Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-02@21:58:07 GMT

هجوم ملخ‌های صحرایی از آبان به کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۶۱۱۵

به گزارش اکوفارس، سعید معین مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین پیش بینی‌های فائو از کشور‌های درگیر ملخ‌های صحرایی همچون شرق آفریقا، جنوب شبه جزیره عربستان، هند و پاکستان پیش بینی می‌شود که جمعیت مناطق هند و پاکستان از آبان به بعد به سمت جنوب شبه جزیره و شرق آفریقا و از آن جا وارد منطقه سیستان و بلوچستان، پاکستان و هرمزگان شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت ملخ به شرایط آب و هوایی بستگی دارد

او با اشاره به اینکه جمعیت مناطق شاخ آفریقا، ساحل دریای سرخ، عربستان، یمن و جنوب عمان پوره بالغ و نابالغ ملخ است، افزود: روز گذشته در منطقه مکه عربستان بارش‌های شدید و سیل آسا داشتیم که رطوبت هوا شرایط را برای تخم ریزی آماده می‌کند چرا که در عمق ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری خاک، تخم ریزی در فضای مرطوب باید انجام شود.

معین با اشاره به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ماه‌های دسامبر و ژانویه بیان کرد: در اواخر بهمن و اوایل اسفند از سمت شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا همانند سال گذشته حمله مجدد ملخ را خواهیم داشت که شدت و تعداد دسته‌ها به شرایط جوی و میزان بارندگی‌ها بستگی دارد. 

این مقام مسئول عامل سیکلون (تشکیل چرخنده‌ها در اقیانوس هند و دریاها) را یکی دیگر از عوامل موثر در جمعیت ملخ اعلام کرد و گفت: با حرکت چرخنده‌ها، رطوبت و قدرت بالای باد از منطقه اقیانوسیه و دریا وارد خشکی می‌شوند که این امر رطوبت را برای آن منطقه فراهم می‌کند چرا که چرخش سیکلون‌ها باعث شده ملخ‌ها در هنگام بلند شدن از یک منطقه به نقطه دیگر به دلیل باد انرژی چندانی صرف نکنند که در نهایت این امر موجب شده جمعیت ملخ از جنوب عربستان و شاخ آفریقا فعال‌تر از قبل به سمت ما آید.

این مقام مسئول از تشدید سیکلون‌ها در ماه‌های آبان و آذر خبر داد و گفت: از اواخر آبان مقداری ملخ از سمت پاکستان وارد کشور ما خواهند شد که برای مبارزه در حال آماده سازی هستیم.

معین ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ آموزش نیرو‌های متخصص و کمکی همچون سپاه، ارتش و بسیج شرایط نسبت به قبل بهتر است به طوری که ارتش در جا‌هایی که لازم باشد با هوای سم پاش به کمک ما خواهد آمد.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در طول یکسال تخصیص و توزیع داده می‌شود، بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان از این اعتبار در بهمن، ۱۰ میلیارد تومان در اردیبهشت تخصیص داده می‌شود که با بررسی کارشناسی ۱۰ میلیارد تومان دیگر در چند روز آینده تخصیص داده می‌شود و ۴۵ میلیارد تومان باقی مانده را هم پیگیر هستیم که تا پایان سال تخصیص داده شود.

سطح مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی حداکثر به یک‌ میلیون هکتار می‌رسد

او با بیان اینکه عوامل متعددی درجمعیت آفت ملخ صحرایی تاثیر گذار است، گفت: اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، جمعیت مبارزه علیه ملخ صحرایی حداکثر یک میلیون هکتار و حداقل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار خواهد بود.

معین ادامه داد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی در ۶ ماهه دوم سال دما در کل منطقه خاورمیانه ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال است و میزان رطوبت و بارندگی در کشور کمتر از نرمال و در مناطقی که مورد حمله ملخ است، بیش از نرمال و نرمال خواهد بود که این امر شرایط را برای رطوبت فراهم‌ می‌کند.

مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان در پایان با اشاره به اینکه شرایط بارندگی در شرق آفریقا بالای نرمال است، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های بالای نرمال در شرق آفریقا جمعیت ملخ صحرایی افزایش خواهد یافت، اما به لحاظ ساماندهی، امکانات و مجموعه دستگاه‌های حمایتی آمادگی بهتری برای مبارزه نسبت به سال قبل را دارند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: آفت ملخ صحرایی میلیارد تومان مبارزه علیه شرق آفریقا جمعیت ملخ ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،  آصف مهدوی دبیر شورای سیاستگذاری صادرات سازمان غذا و دارو با اشاره به توانمندی ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: در ایران ۱۷۰۰ تولید کننده تجهیزات پزشکی مشغول فعالیت هستند و امکان صادرات محصولات به کشور‌های حوزه آفریقایی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی ایران به کشور‌های مختلفی در منطقه، آسیا و حتی اروپا صادر می‌شود و امکان همکاری در حوزه رگولاتوری و تنظیم‌گری برای تسهیل صادرات ملزومات پزشکی به آفریقا نیز مهیاست.

به گفته وی تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در حوزه انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات و تامین کمبود‌های این حوزه به کشور‌های افریقایی کمک کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • صحرایی: معلم افسر ارشد تحول در نظام تعلیم و تربیت است
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است/ زنگ سپاس معلم به دست وزیر آموزش‌وپرورش به صدا درآمد
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد