Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشریه وال استریت ژورنال به همراه نظام آموزش عالی رتبه بندی تایمز، بر اساس ۱۵ شاخص عملکردی، دانشگاه های آمریکا را رتبه بندی کرده اند. 

این دو نهاد برای رتبه بندی خود سئوالاتی را از دانشجویان و خانواده های آنها در قالب نظرسنجی می پرسند و بر اساس چهار زمینه اصلی منابع مالی، انتخاب دانشجو، خروجی کالج و دانشگاه و محیط یادگیری، دانشگاه های ایالات متحده را رتبه بندی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از سئوالات این دو نهاد این است که چقدر احتمال دارد وقتی فرد فارغ التحصیل می شود بتواند وام های خود را پرداخت کند و یک شغل خوب پیدا کند؟ آیا کالج می تواند آموزش صحیحی ارائه کند؟ آیا آموزش این کالج از کیفیت لازم برخوردار است و دسترسی خوبی به معلمان وجود دارد؟ آیا جامعه دانشگاهی متنوع است؟

رتبه بندی ۲۰۲۱ مشترک میان نشریه وال استریت ژورنال و نظام آموزش عالی رتبه بندی تایمز تقریباً ۸۰۰ دانشگاه را شامل می شود.

امسال دانشگاه هاروارد برای چهارمین سال متوالی در رتبه اول قرار دارد و موسسه فناوری ماساچوست MIT و دانشگاه ییل نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. دانشگاه استنفورد نیز در رده چهارم قرار دارد. 

دانشگاه پنسیلوانیا سال گذشته در رتبه پنجم بود با ۹ پله سقوط به رتبه سیزدهم رسیده است. در همین حال دانشگاه های براون و دوک در رده پنجم مشترک قرار دارند و نسبت به سال گذشته به ترتیب ۲ و ۵ رتبه ارتقاء یافته اند.

رتبه بندی مشترک نشریه وال استریت ژورنال و نظام آموزش عالی رتبه بندی تایمز بر دانشجویان متمرکز است و با رتبه بندی دانشگاه های جهان تفاوت دارد.

این رتبه بندی مشترک بر اساس چهار زمینه اصلی انجام گرفته است و منابع مالی (۳۰ درصد)، انتخاب دانشجو (۲۰ درصد)، خروجی کالج (۴۰ درصد) و محیط یادگیری (۱۰ درصد) زمینه های این امتیاز بندی هستند.

۲۵ دانشگاه برتر آمریکا بنا بر انتخاب مشترک نشریه وال استریت ژورنال و نظام آموزش عالی رتبه بندی تایمز

رتبه نام دانشگاه ۱ هاروارد ۲ موسسه فناوری ماساچوست MIT ۳ ییل ۴ استانفورد =۵ براون =۵ دوک =۷ انستیتو فناوری کالیفرنیا =۷ پرینستون ۹ کرنل ۱۰ نورث وسترن ۱۱ جان هاپکینز ۱۲ کالج دارتموث ۱۳ پنسیلوانیا ۱۴ شیکاگو =۱۵ کلمبیا =۱۵ رایس ۱۷ واندربیلت ۱۸ دانشگاه ایالتی واشنگتن ۱۹ کالیفرنیای جنوبی ۲۰ کارنگی ملون =۲۱ کالج امهرست =۲۱ کالج ویلیام ۲۳ میشیگان آن آربور =۲۴ اموری =۲۴ کالج پومونا کد خبر 5042734

منبع: مهر

کلیدواژه: رتبه بندی تایمز وال استریت ژورنال رتبه بندی دانشگاه ها ایالات متحده امریکا سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری کنکور 99 آموزش مجازی ویروس کرونا انتخاب رشته پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه ها دانشجویان مصاحبه دکتری مرکز سنجش آموزش پزشکی نظام آموزش عالی رتبه بندی تایمز نشریه وال استریت ژورنال وال استریت ژورنال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟

رتبه‌بندی تایمز به تازگی جدیدترین نسخه رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا در سال ۲۰۲۴ میلادی را منتشر کرد که چینی‌ها برتری بودند و بهترین دانشگاه ایرانی به رتبه ۵۶ بسنده کرد.

به گزارش ایسنا، در دهه‌های گذشته، ظهور و شکوفایی دانشگاه‌های آسیایی در میان دانشگاه‌های جهان قابل توجه بوده است. 

این پیشرفت در تمامی رتبه‌بندی‌های معتبر دانشگاه‌های جهان هم دیده شده است. اخیرا رتبه‌بندی تایمز، جدیدترین نسخه از رتبه دانشگاه‌های قاره آسیا را منتشر کرده و در آن روش‌های ارزیابی خود را اصلاح کرده است. 

قدرت رو به بهبود تولیدات تحقیقاتی چین و تأثیر آن بر منطقه رمز موفقیت چینی‌ها در برتر بودن در این تحقیقات بوده است. نکته قابل توجه دیگر، رشد نیروگاه‌های منطقه‌ای در زمینه همکاری با صنعت و همچنین اشاره به این موضوع است که بیشتر کشورهای آسیایی در حال بهبود سیستم آموزش عالی خود در این زمینه هستند.

سال گذشته، چین چهار رتبه از ۱۰ رتبه برتر را به خود اختصاص داد. امسال پنج دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر دارد. این پیشرفت چینی‌ها برای هنگ کنگ بد بوده ،چرا که اکنون تنها دو مؤسسه در بین ۱۰ مؤسسه برتر دارد.

بعد از چین و هنگ کنگ، ژاپن هم عملکرد خوبی داشته است. اما در میان کشورهای شرق آسیا، کره جنوبی دچار سقوط شده است. در سال ۲۰۲۳ میلادی دانشگاه ملی سئول که برترین دانشگاه کره جنوبی است، جایگاه ۱۱ را داشت اما امسال به رتبه چهاردهم سقوط کرده است. 

بر این اساس برترین دانشگاه‌های آسیا از نظر مؤسسه رتبه‌بندی تایمز به شرح  ذیل است: 

۱- دانشگاه شینهوا( چین)

۲- دانشگاه پکن( چین)

۳- دانشگاه ملی سنگاپور ( سنگاپور ) 

۴- دانشگاه صنعتی نانیانگ( سنگاپور) 

۵- دانشگاه توکیو ( ژاپن) 

۶- دانشگاه هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ ) 

۷- دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ( چین) 

۸- دانشگاه فودان ( چین) 

۹-ژیجیانگ ( چین) 

۱۰- دانشگاه چینی هنگ‌کنگ ( هنگ کنگ)

اما ۱۰ دانشگاه ایرانی برتر این رتبه‌بندی که رتبه آنها در مقابل نامشان نوشته شده نیز به ترتیب ذیل است:

دانشگاه صنعتی شریف: ۵۶

دانشگاه صنعتی امیرکبیر: ۶۸

دانشگاه علم و صنعت ایران: ۷۹

دانشگاه تهران:۱۰۰

دانشگاه صنعتی شیراز: ۱۱۸

دانشگاه تبریز:۱۲۱

دانشگاه علوم پزشکی تهران:۱۲۹

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:۱۳۱

دانشگاه صنعتی اصفهان: ۱۳۳

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل: ۱۳۶

بررسی آمار و ارقام این رتبه‌بندی نشان از آن دارد که دانشگاه‌های ایرانی آنطور که باید و شاید جایگاهی در خور نداشته‌اند. چراکه برترین دانشگاه ما در این رتبه‌بندی یعنی دانشگاه صنعتی شریف به رتبه ۵۶ در میان دانشگاه‌های آسیا بسنده کرده است. این در حالی است که توان و دانش دانشجویان و نخبگان ما و همچنین ظرفیت‌های دانشگاه‌های ما چیزی فراتر از این آمار و ارقام است و بی شک با اراده و همت بیشتر از طرف مسئولان  میتوان به این مهم دست پیدا کرد. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داد؛ توافق یا حمله به رفح؟
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • وال استریت ژورنال: اسرائیل برای تصمیم‌گیری درباره توافق آتش‌بس یک هفته مهلت داده است
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • در دولت سیزدهم بیشترین مجور برای جذب معلم صادر شده است
  • اولویت اصلی دولت آموزش و پرورش است
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت