Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت آمریکا از ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ پس از خروج از برجام و در ادامه سیاست‌های فشار حداکثری علیه ایران هر اقدامی را که در توان خود داشته انجام داده است. ایرانی‌ها هم در برابر تحریم‌های آمریکا آرام ننشسته‌اند و همه ابزارها و شیوه‌ها را برای کاهش آثار تحریم‌ها به کار گرفته‌اند. شواهد نشان می‌دهد که روند تحولات، طبق پیش‌بینی و برنامه‌ریزی آمریکا پیش نرفت و ایران با در اختیار داشتن گزینه‌های بسیار در داخل و خارج و استفاده از آنها به مقتضای شرایط توانسته است به مقابله با تحریم های آمریکا برخیزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکیه ایران بر توان داخلی در مسیر دور زدن تحریم‌ها

ایران با به کار بستن الگوی «اقتصادی مقاومتی» و «تنوع بخشی» به بخش‌های تولیدی در اقتصاد خود به مقابله با تحریم‌ها برخاسته است. تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «علی مطر» نوشت :دولت آمریکا به طور قاطعانه گفت افزایش تحریم‌ها علیه ایران سبب فرسایش منابع این کشور و تسلیم آن خواهد شد. آمریکا از قدرت عظیم مردم ایران و روند تاریحی مردم متمدن این کشور در رویارویی با خطرات، آگاهی و تحلیل درستی ندارد. موفقیت ایران در بنای یک اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صنعتی و رسیدن به خودکفایی در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی و صنعتی از جمله مواد غذایی و صنایع دارویی و پایه‌ریزی برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز و پیشرفت این کشور در زمینه‌های علمی در به شکست کشاندن تحریم‌ها نقش‌آفرین بوده‌اند. تکیه بر توان داخلی، همگرایی داخلی مردم ایران و تصمیم‌های قاطع رهبری این کشور در کاهش اثرات تحریم نقش داشته و حتی ایران توانسته است به کشورهایی مانند ونزوئلا و سوریه  که با تحریم‌های آمریکا روبرو هستند، کمک کند. نمی‌توان گفت که تحریم‌های اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار نداده‌اند. این موضوع در کاهش ارزش پول ایران و افزایش تورم خود را نشان داده است. اما واشنگتن نتوانسته است ایران را تسلیم سازد. بلکه تحریم‌ها به ایران یک انگیزه قوی و واقعی داده‌اند تا با تکیه بر توان داخلی در مسیر اختراع و ابتکار گام ندهد.

به نوشته روزنامه «عربی ۲۱» مصر، ایران تلاش می‌کند بودجه خود را بدون تکیه به نفت تنظیم کند. این کشور دارای صادرات متنوعی از جمله فرش، پسته، مواد صنعتی، ادویه و ... است. اکنون دیگر اقتصاد ایران تنها به نفت متکی نیست و این کشور برای کنار گذاشتن دلار در معاملات خود به «معامله پایاپای» با برخی کشورها روی آورده است.

«قاسم محمد قاسم» کارشناس مسائل اقتصادی شبکه «الجزیره» قطر  نیز دراین زمینه نوشت: ایران با ابزارهایی مختلفی ازجمله تمدن کهن، سیاست، تجربه جنگ‌های گذشته در برابر تحریم‌ها مقاومت می‌کند.

دیپلماسی فعال ایران عامل شکست دیوار تحریم‌ها

مطر تحلیلگر کشورهای عربی دراین زمینه نوشت : ایران با دیپلماسی موفق خود دیوار تحریم‌های آمریکا را شکست. ایران ثابت کرد که وزنه بزرگی در عرصه جهانی است و می‌تواند به مقابله با آمریکا بپردازد. ایران با ائتلاف‌سازی با کشورهای قدرتمند جهانی از جمله چین و روسیه و ادامه گفت‌وگو با کشورهای اروپایی به ویژه پس از توافق هسته‌ای، آمریکا را در کارزار ضد ایرانی منزوی کرده است.

 تحلیلگر لبنانی العهد افزود: گرایش ایران به شرق و تقویت همکاری اقتصادی و سیاسی با کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، کره شمالی، ژاپن در شکست تحریم‌ها نقش داشته‌اند. چین به عنوان یکی از همپیمانان اقتصادی ایران توانسته است خلا سرمایه‌گذاری‌ کشورهای اروپایی را در ایران پر کند. افزون بر این، عوامل سیاسی دیگری هم در به شکست کشاندن تحریم‌ها نقش داشته‌اند. پیش از توافق هسته‌ای تحریم‌هایی از سوی شورای امنیت علیه ایران اعمال می‌شد و در عرصه بین‌الملل علیه ایران همسویی وجود داشت و حتی روسیه و چین هم در حمایت از رژیم تحریم‌ها با تصمیم‌های شورای امنیت همراهی می‌کردند، اما اکنون اوضاع تغییر کرده و آمریکا در اعمال تحریم‌ها تنها مانده است و حتی همپیمان اروپایی آمریکا هم در این زمینه واشنگتن را همراهی نمی‌کنند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» هم در گزارشی به قلم «فوزی بن یونس بن حدید» تحلیلگر تونسی  گزارش داد: توافق هسته‌ای سبب شد در عرصه بین‌المللی به ایران احترام گذاشته شود. پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و تایید این موضوع از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سبب شد که ایران مورد احترام جهانی قرار گیرد.  ایران با به کار بستن منطق گفت‌وگو با دیگر طرف‌های توافق بار دیگر در برابر جنجال آفرینی‌های آمریکا پیروز شد و همپیمانان آمریکا در اروپا هم با پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کردند و مشت محکمی را بر صورت ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان نواختند. پس از این شکست، آمریکا به دنبال راه دیگری برای اعمال تحریم‌ها برآمد. این در حالی است که از منظر حقوق بین‌الملل آمریکا حق اعمال تحریم‌علیه ایران را ندارد. زیرا این کشور به طور یکجانبه از برجام خارج شده است. با توجه به این موضوع آمریکا منزوی شده است. از این رو، ایران در مقابل آمریکا به امتیازهایی دست یافته است و این کشور با پیش رفتن در این مسیر به امتیازهای دیگری در جامعه بین‌الملل دست خواهد یافت. ایران در شرایط کنونی در جایگاه قدرت به سر می‌برد و همپیمان آن در کنارش ایستاده‌اند. این کشور می‌تواند حتی در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات بازهم وی را در تنگنا قرار دهد.

«قاسم قصیر» کارشناس مسائل سیاس شبکه خبری «عربی ۲۱» مصر نیز در این زمینه با ارائه تحلیلی نوشت: توافق ایران وچین  یک توافق راهبردی است که می‌تواند برای شماری از کشورها به عنوان الگویی مطرح شود. ایران برای مقابله با تحریم‌ها گزینه‌هایی در اختیار دارد. این کشور با عراق و چین دارای روابط خوبی است. کشورهایی مانند هند هم طبق الگوی توافقنامه راهبردی ایران و چین می‌توانند با ایران توافقنامه‌هایی را امضا کنند. همچین ایران برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری خود با عراق تلاش می‌کند و در سفر اخیر نخست وزیر عراق به ایران دو طرف بر تقویت روابط خود در آینده تاکید کردند. این کشور برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها صرفا به عراق تکیه نخواهد کرد، بلکه قطر هم پس از بحران در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با این کشور به ایران تمایل بیشتری پیدا کرده است. علاوه بر این ایران با کشورهای عربی  دیگر نیز دارای روابط تجاری است.

شبکه الجزیره قطر هم در تحلیلی از توانمندی های ایران در مقابله با تحریم ها نوشت: ایران با داشتن برگ برنده‌هایی در عرصه جهانی و ارزیابی درست از موازنه قدرت در برابر آمریکا قدرت مانور و پایداری خود را افزایش داده و در شرایط حساس با مهارت بازی کرده است. این کشور با برقراری روابط در عرصه‌بین‌الملل برپایه اهداف و منافع ملی جایگاه خود را تقویت کرده است.

برچسب‌ها برجام تحریم ایالات متحده آمریکا ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم ایالات متحده آمریکا ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی برجام تحریم ایالات متحده آمریکا ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی اخبار کنکور مقابله با تحریم ها تحریم های آمریکا توافق هسته ای توان داخلی علیه ایران بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • (عکس) واکنش معنادار دروازه‌بان آلومینیوم به شکست پرسپولیس
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است