Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@22:30:17 GMT

3000میلیارد دلار ثروت ایرانیان مهاجر است

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۲۸۳۸

3000میلیارد دلار ثروت ایرانیان مهاجر است

ساعت 24 - بر اساس نظرسنجی صورت گرفته کشور ایران از نظر تعداد بزرگسالانی که تمایل به مهاجرت دارند در جایگاه هفتم دنیا قرار دارد و ثروت ایرانیان ددددر خارج از کشور 3000میلیارددلار است.

بر اساس آمارهای بین‌المللی، در دوره زمانی مورد بررسی، تعداد تجمیعی کل مهاجران ایرانی ساکن در خارج از کشور با روندی افزایشی از اندکی کمتر از 691 هزار نفر در سال 1990 میلادی به بیش از 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 در سال 2019 رسیده است.

بر اساس آمارهای ارائه‌شده توسط دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان‌ ملل نسبت جمعیت مهاجران بین‌المللی ایرانی از کل مهاجران بین‌المللی در جهان طی سال‌های 1990 تا 2000 افزایش، سپس در سال‌های 2005 تا 2015 کاهش و دوباره در سال 2017، 2018 و 2019 افزایش یافته است. این آمار 2,7 میلیون مهاجر ایرانی درحالی است که در آمارهای دیگری برآورد شده تعداد مهاجران ایرانی خارج از کشور بین 5 تا 6 میلیون نفر است. اما نکته دیگر اینکه اغلب کشورهای مورد نظر مهاجران ایرانی جزء کشورهای توسعه‌یافته و به‌ویژه عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هستند. به ترتیب کشورهای آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا و سوئد بیشترین تعداد مهاجران ایرانی را در خود اسکان داده‌اند و جمعیت مهاجران ایرانی ساکن در پنج کشور مذکور بیش از 70 درصد جمعیت مهاجران ایرانی مقیم خارج از کشور را تشکیل می‌دهند.

آمریکا بزرگ‌ترین مقصد ایرانیان مهاجر محسوب می‌شود. در حال حاضر، حدود ۱ میلیون نفر ایرانی در این کشور اقامت دارند که افراد تحصیل‌کرده زیادی در میان آنها یافت می‌شود. همچنین، گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد، ایران در میان ۹۱ کشور، رتبه نخست را در مهاجرت نخبگان کسب کرده است.بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مجلس شورای اسلامی تا سال 1389، حدود 60 هزار نخبه ایرانی از کشور مهاجرت کرده‌اند که اغلب از نخبگان المپیادهای علمی و ترازهای برتر دانشگاه‌ها بوده‌اند .جمع سرمایه ایرانیان مقیم خارج در سال 2000، 1.3 تریلیون دلار گزارش شده است. در سال 2000، واحد مرکزی خبر در ایران اعلام کرد که ایرانیان در حدود 200 تا 400 میلیارد دلار در ایالات متحده آمریکا، چین و اروپا سرمایه‌گذاری کره‌اند .همچنین، در سال 2006، کارگران مهاجر ایرانی مجموعا بیش از 2 میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

براساس داده‌های سالنامه مهاجرتی ایران، کشورهای دارای بیشترین جمعیت ایرانی (افراد متولد ایران) امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکیه، سوئد، استرالیا، کویت، هلند، قطر، فرانسه، نروژ، اتریش، دانمارک، ایتالیا، عراق، سوییس و بلژیک هستند. آمارهای ‌سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد به‌طور کلی یک‌میلیون و ۳۰۱‌هزار و ۹۷۵ ایرانی به این کشورها مهاجرت کرده‌اند، درحالی ‌که در ‌سال ۱۹۹۰ آمار ایرانیان مهاجر در کل جهان ۶۳۱‌هزار و ۳۳۹ نفر بوده است.

آمارهای جهانی همچنین می‌گوید غالب ایرانیان مهاجر تحصیلکرده و متخصص‌اند. وضع مهاجران ایرانی در کشورهای حوزه OECD یعنی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد اولین گروه شغلی در میان ایرانیان در این کشورها متخصصان هستند.سالنامه مهاجرتی ایران در ادامه در این‌باره نوشته است: «همچنین به‌طور کلی روند تعداد متخصصان از نیروی کار ایرانی در این کشورها صعودی بوده و از ۲۵‌درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۹.۶‌درصد در ‌سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. دومین گروه شغلی ایرانیان در این کشورها کارکنان ارائه خدمات و کارکنان فروش و بازاریابی بوده‌اند و کارکنان ماهر بخش کشاورزی و شیلات کمترین‌ درصد ایرانیان در بازار کار کشورهای OECD بوده‌اند.»بر اساس آمار سازمان ملل در ‌سال ۲۰۱۹، بیشترین ایرانیان مهاجر در اروپا در کشورهای آلمان، انگلیس، سوئد، هلند و فرانسه ساکن‌اند، اما آمارها از نظر اجازه اقامت معتبر اندکی متفاوت است و آمارهای‌ سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد بیش از ۷۳‌هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند.ایران همچنین جزء ۱۰ کشور اول در میان کشورهای غیر اتحادیه اروپاست که شهروندانش به علت داشتن شغل در آلمان اقامت دائم دریافت می‌کنند. همچنین جزء ۱۰ کشور اول دنیاست که شهروندانش این اقامت را از طریق خوداشتغالی و راه‌اندازی یک کسب و کار می‌گیرند. بعد از آلمان با فاصله زیاد ایرانیان در انگلستان، سوئد و ایتالیا سکونت دارند. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ تعداد شهروندان ایرانی که در اروپا اقامت بلندمدت دریافت کردند ۲۰ برابر شده و بیش از ۸۴‌هزار نفر را دربرمی‌گیرد.

همچنین بیش از 40 درصد از مشاغل ایرانیان مقیم خارج از کشور در گروه مشاغلی قرار می‌گیرند که به سطح مهارت متوسط نیاز دارد. روی‌هم‌رفته، 96 درصد از ایرانیان شاغل در کشورهای خارجی مشاغلی را در اختیار دارند که به سطح مهارت متوسط و بالا نیاز دارد. از طرف دیگر بخش قابل‌توجهی از مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور را می‌توان ذیل عنوان مهاجرت سرمایه‌های انسانی یا فرار مغزها، یعنی مهاجرت افراد تحصیلکرده و نیروی کار متخصص و مهاجرت با هدف ادامه تحصیل طبقه‌بندی کرد. براساس آخرین آمارهای موجود، تعداد مهاجران ایرانی با تحصیلات دانشگاهی از حدود 290 هزار در سال 2001 به 471 هزار در سال 2010 رسیده و سپس در سال 2017 در حدود 600 هزار نفر قرار گرفته است. در کنار مهاجران تحصیل ماهر و تحصیلکرده، مهاجران تحصیلی و دانشجویی نیز بخش قابل‌توجهی هستند. براساس اطلاعات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان‌ملل متحد، در حال حاضر حدود 65 هزار دانشجوی ایرانی در سایر کشورها مشغول تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاهی هستند.برخی شاخص هاعبارتند از

*ثروت ایرانیان 3 هزار میلیارد دلار

* 70درصد مهاجران ایرانی در آمریکا، کانادا ، آلمان ، انگلستان و سوئد زندگی می کنند

 *50درصد شاغلان مهاجر ایرانی مهارت سطح بالا دارند

*600 هزار ایرانی خارج تحصیلات دانشگاهی سطح بالا دارند

ایرانیان مقیم آمریکا 2000 میلیارد دلار و کانادا 400 یلیارد دلار ثروت دارند

پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی کشورهای آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کاناداست. آمریکا چهار دهه است که اولین مقصد دانشجویان ایرانی است: «در سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد ۱۲‌هزار و ۱۴۲ دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده‌اند.» دومین مقصد محبوب سال‌های اخیر دانشجویان ایرانی ترکیه است. آمارهای ‌سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد این کشور میزبان بیش از ۶‌هزار دانشجوی ایرانی است: «هم‌جواری و نزدیکی فرهنگی، لغو ویزا میان دو کشور، زبان ترکی، موقعیت و بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه منجر به افزایش دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه در سال‌های اخیر شده است.»مقاصد بعدی دانشجویان ایرانی آلمان و ایتالیاست؛ هر کدام با بیش از ۴‌هزار دانشجو. «بورسیه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی نسبتا پایین در این کشورها، پیری جمعیت و نیاز به نیروی کار جوان باعث شده است برنامه‌های جذاب و متنوعی برای جذب دانشجویان داشته باشند.» کانادا هم میزبان نزدیک به ۴‌هزار دانشجوی ایرانی است: «

دیپلماسی ایرانی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دانشجویان ایرانی مهاجران ایرانی ایرانیان مهاجر دانشجوی ایرانی میلیارد دلار بر اساس آمار خارج از کشور نشان می دهد بین المللی بوده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۲۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،گزارش مرکز رصد فرهنگی با عنوان "ایران در آینه شاخص‌های جهانی فرهنگ" با تکیه بر داده‌های پیمایشی بین‌المللی منتشر شد.

طبق یافته‌های مرکز ملی رصد فرهنگی کشور نشان می‌دهد: ارزش‌های اخلاقی در ایران در مقایسه با وضع جهانی از جایگاه بالاتری برخوردار است.

بر اساس داده‌های مرکز رصد فرهنگی کشور، دزدی، خودکشی، خشونت خانگی علیه زنان و گرفتن رشوه غیراخلاقی‌ترین رفتار از نگاه مردم ایران است.

در گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور، وضع ایران در شاخص‌های مختلف فرهنگی از جمله ارزش‌های اجتماعی، هنجار‌ها و کلیشه‌ها، خوشبختی و رفاه، سرمایه اجتماعی و اعتماد، ارزش‌های اقتصادی، تصور از فساد، مهاجرت، امنیت، دانش و فناوری، ارزش‌های مذهبی و اخلاقی و فرهنگ سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس داده‌ها، ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان با کمترین نگرانی نسبت به وقوع جنگ است و از سویی دیگر احساس امنیت در ایران کماکان در مقایسه با میانگین جهانی، وضع مطلوب‌تری دارد.

داده‌های این گزارش علمی نشان می‌دهد در ایران ارزش‌های اخلاقی نیز در مقایسه با وضع جهانی از جایگاه بالاتری برخوردار است و می‌توان جامعه ایران را در مقایسه با دیگر کشور‌ها یک جامعه اخلاقی توصیف کرد.

داده‌های معتبر پیمایش جهانی نشان می‌دهد غیرقابل‌توجیه‌ترین رفتار نزد ایرانیان، دزدی، خودکشی، کتک‌زدن زن از طرف شوهر، گرفتن رشوه و همجنس‌گرایی است و مردم ایران بیش از میانگین جهانی نسبت به این بی‌اخلاقی‌ها موضع منفی دارند.

دیگر خبرها

  • بازداشت ۴۵ نفر به دلیل اعتراض به قانون ضد مهاجرتی سوناک
  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • پیشنهاد امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور
  • افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار+ فیلم
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • تشدید مناقشات بین ایرلند و انگلیس بر سر مسئله مهاجران
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت