اربعین چه نقشی در مقدمهسازی ظهور دارد؟
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۲۸۸۰
«قدم عاشقی» که از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است، تلاش دارد در سه گفتار به تأثیر اربعین در مقدمهسازی امر ظهور منجی بپردازد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «قدم عاشقی»، اثر محمدرضا عابدینی، از جمله آثار منتشر شده در حوزه اربعین و قیام امام حسین(ع) است که از سوی دفتر نشر معارف در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اربعین و حرکت کاروانی آن در سالهای اخیر تکاپویی جدی به زندگی شیعیان و آزادگان جهان بخشیده است. هر کس از هر نقطهای دوست دارد خودش را به این کاروان برساند و در این واقعه عظیم شرکت کند. پیادهروی اربعین را میتوان یکی از آیینهای مرتبط با عاشورا دانست که شور و شعور را با هم دارد.در این میان، برخی دوست دارند خود را به سیل عظیم کاروان عشق برساند و در جریان این سیل پیش بروند، گروهی پا را فراتر نهاده و دوست دارند برای زائران کربلا قدمی بردارند و خادم این راه باشند، عدهای دیگر نیز برای تأمین امنیت زائران جان خود را فدا میکنند. اما در سوی دیگر، اربعین و پیادهروی میلیونها نفر در مسیر کربلا طی چند روز، سوژه برخی از رسانههای غربی نیز شده است. رسانههایی که تلاش دارند تا آن را زیر سؤال برند. در این میان، شناخت حق از باطل و چرایی پیادهروی اربعین یکی از پرسشهای نسل جوان خواهد بود.
با توجه به این نیاز، آیتالله عابدینی در سلسله سخنرانیهای خود در باب عاشورا و جریان اربعین تلاش دارد تا این نکات را تبیین کند. «قدم عاشقی» که به کوشش حسین قاسمی گردآوری شده، در سه گفتار به موضوع اربعین و دیگر موضوعات مرتبط با آن پرداخته است.
گفتار اول با عنوان «اربعین و ظهور حق در طول تاریخ»، دربردارنده نگاه تاریخی – تمدنی به جریان نبرد حق و باطل و نقش انبیا الهی در تاریخ انسانی و تبیین جایگاه حماسه عاشورا و توجه انبیا و اولی الهی به آن، به عنوان گلوگاه تاریخ در این سیر و نسبتیابی اربعین به عنوان فعلیت و امتداد ظرفیتهای عاشورا برای مقدمهسازی ظهور است.
گفتار دوم با عنوان «اربعین؛ امتداد عاشورا تا ظهور» این مبنا را با نگاهی عینی و مصداقی و با تدبر و تجربهاندیشی در متن حماسه پیادهروی اربعین همراه میسازد و تلاش میکند با نگاهی تحلیلی و مصداقی به نهضت اربعین ظرفیت آن را به عنوان یک الگوی اجتماعی و تمدنی تحلیل کرده و در نهایت به آسیبشناسی اربعین بپردازد.
در گفتار سوم تحت نام «شرح زیارت نامه اربعین» تلاش شده است، به زیارت اربعین به عنوان فصل اخیر و کمالی غایی زائر نگاه شود و شرحی هر چند مختصر بر متن زیارت نامه اربعین، با این مبنا اراده شود.
«پیاده تا بهشت» با «موکب آمستردام»؛ 10 قدم عاشقی در مسیر اربعینعلاقهمندان برای تهیه این اثر میتوانند به پایگاه اطلاعرسانی دفتر نشر معارف به این نشانی مراجعه کنند.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نشر معارف نشر معارف پیاده روی اربعین اربعین پیاده روی اربعین اربعین پیاده روی قدم عاشقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۲۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقشی از شخصیتهای قصههای ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
شاپور حاتمی طراح پوستر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درباره چگونگی شکلگیری ایده آن بیان کرد: این پوستر برداشتی است از قصههای مادربزرگها که بعدها مادران برای فرزندان خود تعریف کردند و کمکم این قصهها وارد دنیای کودکان شدند و کانون پرورش فکری نیز در امر تبدیل این قصهها به کتاب، سرآمد ناشران کودک و نوجوان شد.
او ادامه داد: شخصیتهایی که در این پوستر به نمایش درآمدهاند و در کنار مادربزرگ قصهگو قرار گرفتهاند برگرفته شده از قصههایی، چون «بزک زنگوله پا»، «روباه و زاغ» و «شاهنامه» که قصهای کاملا حماسی و کلاسیک دارد، است. سعی کردیم شخصیتها جاندار باشند و قابل لمس تا برای بچهها شخصیتها به درستی شکل بگیرند. در انتخاب رنگ نیز تلاشمان بر این بود تا از رنگهای گرم استفاده کنیم که به فضا و حال و هوای کودک و نوجوان نزدیکتر است.
این طراح درباره چرایی انتخاب این شخصیتهای داستانی گفت: قصه و روایت این شخصیتها را تقریبا همه بچهها میدانند و شنیدهاند. اگر به سراغ شخصیتهای دیگر میرفتیم این امکان وجود داشت که همه بچهها با قصه آنها آشنایی نداشته باشند ولی درصد بالایی از کودکان به واسطه کتابهای درسی و قصه، شخصیت مادربزرگ قصهگو - که مهمانان ناخوانده را به خانه خود دعوت میکند - یا قصه شنگول و منگول و حبه انگور را میشناسند. شاهنامه نیز در انواع و گونههای مختلف درباره قصههایش روایت داریم. در واقع به سراغ قصههایی رفتیم که نیاز به رمزگشایی نداشته باشد و بچهها کاملا بتوانند با آنها همزاد پنداری و با آن ارتباط برقرارکنند.
حاتمی همچنین درباره نقش و حضور کانون پرورش فکری در این پوستر نیز توضیح داد: کانون در این سالها نقش مهمی در ترویج کتاب و قصهگویی ایفا کرده است. در واقع این کانون بود که شروع کرد قصهها را به صورت کتاب و متن منتشر کردن و در دسترس بچهها قرار داد، به همین دلیل نیز ما در پوستر کانون از مادربزرگ و شخصیتهای قصهها استفاده کردیم.
او در ادامه اظهار کرد: از نظر نوع تکنیک تصویرسازی، اما تلاش کردیم به دنیای نوجوانان نزدیک شویم و حتی این را در نظر گرفتیم تا سادگی هم وجود داشته باشد و بچهها بتوانند ماکت این شخصیتها را در قالب کاردستی در ایام برگزاری نمایشگاه بسازند.
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار میشود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات