ترخیص اقلام اظهار شده بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی به گمرک مشروط به ثابت بودن شرح کالا اقدام شود تا ترخیص کالاهای دپو شده به ویژه کالاس اساسی و مواد اولیه تولید را تسریع کند.
اما دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت در پاسخ به گمرک طی نامه ای اعلام کرده بود که پیشنهاد تغییر تعرفه درون خود گروه های کالایی را قابل اجرا نیست.
بعد از ابلاغ مخالفت وزارت صمت به گمرک، این موضوع با واکنش گمرک همراه شد ولی در نهایت تاکید کرد که ضوابط ابلاغی را در چارچوب قانون اجرایی خواهد کرد، بر این اساس در دو روز گذشته به کلیه گمرکات اجرایی و حوزه های نظارت ابلاغ شده بود که ثبت سفارش جهت کالاهایی که حین تشریفات گمرکی و بر اساس بررسی های تعرفه ای، ردیف تعرفه آنها تغییر می یابند باید اصلاح شود.
این در حالی است که بعد از حواشی ایجاد شده، امروز عباسپور - مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردت وزارت صمت - اعلام کرد که وزارت صمت هیچ بخشنامه ای در خصوص لزوم ویرایش ثبت سفارش متعاقب تغییر تعرفه نداشته و گمرک اعلام نظر اولیه وزارت صمت را به عنوان بخشنامه تلقی و به واحدهای اجرایی خود ابلاغ کرده است.
اما ماجرا اینجا به پایان نرسید و مهرداد جمال ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- در واکنش به موضع وزرات صمت توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه آمده است.

عملکرد سلیقه ای عامل فساد می شود

«با توجه به اعلام نظرهای مکرر از سوی وزارت صمت مبنی بر اینکه تغییر ردیف تعرفه مطابق استنباط گمرک، نیاز به اصلاح ثبت سفارش دارد و این امر موجب ایستائی و رسوب برخی کالاها در گمرکات کشور می شود مراتب طی نامه های شماره ۵۱۶۷۰۸ مورخ ۷ مرداد۹۹ و ۶۸۲۸۰۸ مورخ ۱۶ شهریور ۹۹ به سرپرستان وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت منعکس گردید که وزارت صمت پاسخ این حوزه معاونت را طی نامه شماره ۱۶۷۸۶۰ مورخ ۹ مهر ۹۹ اعلام کرد که با توجه به محتوای نامه مشخص است که این امر «موضع کلی و اساسی» مرجع مزبور بوده و برای کلیه موارد «قابل تسری و لازم الاجرا» دانسته شده است.

باید توجه داشت وفق نص تبصره ذیل ماده ۴ قانون مقررات صادرات و واردات مصوب مجلس شورای اسلامی، «کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل های مربوط به صدور و ورود کالا منحصراً از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان های اجرایی ذیربط اعلام می گردد.» 

مکاتبات مختلفی تاکنون با وزارت صمت درخصوص صاحبان کالا علی الخصوص شرکت های دولتی و تولیدی صورت پذیرفته و درخواست شده تا در صورت موافقتِ آن مرجع، کالا بدون ویرایش ثبت سفارش ترخیص شود که پاسخ تمامی مکاتبات از سوی مرجع مزبور لزوم ویرایش ثبت سفارش هنگام تغییر تعرفه بوده و حتی به گمرک تأکید شده است با توجه به بدیهی بودن امر لزوم اصلاح ثبت سفارش از مکاتبه و درخواست ترخیص کالا بدون اصلاح ثبت سفارش خودداری شود.  

سوابق تمامی مکاتبات در گمرک موجود است و در صورت نیاز ارائه خواهد شد؛ حال اگر وزارت صمت فقط سابقه یک فقره مکاتبه گمرک را که در پاسخ اعلام شده باشد نیازی به ویرایش ثبت سفارش نیست در سابقه دارد ارائه کند تا موجب تنویر افکار عمومی شود.  

باید توجه داشت موضع گیری مراجع ذی صلاح از جمله موضع گیری اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، بایستی بصورت «بالسویه» مورد اجراء واقع شود در غیر اینصورت سلیقه ای یا بخشی عمل کردن به مواضع رسمی یک سازمان توسط گمرک، باعث تبعات و احتمال مفسده های عدیده ای می شود؛ پس ابلاغ نظر واصله آن مرجع جهت «اتخاذ رویه واحد» در گمرکات بوده که رعایت موارد عنوان شده از سوی صمت، عیناً به گمرکات اجرایی کشور تأکید شده است.

ضمن تشکر از پیگیری های مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات در این خصوص، امید است با تعامل سازنده فی مابین گمرک و وزارتخانه صمت مشکل حادث شده با دید کارشناسی دقیق تر، مجدداً بررسی و به قید فوریت تعیین تکلیف گردد.»

برچسب ها: گمرک ، وزارت صمت ، بخشنامه لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000KNh

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گمرک وزارت صمت بخشنامه ویرایش ثبت سفارش مقررات صادرات دفتر مقررات تغییر تعرفه وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۵۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به شهادت ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی نوشت: مدعیان دروغین آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، نه‌ تنها در مقابل کشتار این همه خبرنگار طی هفت ماه سکوت کرده‌اند، بلکه حمایت از قاتلان آنان را با تمام توان ادامه می‌دهند! - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در روز جهانی آزادی مطبوعات درباره شهادت خبرنگاران فلسطینی در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت:‏در روز جهانی آزادی مطبوعات، یاد خبرنگاران شجاع و پرافتخار فلسطینی که جان خود را در مسیر انعکاس واقعیت‌ها و تاباندن نور به صحنه‌های تاریک جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار ‎غزه فدا کردند، گرامی می‌داریم.

وی افزود: تنها طی هفت ماه و در سکوت کر کننده کشورهای غربی مدعی آزادی مطبوعات و بی‌تفاوتی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، بیش از 140 خبرنگار فلسطینی راوی حقیقت، قربانی جنایت بی‌سابقه رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌ها و آزادی بیان شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مدعیان دروغین آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات، نه‌ تنها در مقابل کشتار این همه خبرنگار طی هفت ماه سکوت کرده‌اند، بلکه حمایت از قاتلان آنان را با تمام توان ادامه می‌دهند!

به گزارش تسنیم، 210 روز از جنگ در غزه می‌گذرد، جنگی که به گفته سازمان ملل به قدری ویرانه از خود به جا گذاشته است که بازسازی غزه ممکن است 80 سال زمان ببرد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه تاکنون 34596 نفر در غزه به شهادت رسیده و 77816 نفر نیز زخمی شده‌اند. از سوی دیگر سازمان امدادرسانی غزه نیز خبر داده است که بالغ بر پیکر 10 هزار فلسطینی زیر آوار ساختمان‌ها مانده و در سایه وجود مواد منفجره در زیر آوارها و همچنین نبود امکانات لازم، تفحص پیکر همه شهدا 3 سال طول خواهد کشید.

در این بین سازمان یونسکو نیز جایزه سالانه آزادی مطبوعات را به خبرنگاران غزه اختصاص داد و نقش آن‌ها را ستود.

روز 210 طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزهحمله جدید صهیونیست‌ها به خبرنگاران در مرکز غزه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • واکنش طحان نظیف به ادعای حسن روحانی درباره رد صلاحیت خود | ظاهرا برخی وقتی تایید می شوند .... | ویدئو
  • واکنش چمران به حصارکشی بوستان لاله تهران
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد
  • واکنش صداوسیما به ادعای هک شدن
  • واکنش شبانه به ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون
  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • واکنش کنعانی به شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگار فلسطینی
  • ۹ نکته کلیدی گمرک در اجرای مطلوب قانون ساماندهی مبادلات مرزی