Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، متن پیام کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است: شانزدهم مهرماه (مقارن با هفتم اکتبر) روز جهانی پنبه را به تمامی فعالان عرصه تولید، فناوری و صنعت پنبه تبریک عرض می نمایم. پنبه به عنوان طلای سفید با کاربردهای وسیع در صنعت، یکی از مهمترین محصولات کشاورزی جهان است و نقش تعیین کننده در توسعه صنعت نساجی دارد و ایران به عنوان یکی از عرصه های قابل توجه تولید این محصول، از سابقه دیرین برخوردار می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید پنبه به عنوان محصول راهبردی کشور، نقطه اتصال دو بخش زراعت و صنعت نساجی بوده و رشد و شکوفایی عرصه زراعت کشت پنبه سبب توسعه صنعت نساجی خواهد شد علاوه بر آن فرآورده های جانبی این محصول در صنایع روغن کشی، خوراک دام، تولیدات بهداشتی و نظامی مورد بهره برداری قرار می گیرد، لذا پنبه از لحاظ ایجاد اشتغال بسیار حایز اهمیت است.

پیش بینی می شود تولید وش پنبه در کشور در سال جاری به حدود ۲۷۰ هزار تن برسد که ۱۸ درصد افزایش تولید و ۱۰ درصد افزایش سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته دارد و هم اکنون در ۱۸ استان کشور پنبه کشت می شود. همچنین میزان خوداتکایی پنبه طی سال های اخیر روند افزایشی داشته به طوری که در پایان سال ۹۸ به ۵۷ درصد رسیده است و میزان تولید وش نیز نسبت به ابتدای برنامه ششم توسعه رشد ۲۴ درصدی داشت.

حجم نیازها و فرصت های پیش رو وظیفه ما را در بهبود شرایط، تقویت و حمایت از زنجیره ارزشی پنبه از مزرعه تا صنعت سنگین می نماید. دستیابی به این مهم برای رسیدن به خوداتکایی و پایداری در تولید پنبه با مشارکت و هماهنگی بخش صنعت، تشکل ها، بهره برداران و تمامی دست اندرکاران عرصه میسر خواهد بود. راهکارهای اجرایی جهت رسیدن به اهداف تولیدپایدار افزایش عملکرد در واحد سطح، بهبود کارایی مصرف آب، توسعه ضریب مکانیزاسیون، تامین نهاده ها و توسعه کشاورزی قراردادی از جمله راهبردهای اصلی در ایران و سایر کشورهای دنیاست.  برنامه ریزی های لازم در راستای افزایش ضریب خودکفایی و در نتیجه رونق بیشتر صنایع وابسته به پنبه با تغییر الگوی کشت کشور در دستور کار است. از این رو با برنامه ریزی و اقدامات هدفمند شاهد رشد و شکوفایی مجدد تولید طلای سفید در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی تولید رشد توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ