Web Analytics Made Easy - Statcounter

ائتلاف الجبهه العربی الموحده در کرکوک، امروز درباره سرنوشت پنج هزار شهروند عرب عراق که در زندانهای منطقه کردستان به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مشرق، «ناظم الشمری» نائب رئیس ائتلاف «الجبهه العربیه الموحدة » در کرکوک عراق می‌گوید که بیش از پنج‌هزار شهروند عرب عراق در زندانهای منطقه کردستان به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی امروز در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: اغلب این زندانیان از ساکنان کرکوک هستند و شماری از شهروندان عرب از استان‌های دیگر مانند نینوی، دیالی و صلاح‌الدین نیز میان آنها به چشم می‌خورند. این افراد طی ۱۴ سال کنترل احزاب کُرد بر استان کرکوک زندانی شده‌اند.

نائب رئیس ائتلاف الجبهه العربیه الموحده افزود: تعداد کسانی که از سوی سلیمانیه تحویل داده شدند، تنها ده‌ها نفر هستند و این امر نیز در چارچوب یک معامله سیاسی میان نمایندگان  یک حزب عربی و حزب اتحادیه میهنی صورت گرفت تا در نهایت یک تبلیغ برای این احزاب و شخص «برهم صالح» رئیس‌جمهور تمام شود. ضمن اینکه این افراد نیز تاکنون آزاد نشده‌اند و تنها به سرویس‌های امنیتی کرکوک تحویل داده شده‌اند.

الشمری تصریح کرد: این پرونده به شدت خطرناک است و بر روی صلح اجتماعی تاثیر می‌گذارد. از دولت‌های متوالی در بغداد که آخرین آنها به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» است، نیز بعید است که این مسأله حساس را با دولت منطقه کردستان مطرح نمی‌کنند و در قبال آن سکوت می‌کنند. این در حالی است که حتی به خانواده‌های این زندانیان اجازه ملاقات داده نمی‌شود و این امر با اصول حقوق بشر در تضاد است.

اما ماجرای زندانیان عرب نزد کُردها چیست؟ ائتلاف الجبهه العربیه الموحده در حالی مدعی زندانی شدن پنج هزار شهروند عرب در زندانهای منطقه کردستان است که هیچ مدرک محکمه‌پسندی برای اثبات بازداشت این افراد از سوی دولت منطقه کردستان در دست ندارد و تنها به ناپدید شدن این افراد و اظهارات خانواده‌های آنها اشاره می‌کند، وزارت داخلی اقلیم کردستان عراق نیز حضور هزاران تن از اهالی استان کرکوک در زندان‌های اربیل و سلیمانیه را رد می‌کند.

برخی مقامات وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق نیز می‌گویند که اغلب افرادی که ادعا می‌شود در زندانهای کُردها به سر می‌برند، اعضای داعش هستند که پیشتر در نبردهای آزادسازی کشته شده‌اند و در حال حاضر در زندانهای اقلیم نیستند.

این تبادل اتهامات میان دو طرف مدتهاست که ادامه دارد اما خردادماه گذشته حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از تحویل ده‌ها زندانی عرب به دولت مرکزی عراق خبر داد و اعلام کرد که ۱۷۶ زندانی عرب را که در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ دستگیر شده بودند، به مقامات دولت عراق در کرکوک تحویل داده است.

 وزارت داخلی اقلیم کردستان که تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق (به ریاست مسعود بارزانی) است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اتحادیه میهنی موضوع آزادی این زندانیان را با این وزارتخانه هماهنگ نکرده است و این روند بر اساس دستورالعمل قانونی و از طریق دولت منطقه کردستان صورت نگرفته است.

در پی پافشاری «مسعود بارزانی» رئیس وقت منطقه کردستان عراق در سال ۲۰۱۷ به برگزاری همه‌پرسی جدایی با وجود هشدارهای دولت مرکزی عراق و محافل بین المللی، حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت که پیشتر درباره اتخاذ تصمیمات تنبیهی در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داده بود، به این تهدید خود عمل کرد.

وی در اکتبر ۲۰۱۷، دستور بازپس‌گیری پرونده امنیتی کرکوک از نیروهای پیشمرگه را صادر کرد و نیروهای امنیتی عراق با حمله به این استان، موفق شدند کنترل این استان را که از مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل به شمار می‌رود، از دست پیشمرگه خارج کنند. پس از آن با وجود رایزنی‌های مستمر اربیل با بغداد برای بازگشت پیشمرگه به کرکوک، دولت مرکزی زیر بار این امر نرفت. 

کرکوک که دارای اهمیت راهبردی و اقتصادی ویژه‌ای است، دارای بافت جمعیتی متمازی نیز هست و این استان به دلیل حضور هر سه قومیت عربی، ترکمانی و کرد، از پتانسیل خشونت و درگیری‌های قومی برخوردار است به همین دلیل نیز العبادی پس از بازپس‌گیری این استان به نیروهای ارتش دستور داد که برای حفظ امنیت در این استان از نیروهای مردمی و بومی استفاده کنند.

با وجود این عملیات موفق بغداد برای توقف زیاده‌خواهی‌های خاندان بارزانی، سرنوشت شهروندان عربی که طی سالهای کنترل احزاب کرد بر کرکوک و سایر مناطق موردمنازعه به زندان افتاده بودند، نامعلوم ماند. 

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ کرکوک عراق عرب کردستان عراق کرکوک عراق مصطفی الکاظمی حزب دموکرات کردستان عراق دولت عراق حیدرالعبادی مسعود بارزانی داعش حیدر العبادی منطقه کردستان کردستان عراق سر می برند هزار شهروند شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۳۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از آسوشیتدپرس، «غفران مهدی سوادی» معروف به «ام فهد» یکی از چهره‌های اثرگذار شبکه‌های اجتماعی تیک‌تاک و اینستاگرام بود و ده‌ها هزار کاربر او را دنبال می‌کردند.   به گفته یک مقام امنیتی عراق که خواست نامش فاش نشود، یک ضارب ناشناس روز جمعه «ام فهد» را در حالی که سوار بر خودروی شخصی‌اش بود با اسلحه هدف قرار داد و به قتل رساند.    این مقام امنیتی اعلام کرده که قاتل، گوشی «ام فهد» را ربوده و از محل متواری شده است.   این قتل در «زیونه» اتفاق افتاده است؛ همان محله‌ای که «هشام الهاشمی» محقق و کارشناس امنیتی برجسته عراقی در سال ۲۰۲۰ به ضرب گلوله کشته شد.   قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، این محله محل زندگی مسئولان نظامی بود و از مناطق معتبر و شاخص بغداد محسوب می‌شد.    «غفران مهدی سوادی» اولین شخصیت برجسته رسانه‌های اجتماعی نیست که در مرکز بغداد به ضرب گلوله کشته می‌شود. سال گذشته هم «نور السفا» یا «نور بی ام»، یکی از چهره‌های مجازی با طرفداران متعدد در شبکه‌های اجتماعی نیز در این شهر به ضرب گلوله کشته شد.   یکی از همسایگان «سوادی» درباره حادثه قتل این اینفلوئنسر عراقی می‌گوید: پس از شنیدن صدای شلیک دو گلوله به خیابان آمدم و دیدم که درِ ماشین باز است و «ام فهد» روی فرمان افتاده است.   به گفته این فرد که خود را «ابو آدم» معرفی کرده، زنی که در خودرو همراه «ام فهد» بود، بلافاصله پس از حادثه از صحنه فرار کرده است.   سال گذشته یک دادگاه عراقی «ام فهد» را به دلیل انتشار چندین فیلم و ویدئو حاوی اظهارات ناپسند و رفتار‌های ناشایست عمومی در رسانه‌های اجتماعی به ۶ ماه زندان محکوم کرد.   نقش تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در عراق، مدتی است از ترویج محصولات زیبایی و لباس، به پروژه‌ها و برنامه‌های دولتی گسترش یافته است.    این چهره‌های تأثیرگذار مجازی، در مراسم رسمی دولتی به عنوان چهره‌های تجاری کلیدی در حوزه‌های ورزشی، امنیتی و فرهنگی طبقه‌بندی می‌شوند.   چند روز پیش انتشار ویدئو‌هایی با حضور یک اینفلوئنسر برجسته در نود و سومین سالگرد تاسیس نیروی هوایی عراق با واکنش‌های شدیدی مواجه شد.   پس از انتشار این ویدئو‌ها بسیاری از صاحبنظران، از وزارت دفاع عراق به دلیل اجازه‌دادن به این افراد برای ضبط ویدئو از سایت‌های حساس نظامی و انتشار آنها انتقاد کردند.   این وزارتخانه از اقدام خود دفاع و اعلام کرد که در عصر رسانه‌های اجتماعی، عراق هم مانند دیگر کشور‌های جهان، از اینفلوئنسر‌ها در کنار رسانه‌های سنتی برای برقراری ارتباط با مردم استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟