Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سمیرا محمدی دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت این دانشگاه در این وبینار تجربه کشور ژاپن در کنترل بیماری کووید- ۱۹ ارایه شد و توسط تیم علمی و اساتید شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این وبینار محمدی با یادآوری این که ژاپن در آسیای جنوب شرقی واقع شده و با وسعت ۳۸۷ هزار کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۱۲۶ میلیون نفر یازدهمین کشور پُرجمعیت جهان است گفت: باوجود این که حدود یک سوم جمعیت ژاپن بالای ۶۵ سال و آسیب پذیر در برابر کووید - ۱۹ هستند، این کشور توانسته با انجام اقدامات موثر آمار مرگ و میر و ابتلا را در سطح پایین نگه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویکرد سه جانبه وزارت بهداشت ژاپن در مقابله با کووید ۱۹

وی رویکرد سه جانبه ای که وزارت بهداشت ژاپن در مقابله با کووید ۱۹ به کار گرفته است را شامل تشخیص زودهنگام و پاسخ زود هنگام به خوشه های عفونت، تشخیص زودهنگام بیمار و تقویت مراقبت های ویژه برای بیماران شدید و اصلاح رفتار شهروندان برشمرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: پاسخ بهداشت عمومی ژاپن در مقابله با کرونا  به صورت ردیابی تماس ها و سایر اقدامات اپیدمیولوژیک، اصلاح ساز وکار هماهنگ کل دولت در ۱۶ ژانویه، آگاهی از بیماری های عفونی جدی با علت ناشناخته، تقویت سیستم مراقبت بهداشتی، انجام آزمایش PCR  در منزل برای کرونا ویروس جدید  بوده است.

محمدی پشتیبانی انستیتوی ملی بیماری های عفونی از مقامات محلی در اقدامات اپیدمیولوژیک از جمله ردیابی تماس ها، تجدیدنظر در ارزیابی خطر توسط انستیتوی ملی بیماری های عفونی از جمله تعریف موارد تماس های نزدیک، همکاری نزدیک انستیتوی ملی بیماری های عفونی با WHO و سایر کشورهای عضو جهت تقویت تحقیقات متقابل و به اشتراک گذاری اطلاعات، ایجاد خط تلفن مستقیم (hotline) بین وزارتخانه های مختلف دولت و افزایش اقدامات قرنطینه و غربالگری از ۷ ژانویه برای مسافران از شهر ووهان را از دیگر پاسخ های بهداشت عمومی ژاپن در مقابله با کرونا ذکر کرد.

مهم ترین اقدامات کشور ژاپن برای پیشگیری

این پژوهشگر از مهم ترین اقدامات ژاپن در مقابل کرونا به تعطیلی مدارس سراسر کشور در اواخر ماه فوریه، اعلام وضعیت اضطراری یک ماهه (تا ششم ماه می و محدود کردن تماس افراد با یکدیگر و حفظ فاصله گذاری اجتماعی)، محدودکردن مسافرت ها و ملاقات های غیر ضروری، خودداری از با وحشت خرید کردن ((panic buying اشاره کرد.

وی به کارگیری تدابیری نظیر تغییر ساعات کاری یا استفاده از دوچرخه هنگام مراجعه به محل کار برای کاهش تماس با مردم، تشویق مردم به خودداری از مراجعه به غذاخوری ها و رستوران های مرکز شهر و ارتقای فعالیت های دورکاری را از دیگر اقدامات و تدابیر صورت گرفته در ژاپن برشمرد.

سیاست های اساسی ژاپن برای کنترل کووید۱۹

به گفته این دانشجوی دکترای دانشکده بهداشت، سیاست های اساسی کنترل کووید ۱۹ در ژاپن شامل تهیه و به اشتراک گذاری اطلاعات، نظارت و جمع آوری اطلاعات، پیشگیری از پاندمی، مراقبت های پزشکی و اقدامات اقتصادی و استخدامی بودند.

وی از سایر ملاحظات مهم به مواردی نظیر توجه به حقوق بشر، پاسخ به مسائل اجتماعی، تهیه کالاها و مواد لازم برای اقدامات پزشکی، همکاری با سازمان های مرتبط (نظیر دولت های محلی، جامعه بین المللی و موسسات تحقیقاتی) اشاره کرد.

سیاست های اساسی پیشگیری از همه گیری کووید - ۱۹ در ژاپن

به گزارش محمدی سیاست های اساسی پیشگیری از همه گیری کووید ۱۹ در ژاپن شامل خودداری از ترک خانه، محدودیت برگزاری مراسم ها، محدودیت استفاده از امکانات، محدودیت رفتن به محل کار و مدارس، اقدامات کنترل مرزی، تقویت اقدامات ضدخوشه ای، اقدامات پس از لغو وضعیت اضطراری و سایر موارد عمومی بوده است.

در ادامه شرکت کنندگان در این وبینار به بیان نظرات خود درمورد تاثیر فرهنگ مردم در مسئولیت پذیری اجتماعی، رعایت فاصله فیزیکی و نقش مدیریت رسانه در اطلاع رسانی به جامعه در ژاپن پرداختند و در نهایت مطالب ارایه شده توسط مدیر گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و معاون آموزشی دانشکده جمع بندی شد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سلسه وبینارهای تجارب و درس آموخته های کشورهای مختلف در مورد بیماری کرونا توسط دانشکده بهداشت و ایمنی برگزار می شود که سه وبینار اجرا شده به بررسی تجارب  کشورهای موفق در مقابله با کرونا نظیر سنگاپور، نیوزیلند و ژاپن اختصاص داشت و چهارمین وبینار نیز با محوریت بررسی تجارب ویتنام روز سه شنبه ۲۲ مهرماه ۹۹  از ساعت ۱۰ تا ۱۱ برگزار می شود.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ژاپن پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ژاپن کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ژاپن اخبار کنکور ژاپن در مقابله بیماری های عفونی سیاست های اساسی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۱۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد

آفتاب‌‌نیوز :

این ژن که اینوزیتول پلی فسفات-۵-فسفاتاز D (INPP۵D) نام دارد، موضوع یک مطالعه مشترک توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا و دانشکده پزشکی گراسمن در نیویورک است که نتایج آن در مجله Alzheimer’s and Dementia در دسترس است.

میکروگلیا، گروهی از سلول‌های ایمنی در مغز هستند که وظایفی مثل حذف سلول‌های در حال مرگ و پلاک‌های آمیلوئیدی که با زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر مرتبط هستند، را بر عهده دارند. مطالعات قبلی، INPP۵D را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانسته اند؛ اما نقش خاصی که این ژن در بیماری زودرس یا دیررس ایفا می‌کند و مکانیسمی که به این عملکرد‌های مغزی تغییر یافته، کمک می‌کند، همچنان ناشناخته باقی مانده است.

از آنجایی که INPP۵D در مغز در میکروگلیا متمرکز شده است، پژوهشگران، از موش‌هایی استفاده کردند که به طور ژنتیکی، مهندسی شده بودند تا ژن INPP۵D موش را در میکروگلیا، خاموش کنند. این فرآیند، محققان را قادر ساخت تا تأثیر خاص این ژن بر بافت مغز، را بهتر مشاهده کنند.

پس از تقریبا سه ماه، دانشمندان، تجمع پلاک و رفتار میکروگلیال را در موش‌ها اندازه گیری کردند. از آنجایی که مشخص شده بود INPP۵D در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد، دانشمندان انتظار داشتند، موش‌هایی که این ژن در مغز آن‌ها غیرفعال شده بود، از پلاک‌های آمیلوئیدی که نشانه آسیب شناسی اختلال آلزایمر هستند، محافظت شوند. با این حال محققان در کمال تعجب مشاهده کردند که موش‌های فاقد INPP۵D، پلاک‌های بیشتری نسبت به سایر موش‌ها دارند.

به گزارش سیناپرس، پس از این که مشخص شد خاموش کردن INPP۵D، میکروگلیا‌ها را به روش‌های غیرمنتظره‌ای در اطراف مغز به حرکت در می‌آورد، محققان به دنبال این بودند که با استفاده از روش رونویسی فضایی، به اطلاعات دقیق بیان فضایی و کمی ژن، دست یابند.

رونویسی فضایی، روشی است که امکان اندازه گیری کل بیان ژن را در یک نمونه بافت، برای محققان فراهم می‌کند و همچنین به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بتوانند از جایی که بیان ژن، در آن رخ می‌دهد، نقشه برداری کنند.

یافته‌های رونویسی فضایی، بر دامنه تغییرات بیان ژنی که میکروگلیا‌ها می‌توانند نشان دهند تأکید کرد. میکروگلیا در نزدیکی پلاک‌های آمیلوئید، ژن‌هایی که به عنوان ژن‌های ناشی از پلاک (PIGs) شناخته می‌شوند، را بیان می‌کنند.

موش‌هایی که ژن INPP۵D در آن‌ها غیرفعال شده بود، افزایش بیان PIG‌هایی را که در تحقیقات قبلی شرح داده شده بود تکرار کردند، اما کیفیت بالای جنبه‌های فنی و تجزیه و تحلیل رونویسی فضایی، امکان شناسایی PIG‌های اضافی را نیز فراهم کرد.

PIG دیگری که جدیدا در این یافته‌ها شناسایی شد و دارای بیشترین افزایش بیان در این موش‌ها بود، CST۷ نام دارد، ژنی که پروتئین سیستاتین F، را کدگذاری می‌کند و با بیماری آلزایمر و بیماری‌های پریونی، خانواده‌ای از اختلالات عصبی نادر که انسان‌ها و حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مرتبط است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد، هم INPP۵D و هم سیستاتین F، می‌توانند به عنوان اهداف جدیدی برای توسعه مداخلات و درمان‌هایی برای کاهش التهاب در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، در نظر گرفته شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به سالک مبتلا می‌شوند
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • بیماریی که سالانه بین هزار تا دو هزار نفر به آن مبتلا می‌شوند
  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • رضا شیخی درگذشت
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد