Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:39:05 GMT

برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ معرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۰۰۱۸

برنده جایزه نوبل شیمی ۲۰۲۰ معرفی شد

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه نوبل پرایز، از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۹ میلادی، ۱۱۱ جایزه نوبل به ۱۸۴ دانشمند در حوزه شیمی اهدا شده است. سال‌های ۱۹۱۶، ۱۹۱۷، ۱۹۱۹، ۱۹۲۴، ۱۹۳۳، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲، جایزه نوبل شیمی هیچ برنده‌ای نداشت.

جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ میلادی بطور مشترک به «جان بی گودایناف» دانشمند آلمانی، «استنلی ویتنگهام» دانشمند انگلیسی و «آکیرا یوشینو» محقق ژاپنی به دلیل ابداع باتری‌های لیتیوم یونی تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باتری سبک، قابل شارژ و قوی اکنون در همه تجهیزات از تلفن‌های همراه گرفته تا انواع لپ‌تاپ و ابزارهای الکترونیکی استفاده می‌شوند.

این باتری می‌تواند مقادیر قابل توجهی از انرژی خورشیدی و انرژی بادی را در خود ذخیره کند و امکان ایجاد یک جامعه بدون سوخت فسیلی را فراهم سازد.

باتری‌های لیتیوم یونی در سراسر جهان برای تامین انرژی ابزارهای الکترونیکی قابل حملی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برای برقراری ارتباطات، کار، مطالعه، گوش‌دادن به موسیقی و تحقیقلت علمی استفاده می‌کنیم.

باتری‌های لیتیومی همچنین ابداع خودروهای الکتریکی با برد طولانی و امکان ذخیره انرژی از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و باد را فراهم کرده‌اند.

نوبل شیمی ۲۰۱۸ میلادی در دو بخش به فرانسیس آرنولد آمریکایی بابت تکامل هدفمند آنزیم‌ها و نیز به طور مشترک به جرج اسمیت آمریکایی و گرگوری پی وینتر انگلیسی به دلیل نمایش فاژ پپتیدها و آنتی بادی‌ها تعلق گرفت.


زمان معرفی برندگان جایزه نوبل بنا بر اعلام رسمی پایگاه خبری بنیاد نوبل به قرار زیر است:


- برندگان جایزه علوم پزشکی نوبل روز دوشنبه ۵ اکتبر معرفی شدند.
- برندگان جایزه فیزیک نوبل نیز روز سه‌شنبه ۶ اکتبر معرفی شدند.
- برگزیده جایزه شیمی نوبل نیز امروز چهارشنبه ۷ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST) معرفی می شود.
- برنده جایزه ادبیات نوبل پنج‌شنبه ۸ اکتبر ساعت ۱۳ بعد از ظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
- برنده جایزه صلح نوبل جمعه ۹ اکتبر ساعت ۱۱ صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST)
- برنده جایزه علوم اقتصادی نوبل دوشنبه ۱۲ اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه صبح به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی (CEST

برچسب‌ها آلفرد نوبل شیمیدان سوئدی بنياد نوبل جایزه نوبل سوئد جایزه نوبل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بنياد نوبل جایزه نوبل سوئد جایزه نوبل بنياد نوبل جایزه نوبل سوئد جایزه نوبل اخبار کنکور برنده جایزه اکتبر ساعت جایزه نوبل نوبل شیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۰۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل

پلیس نیویورک در پی یورش خود به دانشگاهها برای سرکوب تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه نیویورک و رفتارهای خشونت آمیزش اعلام کرد: از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه بیش از ۲ هزار تظاهرات در سراسر شهر نیویورک برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ادوارد ای. کابان رئیس پلیس نیویورک روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری گفت: اداره پلیس از ۷ اکتبر به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ اعتراض در سراسر شهر پاسخ داده است.

کابان تصریح کرد: «از زمان حمله ۷ اکتبر، پلیس نیویورک به بیش از ۲۴۰۰ اعتراض و تظاهرات در سراسر شهر پاسخ داده است.»

رئیس پلیس نیویورک اضافه کرد: از این تعداد تظاهرات حدود یک‌هزار و ۱۰۰ مورد مربوط به وضعیت در اسرائیل و فلسطین است و در هر مورد ما برای ایمن نگه داشتن معترضان و محافظت از حقوق متمم اول آنها تلاش کرده ایم.

او گفت: این کار آسانی نیست، اما مردان و زنان پلیس نیویورک کار خود را به خوبی انجام داده اند.

کد خبر 749839

دیگر خبرها

  • شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر+ عکس
  • پرچمدار ویوو با باتری غول‌پیکر معرفی شد/ عکس
  • تاتنهام با دو سناریو به سراغ نقل و انتقالات تابستانی می‌رود
  • برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک از آغاز جنگ اسرائیل
  • برچیدن کمپ‌های پناهجویان در آستانه بازی‌های المپیک پاریس
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • اردو‌های تابستانی دانش‌آموزان یمنی 
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • جت جنگنده ام جی در نمایشگاه خودروی پکن+عکس