Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید ارتش چین در حال تقویت و انباشت عظیم نیروی دریایی خود است؛ اقدامی که از زمان رقابت دریایی آلمان با بریتانیا پیش از جنگ جهانی اول، دیده نشده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اوبرایان طی سخنرانی در همایشی در دانشگاه نوادا، درباره دلایل احتمالی این تقویت دریایی ارتش چین گفت: «بخشی از آن برای دادن توانایی به آنها جهت عقب راندن ما از غرب اقیانوس آرام است و بخشی از آن برای پیاده‌سازی آبی-خاکی [نیروهایشان] در تایوان است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن اشاره به فاصله ۱۶۰ کیلومتری تایوان تا چین و کمبود سواحلی در این کشور که تجهیزات آبی-خاکی بتوانند در آنها لنگر بیاندازند، اظهار داشت: «مشکل اینجاست که پیاده‌سازی آبی-خاکی [نیروها در تایوان] بشدت دشوار است».

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های واشنگتن در صورت اقدام چین برای تصرف تایوان، توضیح داد: «کار راحتی نیست، و ابهامات زیادی درباره اینکه ایالات متحده چه واکنشی به حمله چین علیه تایوان نشان می‌دهد، وجود دارد».

به نوشته رویترز، اوبرایان با درخواست مجدد از تایوان برای صرف هزینه بیشتر در امور دفاعی و انجام اصلاحات نظامی برای مقابله بهتر با تهدیدات چین، گفت: «[تایوان] باید خودش را [از نظر نظامی] به یک جوجه‌تیغی تبدیل کند. زیرا شیرها معمولا نمی‌توانند جوجه‌تیغی‌ها را بخورند».

تنش‌ها بین چین و تایوان طی هفته‌های اخیر در پی سفر مسئولان و دیپلمات‌های ارشد آمریکایی به تایوان شدت گرفته و پکن تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند، تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود می‌داند.

روز سه‌شنبه نیز ارتش تایوان با بیان اینکه تعداد جنگنده‌های چینی که رهگیری کرده‌اند در یک سال اخیر دو برابر شده، گفت نیروهای مسلح این کشور زیر فشار نظامی پکن قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: چین آمریکا تایوان رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نوشت: امروز دست‌کم در ۳۰ دانشگاه آمریکا با تجمع مسالمت‌آمیز علیه نسل‌کشی و فاجعه رژیم کودک‌کش برخورد نظامی می‌شود، اما هنوز ما جهان سومیم و ایالات متحده مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در سازمان ملل!

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی در کنشگری خود در پیام‌رسان ایتا نوشت:

"سال ۸۸ در دانشگاه علی‌رغم همه ساختارشکنی‌ها و دیکتاتوری تمامیت‌خواهان علیه بالاترین مشارکت سیاسی مردم اما نه درخواستی بود و نه ما به عنوان فعال دانشجویی موافق حضور نظامی و انتظامی در دانشگاه بودیم.

این اتفاق هرگز رقم نخورد، اما امروز دست‌کم در ۳۰ دانشگاه آمریکا با تجمع مسالمت‌آمیز علیه نسل‌کشی و فاجعه رژیم کودک‌کش برخورد نظامی می‌شود.

تجمع ممنوع است

حمایت جرم‌انگاری می‌شود

تیک تاک فیلتر می‌شود

استاد و دانشجو بازداشت می‌شوند

اما هنوز ما جهان سومیم و ایالات متحده مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در سازمان ملل!

روشنفکران، بازیگران، سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرهای ایران قرار نیست امروز به رسم ادب پاسخ همدردی و مداخله آنجلینا جولیا در حوادث ایران را بدهند؟

واقعاً این سکوت معنادار و ندیدن این همه تناقض، مضحک نیست؟

کد خبر 748390

دیگر خبرها

  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • خیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه
  • بیانیه ستاد حقوق بشر در واکنش به اقدام متزورانه آمریکا
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد