Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@09:50:57 GMT

۷ سال تا پایان بازسازی کامل ارگ قدیم بم

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۲۱۳۷

۷ سال تا پایان بازسازی کامل ارگ قدیم بم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرپرست پایگاه پژوهشی ارگ قدیم بم گفت: مجموعه تاریخی ارگ قدیم پس از گذشت ۶ماه از زلزله بم با هدف حفاظت از آثار باستانی و منظر فرهنگی آن در تاریخ ۱۷ تیر ۸۳ در مساحتی بالغ بر ۲۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان بم و محوطه اطراف آن در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن قاسمی بیان کرد: یکی از دلایل کُند بودن مرمت و بازساری ارگ بم فاصله موجود بخش اداری و کارشناسی ما با کارگاه خشتی داخل ارگ بود که بدین منظور بخش کارشناسی و پژوهشی را در محل خانه سیستانی واقع در ارگ بم مستقر کردیم.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم و در دست اقدام اظهار کرد: در بخش پروژه‌های مرمتی۶ پروژه بزرگ در دستورکار این پایگاه قرار  گرفت و بخش وسیعی از اهداف و خواسته‌هایمان رقم خورد که مرمت عمارت دروازه دوم، خانه میراکبر، بازسازی و مرمت برج کلاه فرنگی، بازسازی فاز دوم خانه سیستانی، آغاز بازسازی یخدان ارگ قدیم و احداث کارگاه‌های حفاظت ادواری از جمله این پروژه‌ها هستند.

سرپرست پایگاه جهانی ارگ قدیم بم با اشاره به ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ قدیم عنوان کرد: از مهم‌ترین کارهای ما انعقاد تفاهم‌نامه‌ با شهرداری برای ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ بوده که در فاز اول این انجام شده و ظرف چند روز آینده فاز دوم این پروژه  به طول ۳۵۰ متر در ضلع جنوبی ارگ قدیم شروع خواهد شد.

 قاسمی گفت: مهم‌ترین کار صورت گرفته طراحی و راه اندازی دوربین‌های حفاظت الکترونیکی و پایش تصویری ارگ بوده که با اجرا و نصب این دوربین‌ها توانستیم امنیت بیشتری را در داخل و خارج ارگ بم برای گردشگران تأمین کنیم.

سرپرست پایگاه پژوهشی میراث جهانی بم و منظر فرهنگی با اشاره به مرمت قیصریه، کارخانه حناسایی و خانه عامری بیان کرد: این موارد از آثار شاخص ما هستند و کارخانه حناسایی حدود ۸۰ درصد مرمت شده و از طریق ماده ۲۷ درحال واگذاری به بخش خصوصی است و متقاضیان زیادی برای آن درخواست داده‌اند که به محض انعقاد قرارداد و نهایی شدن، طرح احیای حناسایی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی تصریح کرد: بخش عظیمی از بازارهای تاریخی و مجموعه قیصریه، مالکیت خصوصی دارد و ۷۵ درصد تملک شخصی و پیمانکار گرفته شده و بخش‌هایی نیز مرمت شده است.

قاسمی با اشاره به نحوه مرمت کلاه فرنگی نیز گفت: در خصوص کلاه فرنگی اسناد، مدارک و تصاویر زیادی وجود دارد که قبل زلزله را به نمایش گذاشته اما در حال حاضر چون حصار جلوی کلاه فرهنگی ریخته و مرمت نشده باید همزمان  برای مرمت شکل اولیه قبل از زلزله دیده شود.

کد خبر 555417 برچسب‌ها استان‌ کرمان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کرمان ارگ قدیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ رئیس اداره آموزش وپرورش استثنایی گیلان افزود: طرح سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها از آبان سال ۱۴۰۲ آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

جهانگیر عبدی با بیان اینکه تا کنون سلامت ۲۱ هزار و ۵۵۵ نوآموز سنجش و ارزیابی شده است، گفت: ۲۵۰ نیرو متخصص و مجرب در ۲۷ پایگاه سنجش مستقر شده اند تا کار سنجش نوآموزان را انجام دهند.

وی اضافه کرد: این مرکز جامع در نوبت صبح و ۳ پایگاه در ناحیه یک و دو رشت در نوبت عصر و یک پایگاه جامع هم در صومعه سرا کار سنجش سلامت نوآموزان را انجام می‌دهند. 

وی با بیان اینکه همه ساله برنامه «سنجش سلامت جسمانی» و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان و نیزغربالگری نوآموزان در تابستان اجرا می‌شد گفت: امسال برای نخستین بار در طول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ این طرح در حال اجرا است.

رئیس اداره آموزش وپرورش استثایی گیلان گفت: خانواده‌های نوآموزان می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش «my.medu.ir» گزینه دولت من را وارد شده و با وارد کردن شماره تلفن همراه که به نام والد (پدر) است ثبت نام و نوبت گیری کنند تا زمان و روز و ساعت مرکز سنجش به آن‌ها برای مراجعه داده شود.

جهانگیرعبدی با تاکید براینکه دانش آموزانی که اول مهر امسال وارد پایه اول ابتدایی شوند باید سنجش شده باشند، افزود: دراین طرح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانش آموزان برای ارتقای سطح یادگیری و ارتقای عملکرد بهینه فردی ، اجتماعی و تحصیلی برای پیشگیری از افت تحصیلی در آینده و ترک تحصیل آنها سنجش می‌شود.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش کامل شهرداری شیراز برای بارندگی‌های پایان هفته جاری
  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی مرمت ساختمان ساعت
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • رستگاری ازبکستان در ضیافت پنالتی ها/ شگفتی تاجیکستان کامل نشد
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل
  • سنجش کلاس اولی‌ها و پیش‌دبستانی‌ها تا پایان اردیبهشت ادامه دارد