Web Analytics Made Easy - Statcounter

رفاه، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی، ادامه تحصیل، امید به زندگی بهتر و … عمده دلایل کم شدن جمعیت روستاها و مهاجرت‌ به شهر است؛ کشور ما نیز جزو کشورهایی است که جمعیت مهاجر زیادی از روستا به شهر دارد. این مهاجرت، مشکلات و آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ ضرب‌آهنگ شانه زن جاجیم‌باف و صدای خرت خرت رنده مرد چوب ‌تراش تلاش مرد روستایی برای گرفتن کره از ماست، لذت گرمای آتش در صبح مه‌آلود اولین روزهای بهار و طعم خوش آش داغ در نم‌نم باران در کلبه‌ای چوبی، از حس های بکر و تازه ای که رفته رفته با از بین رفتن روستاها به فراموشی سپرده می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفاه، موقعیت بهتر شغلی و اجتماعی، ادامه تحصیل، امید به زندگی بهتر و … عمده دلایل کم شدن جمعیت روستاها و مهاجرت‌ به شهر است. عده کمی از روستاییان تمایل به مدرن شدن دارند اما کمبود امکانات، نبود زنجیره کامل محصولات روستایی و تبعیض در خدمات بین جامعه شهر و روستا آنها را مجبور به مهاجرت می کند و این حالت بیشتر در جوامع جهان سوم به چشم می‌خورد که البته به خاطر فاصله طبقاتی بیش از حد بین شهر و روستا است.

کشور ما نیز جزو کشورهایی است که جمعیت مهاجر زیادی از روستا به شهر دارد. این مهاجرت، مشکلات و آسیب‌های زیادی به همراه خواهد داشت. اولین نکته این‌که محصولات دامی، کشاورزی و عمده مایحتاج شهرنشینان از کار و شغل روستاییان تامین می‌شود و با از بین رفتن هر دامداری و زمین کشاورزی، ضربه‌ای شاید غیرمستقیم اما مهم بر پیکره اقتصاد کشور زده خواهد شد.

به همین دلیل به سراغ علی شادلو، مدرس اکوتوریسم و گردشگری روستایی آمده ایم تا در خصوص مهاجرت روستائیان و آسب های آن صحبت کنیم.

وی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اگر یک نگاهی به حوزه روستایی بعد از انقلاب کنیم چند اتفاق خاص افتاد که متفاوت هستند و نشان می دهد که در حوزه روستایی آن طور که باید عمل نکردیم.

علی شادلو افزود: مهاجرت روستا به شهر و تغییر ترکیبی جمعیتی ایران از ۷۰ به ۳۰ و در شهر از ۳۰ به ۷۰ تبدیل شده و هم اکنون که در سال جهش تولید و اقتصاد مبتنی بر تولید هستیم شاهد خالی شدن بسیاری از روستاها در سطح کشور هستیم.

وی ادامه داد: جمعیت بیشتر در جغرافیای شهری ساکن شدند که در واقع به ما تحمیل شده است حالا باید بدانیم از ابتدای انقلاب تا به امروز چه حجمی از بودجه و اعتبار به آبادانی روستاها اختصاص داده اند؟

مدرس گردشگری افزود: تناسب درستی بین سرمایه گذاری در روستا و نتایج حاصله وجود ندارد و با این همه هزینه جمعیت مولد را از دست دادیم.

نابودی روستاها سیاه چاله ای در هویت 

شادلو تاکید کرد: روستا محل هویت است و هر روستا در یک شاخه فعال بوده یکی در کشاورزی و دیگری دامداری، اما متاسفانه اینقدر جمعیت به شهر رفته که این بافت از بین رفته و سیاه چاله ای در بحث هویتی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: آسیب شناسی که در این زمینه انجام شده نشان داده که در یک بازه زمانی سیاست گذاری درستی اتخاد نشده است و مدیریت برای روند توسعه روستایی نداشتیم که چه منابعی باید حفظ شوند و همکاری بین ارگانها و متولی چگونه باشد؟

تضاد و موازی کاری در دستگاه های اجرایی بدنه دولت 

شادلو افزود: سازمان ها متوجه شدند اسناد بالا دستی درست نداریم و جاهای مختلفی مثل مجلس و اوقاف و ادارات کشور دست به تهیه اسناد از طریق ارگانها و اقدام به یک سری امور اجرایی کردند که تضاد و موازی کاری در دستگاههای اجرایی در بدنه دولت دارد.

وی اظهار داشت: وقتی اراضی روستایی به شهر تبدیل می شوند به نفع صاحبان ثروت است و در حقیقت آبادانی نشانه گرفته می شود که اهالی نسبت به این موضوع باید حتما کنش نشان دهند.

مدرس اکوتوریسم تاکید کرد: در الحاق روستاها افراد کم برخوردار ضعیف تر و صاحبان ثروت شاهد رشد منابع مالی می شوند و اساسا کانون جامعه را خراب می کند.

وی بیان کرد: تصمیمی که می گیریم باید جامعه به طور مناسب و مساوی از امکانات برخوردار شوند نه اینکه طبقاتی از جامعه که صاحب منافع هستند سهم بیشتری ببرند.

وی با بیان اینکه صاحبان منافع ذینفعان طرح های الحاق هستند گفت: خیلی از اهالی روستاها که با سرنوشت الحاق مواجه می شوند به مشکلات آن در آینده مشرف نیستند.

عضو کمیته توسعه روستایی افزود: در کشور ما نگاه به روستاها یک نگاه حکومتی و از بالا به پایین است که مشارکت در این نوع نگاه اساسا از بین می رود و موتور مشارکت خاموش شده و بی اعتمادی بین روستائیان و سرمایه گذارها از بین می رود.

وی تاکید کرد: به هر شکل ما وقتی در نگاهمان از نگاه مبتنی تولید به مصرف برسیم روستاها به عنوان تولید کنندگان در ایستگاه اول و بعد از آن تولیدات شهری قرار می گیرد بنابراین باید تغییر سیاست در نگاه های کلان داشته باشیم و به کالبد روستا نگاه متفاوتی کنیم و در مرحله بعد مدیریت در تخصیص منابع را سازماندهی کنیم.

شادلو در پایان به اشاره به الحاق سه روستای حسن آباد، قاسم آباد و علی آباد به شهر همدان گفت: در تمام جلساتی که حضور داشتم هیچ روایتی از هیچ شخص صاحب نظری در موضوع الحاق شنیده نشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند

حسین اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در قالب طرح ملی جهاد آبرسانی و در راستای محرومیت زدایی از روستاها، تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، ۱۵ روستا در شهرستان‌های نائین و فریدن از آبرسانی پایدار بهره مند می‌شوند.

وی افزود: در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور مقرر شد که بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری ۵۱ روستا با جمعیت بالغ بر ۱۳ هزار نفر، شامل ۴۳۰۰ خانوار به آب پایدار سالم و بهداشتی دست یابند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص برنامه زمان بندی تکمیل آبرسانی به روستاها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی آبرسانی به ۹ روستا تکمیل شده و ۶ روستای دیگر نیز نیز تاقبل از پایان اردیبهشت ماه سال جاری از آبرسانی پایدار بهره مند می‌شوند.

اکبریان با بیان اینکه در سال گذشته نیز ۴۲ روستای شهرستان نائین از طریق طرح جهاد آبرسانی به آب پایدار دست یافتند، افزود: حذف آبرسانی سیار و محرومیت زدایی از روستاها یکی از اولویت‌های شرکت‌های آبفا بر مبنای جهاد خدمت رسانی است.

کد خبر 6091111

دیگر خبرها

  • ضربه مهلک قاچاق کالا بر پیکر اقتصاد
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • اجرای همایش شورا‌های اسلامی شهر و روستا
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • لزوم بهره‌گیری از ظرفیت روستاها در راستای اشتغالزایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • نقش شوراها در آبادانی و‌پیشرفت روستاها
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!