Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، محمود فرمانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات اداره کل استاندارد استان اصفهان افزود: طرح نظارت، ایمن‌سازی و ارتقای ایمنی جایگاه‌های سوخت سی ان جی در استان اصفهان بر اساس مصوبه هیات وزیران از ۲ ماه گذشته در این خطه آغاز شد و پس از ۷۳ بازرسی از جایگاه‌ها، ۴۴ جایگاه در استان دست‌کم با یک خطر متوسط یا پر خطر شناسایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از بین این جایگاه‌ها، دستور قطع گاز ۳۷ جایگاه به شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان اصفهان ابلاغ شد که از بین آنها تاکنون جریان گاز ۳۱ جایگاه قطع شده است.

فرمانی با بیان اینکه از بین جایگاه‌های شناسایی شده با خطر متوسط یا پُر خطر تاکنون ۱۷ جایگاه موفق به رفع  نقص و بازگشت به چرخه خدمت‌رسانی شدند، تصریح کرد: در مجموع نیز ۲۹ جایگاه سوخت سی ان جی به تایید استاندارد رسیدند و همه نواقص خود را رفع کردند.

وی با  عذرخواهی از مردم بدلیل متوقف شدن فعالیت برخی از جایگاه‌ها افزود: مردم باید بدانند که این کار با هدف تامین سلامت آنها و ایمنی جایگاه‌های سوخت سی ان جی اجرا شد.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که بیشترین مسائل پر خطر در جایگاه‌های سوخت سی ان جی چیست، توضیح داد: طرح نظارت و ایمنی این جایگاه‌ها دارای ۲۰۰ بند مانند مناسب نبودن تنظیمات یا نَشتی است و نمی‌توان گفت که فراوانی در کدام یک از آنها در بین جایگاه‌های سوخت وجود دارد اما حتی اگر در یک مورد، شاخص پر خطر شناسایی شود احتمال انفجار یا حادثه شدید وجود دارد.

استان اصفهان ۱۶۲ جایگاه سوخت سی ان جی دارد

مدیر کل استاندارد استان اصفهان همچنین  درباره استاندارد ماسک نیز گفت: با وجودیکه استاندارد ملی برای ماسک تعریف شده اما هنوز بعنوان کالایی که ملزم به رعایت استاندارد ملی باشد، معرفی نشده است.

وی با بیان اینکه این امر به معنی رها بودن موضوع نیست و بدون شک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکلیف خود را درباره این کالا انجام می‌دهد، افزود: موضوع استاندارد ماسک در دست تجدیدنظر است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان درباره استاندارد سازی آسانسورها نیز گفت: استاندارد اجباری برای آسانسور ساختمان‌هایی که پروانه ساخت آنها از سال ۸۲ به بعد است، اجرا می‌شود.

فرمانی با اشاره به اینکه ضمانت اجرایی قوی در حوزه آسانسور که برای پیش‌بردن استاندارد سازی آن کمک کند، وجود ندارد، اضافه کرد: ورود به عرصه‌های خصوصی برای نظارت بر این کار، مشکل می باشد و لازم است مردم برای سلامتی خود استاندارد آسانسور در مجتمع‌های مسکونی را جدی بگیرند.

وی درباره اماکن عمومی و دولتی توضیح داد: در تلاش هستیم با تامین اعتبار در این اماکن و با تغییر نگرش و نگاه در سطح دستگاه‌های اجرایی استاندارد سازی و ایمنی آسانسورها هرچه زودتر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه آسانسور ساختمان یکی از نهادهای دولتی و خدمات‌رسانی اصفهان در نیمه نخست امسال بدلیل استاندارد نبودن، پلمب شد، اظهار داشت: اگر شاکی خصوصی نیز در این زمینه وجود داشته باشد می‌تواند به اداره کل استاندارد مراجعه کند.

فرمانی با بیان اینکه تجهیزات دیگری مانند تله سیژ اصفهان نیز نسبت به گذشته در جایگاه بهتری از نظر استانداردسازی قرار دارند، تاکید کرد: اگر تجهیز یا دستگاهی در زمان مقرر موفق به رعایت کردن استانداردها نشود پلمب خواهد شد.

مدیرکل استاندارد اصفهان همچنین با بیان اینکه عسل صنعتی (عسلی که در واحدهای صنعتی بسته بندی می‌شود) مشمول استاندارد اجباری شده است، تصریح کرد: این امر مقداری از نگرانی جامعه برای عسل تقلبی را کاهش داد.

وی استاندارد را از مولفه‌های حمایت از کالای ایرانی خواند و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های جدید سازمان ملی استاندارد ایران، استاندارد حلال با توجه به اهمیت آن در بخش صادرات و گردشگری است.

فرمانی با تاکید بر اینکه استاندارد باید به‌عنوان مطالبه ملی و اجتماعی در جامع مطرح و تبدیل به فرهنگ شود، تصریح کرد: تحقق این امر باعث کاهش هزینه‌های استانداردسازی می‌شود زیرا تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ملزم به رعایت استاندارد خواهند شد.

مدیرکل استاندارد اصفهان از مردم خواست تا هرگونه مورد مشکوک درباره استاندارد را به شماره ۱۵۱۷ گزارش دهند و از طریق سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ اصالت نشان استاندارد کالاها را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۳ هزار و ۹۶۷ استاندارد ملی در کشور تدوین شده است، به عملکرد اداره کل استاندارد اصفهان در ۶ ماه نخست امسال اشاره کرد گفت: تدوین و بازنگری ۱۲۲ مورد استاندارد ملی، صدور ۱۱۳ پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری، صدور ۱۷ پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی، سه هزار و ۳۶۴ بازرسی فنی از واحدهای زیر پوشش، ۴۶۹ بازرسی از تجهیزات شهربازی‌ها و پارک‌ها و ۲۰۰ بازرسی در سطح بازار درباره کنترل اصالت برچسب انرژی از جمله اقدامات در مدت مذکور است.

فرمانی از دیگر اقدامات اداره کل استاندارد استان اصفهان در ۶ ماه نخست امسال را آزمون ۱۸۲ ناظر جایگاه‌های سوخت سی ان جی و ۱۷۳ نمونه مصنوع طلا از واحدهای صنفی عنوان و اضافه کرد: در این مدت برای ۱۹ واحد تولیدی و توزیعی اعلام جرم و معرفی به دادگاه، ۸۴۴ تذکر و اخطار و ۷۳ مورد رسیدگی به شکایت انجام شده است.

فرمانی خاطرنشان کرد که امسال ۱۸ واحد تولیدی نمونه در استان اصفهان از نظر استاندارد امتیاز لازم را کسب کردند و هفت واحد شایسته تقدیر هستند.

چهاردهم اکتبر مصادف با بیست و سوم مهر روز جهانی استاندارد است و بهمین مناسبت از نوزدهم تا بیست و چهارم مهر بعنوان هفته استاندارد در کشور نامگذاری شد.

شعار روز جهانی استاندارد در سال جاری " حفاظت زمین با استاندارد " است.

برچسب‌ها سازمان ملی استاندارد ایران اصفهان روز جهانی استاندارد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملی استاندارد ایران اصفهان روز جهانی استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اصفهان روز جهانی استاندارد اخبار کنکور جایگاه های سوخت سی ان جی اداره کل استاندارد مدیرکل استاندارد استاندارد ملی جایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۵۹۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد

ایسنا/اصفهان عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پایه‌های قوی و ریشه‌دار تفکر فلسفی، پیش از دوران صفویه و از مکتبی است که باید آن را «مکتب فلسفی متقدمین اصفهان» نامید، گفت: در مکتب فلسفی اصفهان، فقه و فلسفه و حکمت یک‌جا جمع شد و می‌توان به آن عنوان رویکرد فلسفیِ جامع داد.فیلسوفان ما همواره آرزو داشتند تا دین و فلسفه را یکی بدانند که در همین اصفهان و با اندیشه‌های میرداماد محقق شد.

علی کرباسی‌زاده اصفهانی، در ابتدای نشست علمی «مکتب فلسفی اصفهان» که امروز شنبه (۹ اردیبهشت‌ماه)، و به مناسبت نکوداشت هفته فرهنگی اصفهان در محل دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مکتب فلسفی اصفهان اصطلاحی است که جای خالی آن دیده می‌شد و خوشبختانه امروزه جایگاه خود را یافته است. وقتی در یک دیاری تعدادی فیلسوف در حد میرداماد و میرفندرسکی ظهور می‌کنند و باعث رونق علم در مدارس و حتی خیابان‌ها و در واقع بین مردم می‌شوند، از رشد و توسعه بسیار و در خور تأمل فلسفه در اصفهان حکایت دارد که ما از آن با عنوان مکتب فلسفی اصفهان یاد می‌کنیم.

عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان ادامه داد: نمی‌توان انکار کرد که جریانی قوی در دوران صفویه شکل گرفت. با این‌حال نباید ظهور و ریشه مکتب فلسفی اصفهان را به این دوران نسبت داد. از مدت‌ها پیش‌تر و از قرون سوم و چهارم فلسفه در اصفهان پا گرفت.

این مدرس فلسفه شهرمان افزود: خیلی‌ها نمی‌دانند که ابن‌سینا در اصفهانِ ما زیسته و چه فعالیت گسترده‌ای در فلسفه داشته است. یکی از پایه‌های فلسفی شهر را همین ابن‌سینای مشائی شکل داد. گروه‌های فکری بسیار دیگری نیز مانند اسماعیلیان قبل از صفویه در این شهر بودند.

این فلسفه‌دان تأکید کرد: ما پیش از صفویه ابن‌مسکویه را داشتیم که فیلسوفی بی‌نظیر بود و شخصیتی جهانی دارد. ابن‌مسکویه در اصفهان زیست و تعالی یافت و درگذشت. اما متأسفانه امروزه مقبره او مهجور است و شهرداری اصفهان به آن توجه جدی نمی‌کند.

کرباسی‌زاده با اشاره به این نکته که ما در تاریخ اصفهان می‌توانیم از اصطلاحی به نام «مکتب فلسفی متقدم» استفاده کنیم، تصریح کرد: پایه‌های قوی و ریشه‌دار تفکر فلسفی را از پیش از دوران صفویه و با عنایت به شخصیت‌هایی که اشاره کردم و البته باز هم می‌توان نام برد، مکتبی است که باید آن را «مکتب فلسفی متقدمین اصفهان» نامید. اگر فلسفه ابن‌سینا را که در اصفهان تعالی یافت و بر روی فلسفه کار کرد، از اسلام حذف کنیم دیگر فلسفه ما حرفی برای گفتن ندارد و تهی می‌شود. ابن‌سینا مؤسس مکتب فلسفی متقدم ما است.

این پژوهشگر در ادامه و با نظر به همان فیلسوفان قبل از صفویه بیان کرد: حتی خیام که از نیشابور به اصفهان آمد و مدت‌ها در این شهر زیست، فقط شاعر و منجم نبود، بلکه فیلسوفی بی‌نظیر هم محسوب می‌شد. اندیشه‌های فلسفی او در همین اصفهان و مکتب فلسفی متقدم بالیده شد.

برآمدن فلسفه اصفهان از متون روایی

این پژوهنده فلسفه سپس یادآور شد: ریشه‌های اصفهان در علوم عقلی چنان است که کسانی همچون شیخ محمود اصفهانی صاحب «شرح قدیم» را داریم. خاندان ابن‌ترکه نیز از خانواده‌های مهم فلسفه‌دان در اصفهان بودند. حتی فلاسفه‌ای هستند که دوره‌های کاملی از فلسفه را نوشته‌اند و ما در تحقیقات نو به شناسایی‌شان‌ در شهر اصفهان موفق شده‌ایم.

وی گفت: کمره‌ای اصفهانی نیز از فیلسوفان بزرگ است که اصطلاح «حکمت متعالیه» را حتی قبل از میرداماد به کار گرفت. با این پیشنه قوی جالب است که مکتب فلسفی اصفهان در اصفهان شکل گرفت و مذهب اهل سنت در آن ریشه‌دار بود. خاک و جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه نکته‌ها و جایگاهی بی‌نظیر دارد. حتی دوران ساسانیان و بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نیز اسنادی در خصوص فلسفه در این شهر یافت شده است. اصفهان دیاری بی‌نظیر در فلسفه است که بیشتر تاریخش را هم غیراصفهانی‌ها نوشته و تأیید کرده‌اند.

این پژوهشگر و محقق تاریخ مکتب فلسفی اصفهان در ادامه، حوزه‌های علمیه اصفهان و دیگر نقاط جهان اسلام را مقایسه و توصیف کرد: برترین دیدگاه‌های فلسفی و قوی‌ترین فلاسفه جهان اسلام در اصفهان ظهور و رشد کردند. علوم عقلی و نقلی در اصفهان مسالمت‌آمیز پیش رفتند و کامل‌کننده یکدیگر هستند.

او به کاربرد مکتب درباره فلسفه اصفهان هم نگاه کرد و توضیح داد: وقتی می‌گوییم مکتب فلسفی اصفهان، مقصود مجموعه‌ای از نگرش‌ها، دیدگاه‌ها، کنش‌ها و... است که در آثار هنرمندان و فلاسفه و اهل علم اصفهان ظهور و بروز یافته است. نقطه مشترکی وجود دارد که در تأملات فلسفی تمامی آنان یافتنی است. برآمدن فلسفه اصفهان از متون روایی همان نقطه و فصل مشترک به شمار می‌آید که نباید آن را دست‌کم گرفت.

کرباسی‌زاده در ادامه توضیحاتش دربارۀ مکتب فلسفی اصفهان خاطرنشان کرد: آثار نوشته‌شده در مکتب فلسفی اصفهان به‌اندازه آثار نوشته‌شده در همه نقاط ایران است که بسیار درخور تأمل به حساب می‌آید. دوسوم حواشی و تعلیقات نگاشته‌ شده بر فلسفه ابن‌سینا که در تاریخ علم مطرح است به اصفهان تعلق دارد.

این متخصص فلسفه ایران و اسلام اظهار کرد: فیلسوفان اصفهانی نکته‌های نغز و نابی را از روایت‌های اسلامی استخراج کردند و بسط دادند که اقدامی شایان توجه است. از طرفی، تعارض‌هایی در بحث‌های فلسفی این شهر شکل گرفت که نشان‌دهنده پویایی و گستردگی بحث‌های فلسفی در این دیار است. فلاسفه اصفهان با مهارت تمام به این تعارضات و در دوران صفویه پاسخ دادند.

این پژوهشگر و مدرس  فلسفه گفت: ما مدارس مختلفی داشتیم که اختلافاتی بینشان بود و هرکدام در شاخه‌ای رشد کردند. این تنوع فکری و فلسفی نیز در شهر اصفهان درخور اعتناست. شیخ بهایی یکی از شخصیت‌های همین دوران صفوی است که در فلسفه درخشید.

او سپس به فعالیت فلسفی شاهان صفوی اشاره و بیان کرد: در فلسفه این عصر نیاز به متون شیعی داشتیم و شاهان صفوی نیز همسو با این نیاز از فلاسفه جهان اسلام  دعوت کردند. این را هم باید در نظر داشت که اصفهان فقط صاحب یک مکتب فلسفی نبود، بلکه مکتبی جداگانه در فقه و فقهات نیز  داشت. این فقه سرتاسر با معنویت و حکمت سرشته است.

عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در اصفهان هرگز رویکرد اخباری افراطی شکل نگرفت و بین اندیشمندان آن راه نیافت. این مسئله را مدیون مکتب قوی فلسفی اصفهان هستیم. بزرگ‌ترین عالمان رجالی نیز در اصفهان ظهور کردند. تمام کتب حدیثی در اصفهان نوشته شده است که پشتوانه این رونق نیز حکومت صفویان بود.

این محقق فلسفه و دین خاطرنشان کرد: شاهان صفوی مروج تفکر عقلی، فلسفه و فرهنگ بودند و خدمات مهمی در این مسیر داشتند. امیدوارم این میراث را قدر بدانیم و از آن پاسداری کنیم. میرفندرسکی، اولین فیلسوف تطبیقی، در همین مملکت صفوی ظهور کرد. این بُعد از زندگی او در جهان اسلام دارای اهمیت بسیاری است. اما چنین مسائلی متأسفانه امروزه دست‌کم گرفته می‌شود.

تحقق آرزوی اتحاد دین و فلسفه در اصفهان

کرباسی‌زاده در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایسنا که «سرنوشت مکتب فلسفی اصفهان پس از صفویان چه شد و آیا این رونقی که فرمودید در دوره‌های دیگر و حتی عصر ما وجود دارد یا خیر؟» گفت: در این نشست تا دوران صفویه بحث شد، اما در دوران پس از آن نیز نشانه‌های رونق فلسفه در اصفهان بسیار است. در اینجا دوران قاجار و آخوند ملاعلی نوری را مثال می‌زنم که در اصفهان از ۲۳سالگی و حدود ۷۰ سال تدریس کرد، شمار شاگردانی که تربیت کرد بسیار زیاد است، در دوران فتحعلی‌شاه شهرت فراوانی یافت و این شاه نیز او را به تهران دعوت کرد تا مدرس مدرسه تازه‌تأسیس فتحعلی‌شاه قاجار در مرکز شود.

او در ادامۀ پاسخ خود چنین گفت: این روحانی پاسخ می‌دهد که من در بین شاگردانم فقط ۴۰۰ مجتهد دارم که نمی‌توانم ترکشان کنم و باید اصفهان بمانم. فتحعلی‌شاه از او می‌خواهد که یکی از شاگردانش را به‌جای خودش به تهران بفرستد. بنابراین، نوری هم ملا زنوزی از نامدارترین شاگردان خود را راهی تهران، پایتخت ایران می‌کند. از ورود زنوزی به تهران است که مکتب فلسفی این شهر شکل می‌گیرد. این مکتب فلسفی در ادامه به سبزوار و عتبات و قم هم راه پیدا می‌کند و هنوز نشانه‌های پویایی و آثارش را می‌بینیم.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اینکه ما الآن مکتب فلسفی اصفهان در شهرمان داریم، سؤالی نیست که بتوان به آسانی پاسخ گفت. در حال حاضر، فلسفه اسلامی ما وضعیتی بسیار پیچیده دارد و اختلافات زیادی در آن ظهور کرده است. اگر بخواهیم بگوییم امروز هم مکتب فلسفی اصفهان به‌طور مشخص فعال است یا خیر به بحث‌ها و بررسی‌های گسترده‌تری نیاز دارد، زیرا فلسفه در ایران امروز قلمرو جدیدی یافته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در کهگیلویه و بویراحمد
  • دو فوتی در واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در بندرخمیر
  • فوت سرنشینان خودرو سوختبر
  • فوت سرنشینان خودرو سوخت‌بر بر اثر واژگونی
  • واژگونی خودرو شوتی حامل سوخت قاچاق در بندرخمبر