Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کانون صرافان با بیان اینکه مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی، معاملات صراف با صراف در سامانه نیما ممنوع است، گفت: ایجاد ممنوعیت و محدودیت، چرخه تعاملات بازار ارز را دچار مشکل‌ می‌کند.

به گزارش پول نیوز، کامران سلطانی‌زاده گفت: مطابق با دستورالعمل‌های بانک مرکزی، معاملات صراف با صراف در سامانه نیما ممنوع است، این در حالی است که ایجاد ممنوعیت و محدودیت، روند و چرخه تعاملات بازار ارز را دچار مشکل ساخته که این خطر بزرگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس، صرافی که ارز را خریداری کرده، اجازه فروش آن به صرافی که ارز نیاز دارد را نخواهد داشت؛ به خصوص اینکه تمامی صرافی‌های کشور، امکان خرید ارز از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها که عرضه‌کنندگان عمده ارز هستند را ندارند؛ چراکه حجم معاملات بسیار بالا است و سیستمی که از یک خریدار عمده، ارز را خریداری می‌کند، حوالجاتی که امکانش را دارد را پاس می‌کند و صرافان بزرگ که حجم معاملات بالایی دارند، کار صادرکنندگانی را که حوالجات خرد دارند را انجام نمی‌دهند که این امر موجب می‌شود که صرافان کوچک‌تر امکان حضور در این چرخه را نداشته باشند.
سلطانی‌زاده معتقد است که هر چه گردش چرخه حوالجات سرعت گیرد، برای ثبات و آرامش بازار ارز کمک بهتری خواهد شد؛ در حالی که وضع محدودیت موجب می‌شود عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و شبکه مویرگی بازار ارز و نیز صرافی‌ها تحت تاثیر قرار گیرد؛ این در شرایطی است که با توجه به وضعیت تحریم‌ها که گاهاً تغییر می‌کنند و هوشمندانه‌تر می‌شوند، بازار ارز ایران نیاز به تنوع خدمات ارزی و استفاده از ۱۰۰ درصد پتانسیل و توان صرافی‌ها دارد.
وی اظهار داشت: در شرایط کنونی، سیاستگذاری باید به نحوی پیش رود که حتی یک حواله ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ دلاری رسمی برای خرید کالایی که مایحتاج مورد نیاز برای هر کارخانه یا هر فردی است و اتفاقاً از سوی بانک مرکزی و وزارت صمت نیز تائید شده، مدنظر قرار گرفته و مغفول نماند؛ اینجا است که باید از ۱۰۰ درصد شبکه مویرگی صرافی‌ها و توان و پتانسیل آنها استفاده کرد.
رئیس کانون صرافان تاکید کرد: در شرایط کنونیِ اقتصاد ایران باید از ظرفیت دورافتاده‌ترین صرافی‌ها نیز بهره گرفت تا بتوان نیازهای ارزی و نقل و انتقالات کشور را به بهترین شکل صورت داد؛ این در حالی است که بانک مرکزی و وزارت صمت نیز، قوانین لازم را در این رابطه پیش‌بینی کرده‌اند؛ بنابراین حتی اگر یک حواله با رقم اندک نیز از خدمات رسانی شبکه رسمی صرافی‌ها خارج شود، به طور قطع مشکل‌ساز شده و پای دلالان را به بازار باز خواهد کرد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صرافی ارز تحریم ها معاملات سامانه نیما بانک مرکزی بازار ارز صرافی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص

بازار سرمایه با توجه به افت ارزش معاملات فعلا در وضعیت رکودی به سر می برد و در این روز ها رشد خاصی را تجربه نمی کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام آخرین روز کاری هفته را کاملا متعادل آغاز کرد، به طوری که به نظر می رسد فعلا نه انگیزه ای برای صعود دارد و نه آنقدر فروشنده در بازار حضور دارند تا بتوانند شاخص کل را منفی کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی 4 هزار واحدی به 2 میلیون و 264 هزار واحد رسید. همچنین  نیز شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی جزئی واحدی به ارتفاع 750 هزار واحد رسید.

گفتنی است سه نماد «فملی»، «فولاد» و «کچاد» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «حسیتا» و «ودی» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «شستا»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فن افزار»، «فزر» و «کرومیت» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 12 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 3 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 246 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.

دیگر نکته ای که در معاملات امروز بازار سرمایه به چشم می خورد، بازگشایی منفی صندوق های طلا با توجه به افت نرخ ارز در بازار غیر رسمی و همچنین نزول انس جهانی بود.

در بازار امروز 236 نماد در محدوده مثبت و 184 نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس 220 نماد در محدوده مثبت و 121 نماد در محدوده منفی معامله شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به ما دروغ گفتند و علیه بانک مرکزی امضا گرفتند
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • گزارش روزانه بورس ۱۲ اردیبهشت/ افت ۴ هزار واحدی شاخص
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • بورس امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود