Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیروزکوهی گفت: شرط لازم دستیابی به توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان مراقبت تغذیه ای از آنان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، پس از ماه‌ها انتظار، مادر بالاخره می‌تواند کودک خود را در آغوش بگیرد، این موجود کوچک شادی بسیار و لحظه‌هایی پر از غرور را برای خانواده به ارمغان می‌آورد، بزرگ ترین شوک مادر شدن برای برخی از مادران، عشقی ناگهانی است که پس از دیدن نوازد یا در آغوش گرفتنش برای اولین بار احساس می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این نوزاد بزرگ می شود، وزن می گیرد، قد می کشد و ذهنش برای یاد گیری فعال می شود، همه مادران خواستار این هستند که فرزندشان فردی سالم، پر تحرک و مقاوم، باهوش، خوش تیپ و خوش چهره باشد، برای رسیدن به این اهداف اگر چه ارث و نژاد و وضعیت روحی و البته شرایط مالی یک خانواده موثر است، اما تغذیه نقش بی بدیلی دارد.

نقش طلایی تغذیه در رشد و تکامل
 
هفته سلامت کودکان فرصتی را فراهم کرد تا در راستا با مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت و گویی انجام دهیم که در این باره به خبرنگار ما  گفت: رشد و تکامل یکی از ویژگی های دوران کودکی و به خصوص سال های اول عمر است، به طوری که در طول 2 سال اول زندگی بیشترین رشد سلول های مغزی رخ می دهد و ارتباطات عصبی شکل می گیرد که اثرات مطلوبی بر توانایی های یادگیری در سال های آتی خواهد داشت.
 
وی با تاکید بر این که تغذیه مناسب کودکان در این دوران نقش مهمی در رشد و تکامل مطلوب آنان دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های دوران کودکی، شکل گیری عادات غذایی در این دوران است که می تواند نقش موثری در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر مرتبط با تغذیه مانند چاقی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری های قلبی–عروقی و سرطان در دوران بزرگسالی داشته باشد.
 
فیروزکوهی اضافه کرد: محیط خانواده از جمله عادات و رفتار غذایی والدین و خواهران و برادران بزرگتر، مسائل اجتماعی مانند اشتغال مادر و حضور کودک در مهد و رفتار غذایی مربیان مهدهای کودک و تبلیغات تلویزیونی نقش مهمی در دریافت و عادات غذایی کودکان دارند.
 
به گفته وی، شرط لازم دستیابی به توانمندی های ذهنی و جسمی کودکان مراقبت تغذیه ای از آنان است و مراقبت تغذیه ای در کودکان به ارتقای شاخص های رشد و تکامل، دریافت غذای سالم و مغذی و ایجاد باورها و عادات صحیح غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می شود.

عوامل اصلی تامین کننده مراقبت تغذیه ای
 
این کارشناس اضافه کرد: ارتقای آگاهی، بینش و عملکرد تغذیه ای مراقبان کودک در خانواده شامل پدر، مادر، مادر بزرگ و مراقبین او در جامعه و مربیان مهد کودک از عوامل اصلی تأمین کننده مراقبت تغذیه ای است.
 
وی گفت: با مدیریت صحیح تغذیه در مهدهای کودک می توان ضمن تامین بخشی از نیازهای تغذیه کودکان برای رشد و تکامل مطلوب، برای ایجاد عادات صحیح تغذیه ای آنان اقدام کرد که امیدواریم مدیران و مربیان مهدهای کودک الگوی تغذیه مناسب را برای کودکان در مهدها فراهم کنند و با آموزش و انتقال مطالب تغذیه ای کودکان از طریق مهدهای کودک، دانش تغذیه ای مربیان مهدهای کودک و مادران ارتقا پیدا کند و در نهایت وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال بهبود یابد.
 
وی افزود: آشنایی مادر با تغذیه علمی و اصولی و نیازهای کودک و خانواده، می تواند دستیابی به همه ویژگی های مدنظر را ممکن کند، آغاز تغذیه نوزاد با شیر مادر است که به طور قطع با مهر مادر تلفیق و از حدود 6 ماهگی تغذیه تکمیلی شروع می شود که چگونگی آن در تحمل غذاهای مختلف یا بروز عدم تحمل بسیار مهم است و تغذیه آینده کودک را جهت دهی می کند.

تامین کافی ریز و درشت مغذی ها
 
به گفته وی، غذاهای آغازین، به مرور باید مقوی و مغذی و از 2 سالگی شیر مادر قطع شود و غذاهای متنوع در برنامه غذایی کودک قرار بگیرد، غذاهایی که باید ریزمغذی ها و درشت مغذی ها را به کفایت تامین کند تا کودک وزن بگیرد، قد بکشد، مغز و ذهنش فعال شود.
 
وی اضافه کرد: اگر کودکی را کم وزن یا کوتاه قد، لاغر یا چاق می بینیم یا تحمل حرف و درس و آموزش را ندارد، یکی از علل آن سوء تغذیه و بد غذایی است، کودکی که شب تا دیر وقت بیدار می ماند، مواد غذایی شیرین را زیاد می خورد، به جای لبنیات و غذاهای اصلی از تنقلات کم ارزش و گاه مضر مثل چیپس، پفک، شکلات، آبنبات و نوشیدنی های صنعتی استفاده می کند، به طور قطع نمی تواند رشد قدی مقبولی داشته باشد.
 
این کارشناس افزود: اگرچه ممکن است چنین کودکی به ظاهر تپل و چاق باشد، اما با کمبود ریز مغذی ها مواجه خواهد بود، مادری که از سبزیجات در تهیه غذاها بهره نمی برد، حبوبات را طبخ نمی کند که نفاخ است، غذاهای چرب و شور و خیلی شیرین، تهیه می کند و فست فودها را بر طبخ غذاهای ارزشمند و متنوع خانگی ترجیح می دهد، نمی تواند توقع رشد خوبی را در فرزندانش داشته باشد.

اهمیت صبحانه در تغذیه کودک
 

وی با بیان این که در تغذیه کودک صبحانه اهمیت زیادی دارد، تصریح کرد: صبحانه ای که پروتئین کافی از مصرف تخم مرغ و شیر یا پنیر را تامین کند، انرژی را از نان سبوس دار و غلات صبحانه که کربوهیدرات پیچیده دارد، بگیرد و قند و شکر در آن کم باشد تا آستانه چشایی کودک به مواد قندی بالا نرود.
 
به گفته فیروزکوهی، میان وعده صبح و عصر که حاوی میوه، سبزی و غلات باشد، به تجدید قوای کودک و رساندن گلوکز به مغز برای یادگیری دروس و انرژی برای جست و خیز و تامین ریز مغذی ها برای فعالیت بهتر غدد کمک می کند.
 
وی گفت: نوشیدن آب کافی طی روز برای عملکرد صحیح اندام ها و هورمون ها و پیشگیری از کم آبی و خشکی بدن لازم و ناهاری که  حاوی 6 گروه اصلی غذایی باشد، در تامین درشت مغذی ها شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی و همچنین ریز مغذی ها موثر است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بدیهی است که شام هم به اندازه و به فاصله 3 ساعت قبل از خواب بهتر است صرف شود، در این وعده نباید از مواد قندی زیاد استفاده کرد، چراکه مواد قندی موجب ترشح انسولین می شود و ترشح هورمون رشد را کاهش می دهد و اثر منفی بررشد قدی کودکان دارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد: به بهره گیری از الگوهای درست تغذیه ای کودکانی رشید، فکور و پر تحرک و شاد داشته  باشیم و با ایمنی و مقاومت بالا، از هر گونه بیماری غیر واگیر دور و در برابر بیماری های واگیر مقاوم باشند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مراقبت تغذیه ای مهدهای کودک رشد و تکامل تغذیه کودک مغذی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۰۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، نوزادان از شش ماهگی می‌توانند ماست را امتحان کنند. ماست یک راه مفید برای اطمینان از دریافت برخی از مواد مغذی مورد نیاز کودک شما است و تطبیق پذیری آن باعث می شود که زمینه مناسبی برای معرفی میوه ها و سبزیجاتی باشد که برای تمام عمر از آنها لذت خواهند برد.

ماست، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند کلسیم برای ساخت استخوان‌ها و ماهیچه‌های قوی، «روی» برای حمایت از رشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن و «ب ۱۲» برای رشد مغز و تولید گلبول‌های قرمز سالم را دارد. ماست، بافت لطیفی دارد و برای کسانی که برای اولین‌بار این ماده غذایی را تجربه می‌کنند به‌راحتی پذیرفته می‌شود. ماست به دلیل فرآیند تخمیری که طی می‌کند، کیفیت خوبی دارد. بیشتر ماست‌ها با کشت‌های زنده و فعال تهیه می‌شوند، بنابراین پروبیوتیک‌ها (باکتری‌های خوب) را برای سلامت دستگاه گوارش فراهم می‌کنند.

در شش ماهگی، شیر مادر و در شرایط خاص شیر خشک همچنان منبع اصلی تغذیه کودک هستند و این در طول سال اول زندگی او نیز خواهد بود و سپس آماده می‌شوند تا از غذاهای دیگری مانند ماست لذت ببرند. در شش ماه اول زندگی، شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن باید تنها منبع تغذیه کودک به حساب می‌آید.

۳ ایده برای صبحانه که کودکان آنها را دوست خواهند داشت

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، ماست ساده، بهترین انتخاب برای کودک است، زیرا در عین حال سرشار از مواد مغذی و فاقد قندهای افزوده است و می‌تواند پایه و اساس ماجراجویی طعم عالی بعدی کودک باشد.

افزودن میوه‌ها یا سبزیجات پوره شده به ماست ساده یک راه جذاب و مناسب برای معرفی طعم‌ها است؛ هلو یا موز پوره شده را برای یک تجربه شیرین با ماست مخلوط کنید. همچنین برای یک غذای خوش طعم، سیب زمینی شیرین پوره شده را با ماست مخلوط کنید. ماست را با منبع پروتئین دیگری مانند پوره مرغ یا لوبیا جفت کنید.

از ۱۲ تا ۲۳ ماهگی، کودک در حال رشد شما می‌تواند مصرف لبنیات را تا مجموع دو وعده در روز افزایش دهد. این می‌تواند ترکیبی از شیر گاو، ماست و پنیر باشد. با پزشک اطفال خود در مورد اینکه چه زمانی و چه مقدار غذا باید به کودک خود برای رشد و تکامل سالم معرفی کنید، مشورت کنید.

کد خبر 848657 برچسب‌ها خبر مهم کودکان تغذیه

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق