Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@03:32:08 GMT

بازخوانی| شهیدی که همینه آمریکا در هم شکست

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۰۴۱۸

بازخوانی| شهیدی که همینه آمریکا در هم شکست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر،  حماسه بزرگ شهید نادر مهدوی نقطه عطفی در تاریخ دفاعی و حماسی انقلاب است که این روز به عنوان روز نیروی در یایی سپاه در تقویم ملی ایران ثبت شد. خبرگزاری فارس به همین بهانه به بازخوانی اتفاقات آن روز و رشادت شهید نادر مهدوی و حماسه آفرینی او همرزمانش پرداخته است.

شهید مهدوی که بود؟

شهید مهدوی به‌عنوان فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار، از زمان ورود آمریکایی‌ها به خلیج‌فارس تا زمان شهادت، لحظه‌ای از نبرد بی‌امان با این جنایتکاران نیاسود و تمام توان و استعداد خود را در این راه به کاربست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او طی این مدت، عملیات بسیاری را علیه آمریکایی‌های متجاوز ترتیب داد.

در تیرماه سال 1366 که اولین کاروان از نفت‌کش‌های کویتی با پرچم آمریکا (نفت‌کش کویتی اَلرَّخاء بانام مبدّل بریجتون) و اسکورت کامل نظامی توسّط ناوگان جنگی این کشور با تبلیغات رسانه‌ای گسترده به راه افتاد، در فاصله 13 مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین‌های کار گذاشته‌شده توسّط سردار شهید مهدوی ویارانش، منفجر شد به‌طوری‌که حفره‌ای به بزرگی 43 متر مربّع در بدنه آن ایجاد گردید. پس از اقدام دلیرانه سردار شهید مهدوی و هم‌رزمانش در انفجار کشتی بریجتون، به‌پاس قدردانی از این عزیزان، به دیدار با حضرت امام نائل شدند.

 

حماسه چگونه رقم خورد؟

در عصر روز 1366/07/16 سردار شهید نادر مهدوی همراه با تنی چند از هم‌رزمانش، جهت انجام گشت زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپ‌دار و یک فروند ناوچه به سمت جزیره فارسی حرکت می‌کنند. پس از اقامه نماز مغرب در جزیره فارسی، موردتهاجم نیروهای آمریکایی قرار می‌گیرند.

نیروهای آمریکایی با چند فروند بالگرد بزرگ کبرا به نام MS6 به ناوگروه حمله کرده و رادار پایگاه فرماندهی را منهدم می‌کنند که ارتباط ناوگروه با مرکز به‌کلی قطع می‌شود. پس از پانزده دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر می‌سازد. با این‌ وجود تنها ناوچه طارق که سردار شهید مهدوی بر آن سوار بود، سالم مانده بود و دو قایق دیگر هدف قرار گرفته و در آتش می‌سوختند.

رشادت شهید مهدوی

نادر می‌توانست به‌سلامت از میدان بگریزد اما با رشادت و مردانگی تمام در پی گرفتن زخمی‌ها و پیکرهای مطهّر شهدا از آب بر می‌آید. آن‌ها با همه توان سعی می‌کردند که اجازه ندهند تا بالگردهای آمریکایی به‌طرف آن‌ها نزدیک شوند اما کار سختی بود زیرا این بالگردها بسیار کم‌صدا بودند و موقعیت‌یابی آن‌ها در آسمان بسیار مشکل بود. نادر مهدوی و بیژن گرد و چهار نفر دیگر پس از بیست دقیقه رزم جانانه و مردانه، زنده به چنگال دشمن می‌افتند. 

بالأخره پس از گذشت شش روز، پیکرهای مطهر شهدا و اسرا از مسقط پایتخت کشور سلطان‌نشین عمان تحویل گرفته شد و از مرز هوایی وارد فرودگاه مهرآباد تهران گردید. 

هنگامی‌که جنازه مطهرش به خاک پاک میهن رسید، دست‌ها و پاهایش به‌صورت خیلی محکم بسته‌شده بود و نشان می‌داد که دشمن، حتّی از جسم بی‌جان این سردار شهید نیز می‌ترسید. نادر بر عرشه ناو جنگی یو. اس. اس. چندلر آماج شکنجه‌های وحشیانه دشمن قرار می‌گیرد و سینه‌اش با میخ‌های بلند آهنین سوراخ می‌شود و بدین ترتیب مظلومانه به شهادت می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید آمریکا بوشهر خلیج فارس نادر مهدوی سردار شهید شهید مهدوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۰۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد

ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد.

به گزارش فارس، ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت در نیم کره جنوبی قرار دارد. این اولین حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریتی در این سطح و دور از آبهای کشورمان است.

ناو شهید مهدوی با ۲۴۰ متر طول و ۳۲ متر پهنا قابلیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات را دارد و برد عملیاتی آن بیش از ۱۸ هزار مایل عنوان شده است.

این ناو به تجهیزات متنوع رزمی از جمله سیستم شلیک موشک بالستیک، رادار آرایه فازی سه بعدی، توپخانه ضدهوایی زو-۲۳–۲، اورلیکن و اورلیکن ۳۵ م‌م مجهز است و قادر است تا ۴ بالگرد و ده‌ها پهپاد و شناور را با خود به دریا برده و عملیاتی کند.

برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس

این اولین اعزام ناوگان نیروی دریایی سپاه در آبهای دور آنهم در نیمکره جنوبی زمین بشمار می‌رود که علاوه بر آمادگی‌های تجهیزاتی و تکنیکی به عنوان نقطه عطفی در حضور ناوها و شناورهای سپاه در اقیانوس‌ها نیز ارزیابی و قلمداد می‌شود.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران نظامی، با این حضور شکوه آفرین می‌توان باور داشت که حالا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار حضور ایران در آبهای دور در صیانت از منافع دریایی کشورمان بشمار می‌رود، پشتیبان و همسنگر قدرتمندی در این عرصه خواهد داشت که بر تمرکز و توان ایفای این مسئولیت خطیر می‌افزاید.

دیگر خبرها

  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • دیدار با خانواده شهیدی که به دست اسرائیل به شهادت رسید/ عکس
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • هویت شهید «مجتبی نادر طهرانی» شناسایی شد
  • دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
  • تشییع شهدای تازه تفحص شده همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان
  • شهیدی که قهرمان دو سنگر بود
  • بازخوانی یک جنایت