Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- جایزه نوبل رشته شیمی در سال 2020 به طور مشترک به "امانوئل شارپنتیر"و "جنیفر ای دودنا" برای توسعه روشی برای ویرایش ژنوم تعلق گرفت.
به گزارش خبرگزاری آریا، جایزه نوبل رشته شیمی در سال 2020 به طور مشترک به "امانوئل شارپنتیر"و "جنیفر ای دودنا"  برای توسعه روشی برای ویرایش ژنوم(قیچی ژنتیکی کریسپر/cas9) تعلق گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امانوئل شارپنتیر و جنیفر دودنا دو بانوی برنده نوبل رشته شیمی در سال 2020، یکی از تیزترین ابزار ویرایش ژن را کشف کرده‌اند که یک قیچی ژنتیکی "کریسپر/کَس9"(CRISPR/Cas9) است.
محققان با استفاده از این ابزار می‌توانند دی.ان.ای حیوانات، گیاهان و ریزموجودات یا میکروارگانیسم ها را با دقت بسیار بالایی تغییر دهند.
قیچی ژنتیکی "کریسپر/cas9" انقلابی در علوم زندگی مولکولی ایجاد کرده است. این ابزار، فرصت های جدیدی برای اصلاح نباتات به ارمغان آورده است، به درمان های نوآورانه سرطان کمک می کند و ممکن است رویای درمان بیماریهای ارثی را به واقعیت تبدیل کند.
هنگامی که "امانوئل شارپنتیر" و "جنیفر دودنا" برندگان جایزه نوبل شیمی امسال، سیستم ایمنی باکتری "استرپتوکوک"(Streptococcus) را بررسی کردند، یک ابزار مولکولی را کشف کردند که می تواند برای ایجاد برش های دقیق در مواد ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد و بازنویسی کد حیات را به راحتی امکانپذیر می کند.

امانوئل شارپنتیر
"امانوئل شارپنتیر"(Emmanuelle Charpentier) برنده نوبل شیمی 2020 در سال 1968 در فرانسه متولد شده است. وی مدیر واحد علوم عوامل بیماری زا در موسسه "مکس پلانک" در برلین آلمان است.
قیچی های ژنتیکی "کریسپر/cas9" در شکل طبیعی خود، دی.ان.ای را از ویروسها تشخیص می دهند، اما "امانوئل شارپنتیر" و "جنیفر دودنا" ثابت کردند که می توان آنها را کنترل کرد، به طوری که بتوانند هر مولکول دی.ان.ای را در یک مکان از پیش تعیین شده برش دهند.

جنیفر ای دودنا
"جنیفر ای دودنا"(Jennifer A. Doudna) دیگر برنده نوبل شیمی 2020 نیز در سال 1964 در واشنگتن دی سی آمریکا متولد شده است. وی استاد دانشگاه "کالیفرنیا برکلی"(UCBerkeley) در ایالات متحده و محقق موسسه "HHMINEWS" است.
تاکنون هفت زن برنده جایزه نوبل شیمی شده اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نوبل شیمی جایزه نوبل نوبل شیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال اوسمار از زنی که قبل از شیمی درمانی به دیدن بازی پرسپولیس رفت+ ویدئو | صحبت های احساسی در تمرین سرخ ها

دریافت 19 MB

به گزارش همشهری آنلاین، اعضای تیم برای این بانوی پرسپولیسی که در دیدار قبل هم در ورزشگاه حاضر بود و تیم را حمایت کرد آرزوی سلامتی کردند.

کد خبر 849215 برچسب‌ها ویژه ورزشی فوتبال اوسمار ویرا ورزش باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • برگزیدگان جشنواره نمایش کانون معرفی شدند
  • استقبال اوسمار از زنی که قبل از شیمی درمانی به دیدن بازی پرسپولیس رفت+ ویدئو | صحبت های احساسی در تمرین سرخ ها
  • ایتالیا: نیرو‌های ما هرگز در اوکراین مستقر نخواهند شد
  • بارتون: مسی تغییر ژنتیکی داده شد!
  • ایتالیا: نیروهای ما هرگز در اوکراین مستقر نخواهند شد
  • شاگردان امام صادق (ع)؛ از پدر علم شیمی تا ائمه اهل سنت + فیلم
  • خدمات اینترنت مخابرات یزد از طریق سامانه جامع غیرحضوری شد
  • سه بانک دیگر به فهرست ارائه دهندگان خدمت چک الکترونیکی اضافه خواهند شد
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • چرا جنیفر انیستون در تیک تاک حساب کاربری ندارد؟