Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@13:41:24 GMT

سفرنامه اربعین علیرضا قزوه منتشر شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۶۶۱۹۶

سفرنامه اربعین علیرضا قزوه منتشر شد

کتاب «پیاده تا خورشید»، سفرنامه علیرضا قزوه از هشت سفر به کربلای معلی منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در معرفی انتشارات سوره مهر از این کتاب آمده است: "علیرضا قزوه در این اثر به روایت یادداشت‌هایی خواندنی از هشت سفر به کربلای معلی می‌پردازد. از نظر قزوه در ادبیات فارسی سفرنامه‌نویسی یکی از ژانرهای مهم ادبی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثلا در ادبیات فارسی سفرنامه ناصرخسرو را داریم که اطلاعات مهمی از گذشته ایران و جهان را به ما ارائه می‌دهد و رویدادهای زیبایی در آن رخ می‌دهد یا در دوره معاصر سفرنامه‌های جلال آل احمد را داریم که بسیار حرفه‌ای است، به‌ویژه سفرنامه «خسی در میقات» که الگوی زیبایی را به ما از دوران خودش نشان می‌دهد. البته افرادی مانند ابن بطوطه هم هستند که جهان را گشته‌اند و اطلاعات خوبی از آن به ما ارائه می‌دهند.

«پرستو در قاف»، سفرنامه حج قزوه است؛ او در سال ۷۱ به همراه ۱۰ نفر از هنرمندان حوزه هنری به حج مشرف شد و حاصلش سفرنامه‌ای بود که بخشی از آن در کتاب درسی سال اول دبیرستان به چاپ رسیده است. بعد از آن هم چند سفرنامه نوشته که برخی از آن‌ها چاپ شده است. جدی‌ترین آن‌ها سفرنامه‌ای بود با عنوان «قونیه در قطار»؛ در آن سفر به همراه ۵۰ نفر از شاعران با قطار به قونیه می‌رفت. او در فضایی مدرن در این سفرنامه قراری با مولانا می‌گذارد و او را با خود در این قطار به سفر می‌برد و در میان راه حتی شمس را هم سوار قطار می‌کنند بی آن‌که سایر حاضران در سفر از آن اطلاعی داشته باشند.

قزوه با کاروانی از نویسندگان، شاعران و فرهنگیان ایرانی و غیرایرانی در قالب «کاروان صلح» عازم سوریه شد و در فضای جنگی آن کشور قرار گرفت، حاصل آن سفر «با کاروان شام» است. اما کتاب «قطار مهاراجه»، خاطرات پنج سال زندگی او در هندوستان است که به عنوان وابسته فرهنگی در آن‌جا حضور داشت و به شهرهای مختلفی مانند کشمیر، کلکته، لکنو و ... سفر کرد. این کتاب در قالب مجموعه‌ای از خاطرات کوتاه و در قالب طنز نوشته شده و علت نام‌گذاری‌اش هم استعاره‌ای است که از قطار مهاراجه به عنوان گران‌ترین قطار او گرفته شده است.

در تمام این سفرنامه‌ها و خاطرات، شعر حضور جدی دارد و فضای نگارش نیز حال و هوایی شاعرانه دارد."

در بخشی از کتاب «پیاده تا خورشید» آمده است: از همین فرودگاه تهران لباس ورزشی پوشیده برای پیاده‌روی. من هم سنگ تمام گذاشته‌ام و با لباس رسمی آمده‌ام؛ با کت و شلوار قهوه‌ای نویی که همین ماه پیش خریده‌ام. می‌گوید: «تو با این لباس می‌خواهی بیایی پیاده‌روی؟»

من هم به شیوه طنز جوابش را می‌دهم: «ببین دوست عزیز مرا خود آقا دعوت کرده، باید هم با این لباس بیایم، شما را به گمانم ذوالجناح دعوت کرده!...»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: علیرضا قزوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۶۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات رخ داده سال گذشته در زمینه صدور گذرنامه اتباع خارجی در دهلاویه گفت: گذرنامه در استان مبدا که اتباع خارجی مقیم هستند صادر شود تا شاهد بروز ازدحام جمعیت در چذابه نباشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، علی‌اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان در نشست ستاد اربعین حسینی اظهار داشت: امروز کمیته‌های ذیل ستاد اربعین به تشریح گزارش کارهای صورت گرفته پرداختند؛ خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم انجام تمهیدات لازم به همین منوال تداوم داشته باشد.

وی افزود: مباحث اصلی در جلسه امروز در رابطه با حمل و نقل بود با این هدف که زائران بتوانند با سهولت تردد کنند. در بخش راه‌آهن نیاز است در مسیر خرمشهر تا شلمچه ریل باس فراهم شود. همچنین از خرمشهر تا اهواز در زمینه حمل و نقل شرایط باید بهتر شود.

حسینی‌محراب ادامه داد: یکی از پروژه‌های اصلی استان چهار بانده کردن پنجاه کیلومتر از جاده اهواز به خرمشهر است. خوشبختانه بودجه‌های اولیه برای آن در نظر گرفته شده است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته بناست امسال به میزان ده کیلومتر از هر دو سوی جاده (جمعا 20 کیلومتر) تعریض و آسفالت شود.

استاندار خوزستان افزود: پیمانکار آن هم در حال حاضر مشغول به کار است اگر چه در سالهای گذشته روند کار با کندی همراه بوده است امیدواریم این مسیر که از شاهراه‌های اصلی ما در اربعین است توسط مسئولان وزارت راه به عنوان یک پروژه ملی با جدیت دنبال شود.

رییس ستاد اربعین حسینی خوزستان ادامه داد: در مسیر طریق الحسین که در واقع جاده اهواز تا چذابه است دو تا سه موضوع باقیمانده است. یک مورد پل حمیدیه است که پیمانکار در حال ساخت آن است. البته این پل برای استفاده زائران به امسال نخواهد رسید. اما امیدواریم کار ساخت آن به سرعت انجام شود.

حسینی محراب افزود: موضوع دیگر پل کمربندی سوسنگرد است که به رفع ترافیک کمک شایانی میکند که در دست پیگیری است. مسأله سوم نیز پل سابله است که ساخته شده است اما جاده منتهی به دو سوی پل باید آسفالت شود که در اربعین مورد استفاده قرار بگیرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: بحث حمل و نقل زائران از مبادی ورودی به استان بسیار حائز اهمیت است که دنبال این هستیم که با تامین اتوبوس، هواپیما و قطار به میزان لازم امکانات مناسبی در اختیار زائران قرار گیرد همچنین بناست برای آن دسته از افرادی که با وسایل شخصی مراجعه می‌کنند چهل هکتار زمین به پارکینگ شلمچه الحاق شود و امیدواریم تسهیلات خوبی همچون سال گذشته برای پارکینگ ها تدارک دیده شود.

حسینی‌محراب گفت: حدود هزار موکب در استان و تعدادی نیز در آن سوی مرز به زائران خدمت رسانی میکنند که از فضل و کرامت این عزیزان صمیمانه قدردانی می‌کنیم و انشاالله با کمترین موانع مستقر شوند و بتوانند به زائران خدمت‌رسانی کنند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: مباحث مربوط به آب شرب و ذخیره آن در مخازن شلمچه و چذابه مطرح شد. مخزن آب شرب در چذابه حدود 80 درصد پیشرفت داشته و امیدواریم با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد و چذابه آب پایداری داشته باشد. در شلمچه خوشبختانه مسئله آب شرب پایدار حل شده است.

رئیس ستاد اربعین حسینی خوزستان ادامه داد: در زمینه اتباع خارجی مرز چذابه مشخص شده ‌و در تلاش هستیم مشکلاتی که سال گذشته در زمینه صدور گذرنامه اتباع خارجی در دهلاویه و پادگان ثامن الائمه (ع) رخ داد رفع شود به این صورت که گذرنامه در استان مبدا که اتباع خارجی مقیم است صادر شود تا شاهد بروز ازدحام در چذابه نباشیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: مدیران و دست‌اندرکاران در بخش امنیت، حمل و نقل، بهداشت و درمان، اورژانس و هلال احمر کارهای خوبی انجام داده‌اند از جمله اینکه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خوبی در مسیر و در دو پایانه مرزی مستقر کردند و امیدواریم با کمکی که ارتش، سپاه و نیروهای مسلح دارند بتوانیم به بهترین شکل این رویداد بزرگ را اجرا کنیم.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) برخورد شدید قطار با یک مرد مسن
  • همایش پیاده روی خانوادگی در شهر رزن
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد (عکس)
  • پیشنهاد استاندار خوز‌ستان برای صدور گذرنامه اتباع ‌در اربعین
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • خاطرات مهندس جعفر شریف امامی از کار در راه آهن
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من جا دارند
  • ورود قاعده مند دولت به اربعین، ارائه خدمات را تسهیل کرده است