Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آواپرس" افغانستان، وی شامگاه سه شنبه در قطر طی دیدار با "شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی" نخست‌وزیر آن کشور، بر تسریع در تکمیل روند صلح افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت که کشورش به دنبال دشمنی با هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان نیست و همواره خواستار برقراری مناسبات حسنه و مبتنی بر احترام و منافع دوجانبه با همه کشورهای جهان به ویژه در منطقه بوده و تلاش می‌کند مناسبات خود را با کشورهای همسایه نیز بر اساس مشترکات فرهنگی و مذهبی بنا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این گزارش، دو طرف در این دیدار در باره گسترش روابط دو جانبه و همکاری‌های اقتصادی و روند صلح افغانستان گفت‌وگو کردند. نخست‌وزیر قطر گفت، قطر و افغانستان دو کشور دوست و برادرند و قطر خواهان صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

اشرف غنی روز دوشنبه ۱۴ مهر، در راس هیات بلندپایه دولتی برای ابراز همدردی به مناسبت درگذشت امیر کویت به کویت رفت و سپس، به قطر سفر کرد و  قرار است با امیر قطر نیز دیدار کند.

وی در دوحه طی نشست خبری با مسئولان رسانه‌های افغانستان، گفت: "از آنجایی که مردم و حتی طالبان از جنگ خسته شده‌اند، در مذاکرات دوحه بیش از هر چیز بر ابعاد مختلف صلح گفت‌وگو می شود و دولت افغانستان مصمم است به جنگ ۴۰ ساله در کشور پایان دهد.

رییس‌جمهوری افغانستان افزود: حدود حکومت در مذاکرات صلح، قانون اساسی و منشور لویه جرگه مشورتی صلح است و بدون قانون اساسی، نظام دموکراتیک افغانستان ناقص خواهد شد.

اشرف غنی که در این سفر با معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت نیز دیدار داشت، تصریح کرد که جهان بر صلح و توسعه افغانستان اجماع دارد و حکومت برای جذب سرمایه ملی و بین‌المللی تلاش می‌کند که در نتیجه آن، اخیرا یک میلیاردر استرالیایی در عرصه‌های مختلف با حکومت افغانستان تفاهم‌نامه‌های مختلف سرمایه‌گذاری امضا کرده و مذاکرات ما با شرکت زیمنس در بخش تولید انرژی بادی ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زندگی مردم بهبود قابل‌ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند، تاکید کرد: مردم افغانستان و حتی جنگجویان طالبان نیز از ادامه جنگ خسته شده‌اند و این خستگی باید به گونه اساسی درک شود.

معصوم ستانکزی رییس هیات مذاکره‌کننده دولت نیز با ارایه گزارش کاری هیات گفت: قانون اساسی، منافع ملی و مصوبات لویه جرگه مشورتی صلح، نقشه راه هیات مذاکره‌کننده دولت است.

وی اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده از تمام پیچیدگی‌ها و ابعاد مذاکرات صلح با طالبان آگاهی دارد و در سطوح مختلف با طالبان نشست‌ داشته است.

استانکزی نقطه قوت تیم مذاکره‌کننده دولت را در «تنوع، عقلانیت، ظرفیت و وحدت» خواند و در ادامه افزود این امر به طرف مقابل تصویر روشن افغانستان نوین را ارائه می‌کند و آن‌ها را به بازنگری و تفکر تشویق می‌کند.

رییس‌جمهوری افغانستان همچنین در دیداری جداگانه با زلمی خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان که نماینده شورای امنیت ملی آمریکا، فرمانده ماموریت حمایت قاطع در افغانستان و نماینده پنتاگون نیز حضور داشتند، درباره ضرورت آتش‌بس و همچنین نشست آتی ژنو در باره افغانستان نیز گفت‌وگو کرد.
نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانستانی روز شنبه ۲۲ شهریور با حضور وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین آغاز شده و در حال برگزاری است.

در مراسم افتتاحیه این نشست در دوحه، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که طرفین می خواهند سرانجام به چندین دهه خونریزی پایان دهند و به صلح پایدار برسند. مذاکره کننده اصلی طالبان نیز تأکید کرد که توافق صبر زیادی طلب می کند.

این اولین بار است که دولت افغانستان و طالبان بر سر یک میز می نشینند.

برچسب‌ها قطر اشرف غنی افغانستان مذاکرات صلح افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قطر اشرف غنی افغانستان مذاکرات صلح افغانستان قطر اشرف غنی افغانستان مذاکرات صلح افغانستان اخبار کنکور مذاکره کننده دولت اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۹۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان فراگیر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

واکنش طالبان به اظهارات «امیرعبداللهیان»: در راستای حکومت فراگیر تلاش می‌کنیمچین: از طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر حمایت می‌کنیمواکنش طالبان به درخواست‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر: موضوع داخلی است

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان